dnes
Úterý - zatazeno
6°C
zítra
Středa - oblacno
4°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
5°C
Páternostery dál spolehlivě slouží na úřadech
Páternoster funguje v hlavní budově magistrátu na Mariánském náměstí. Foto: archiv

Páternostery dál spolehlivě slouží na úřadech

Na ministerstvech, radnicích a dalších úřadech v metropoli funguje přes dvacet oběžných výtahů. Ani zdokonalování moderních zařízení naštěstí nepřineslo jejich konec. Vůbec nejstarší páternoster, jak se tomuto zařízení lidově říká, slouží v budově Českého rozhlasu na Vinohradské ulici.

Páternoster v budově magistrátu na Mariánském náměstí začal fungovat už v roce 1911 a stal se tak prvním oběžným výtahem na českém území. Zařízení zde funguje dodnes, ale není to již stoletý originál. Původně jezdily v budově tyto výtahy dva, od sedmdesátých let koluje mezi patry jen výtah u zadního vchodu. Páternostery má i další magistrátní budova v nedalekém Škodově paláci v Jungmannově ulici.

Nejstarší fungující páternoster v Praze je v budově Českého rozhlasu na Vinohradské ulici. Od ostatních zařízení se odlišuje tím, že jezdí v oddělené ocelové konstrukci uvnitř budovy. Proč? Vysvětlení je prozaické. Díky tomuto řešení se podařilo eliminovat vibrace, které by rušily vysílání rozhlasu. Do sídla rozhlasu byl instalován v roce 1929 a fungoval až do roku 2007, kdy se dočkal generální rekonstrukce.

V největším ohrožení se před zhruba čtyřiceti lety, kdy se připravovala jeho výměna. Nakonec ho zachránila „maličkost“. Kde udělali soudruzi chybu? Nový, již vyrobený výtah se jim nevešel do stávající šachty. Nezbývalo, než výtah, páternoster, který ještě pamatoval Masaryka, opravit.

Ministerstva

Pražské páternostery jsou s oblibou využívány na ministerstvech i radnicích. V budově ministerstva dopravy na nábřeží Ludvíka Svobody jezdí tři taková zařízení. V porovnání s jinými výtahy tohoto typu jde o „mladou krev“. Jsou totiž z osmdesátých let.

Další páternostery jezdí v sídlech ministerstva financí na Malé Straně, obrany v Dejvicích, na ministerstvu pro místní rozvoj na Staroměstském náměstí, zahraničních věcí na Loretánském náměstí či na ministerstvu práce a sociálních věcí na Novém Městě. Nejnovější páternoster v Praze má ministerstvo zemědělství na Těšnově. Jde o deset let starou kopii předchůdce z třicátých let.

Radnice

Oběžné výtahy lze nalézt i na některých pražských radnicích. Výtah v budově radnice Prahy 1 ve Vodičkově ulici byl loni rekonstruován. Na radnici Prahy 7 sídlící na nábřeží Kpt. Jaroše jezdí už šestnáct let kopie páternosteru z roku 1929. V tmavých kabinách z mořeného dřeva se lze stále přidržovat původních mosazných madel.

V metropoli fungují více než dvě desítky oběžných výtahů. Jelikož lze každou součást zařízení lze dnes již opravit či nahradit, mohou, pokud se nezmění legislativa, jezdit dál.

Před vstupem České republiky do EU se šířily zvěsti o tom, že páternostery budou muset kvůli přísným evropským normám na výtahy skončit. Šlo však o mediální bublinu. Páternoster totiž není dle legislativy výtah, ale strojní zařízení na přepravu osob. Proto se na něj vztahují jiné normy, díky kterým například nemusí mít dveře.

Bez obav

Jízdy se však není potřeba bát. V každém patře je bezpečnostní mřížka, o kterou zavadí cokoli, co vyčnívá z kabiny. Při takovém kontaktu se výtah okamžitě zastaví. Ve všech stanicích jsou na úrovni podlahy sklopné prahy. Když tam necháte nohu, práh ji nabere, odklopí se a zase se vrátí do původní polohy.

Pokud by někdo spadl mezi kabiny, páternoster přestane fungovat. Když zapomenete vystoupit v prvním či posledním patře, nepanikařte a zůstaňte v klidu. Za chvíli dostanete další možnost vystoupit.

A proč vlastně páternostery? Nejčastěji se jako důvod tohoto označení udává modlitba Pater noster (česky Otčenáš), která se vkládá do modlitby růžence, jehož korálky vzdáleně mechanismus oběžného výtahu připomínají.


Další články
Nahoru