dnes
Pátek - zatazeno
5°C
zítra
Sobota - prehanky-snih
3°C
pozítří
Neděle - prehanky-snih
2°C
Pražské mosty, jeden hezčí než druhý. Které potřebují opravit a jaký možná přibude?
Mosty v centru Prahy při předloňských povodních. V popředí Mánesův, dále proti proudu Karlův most, most Legií, Jiráskův, Palackého a Železniční most. Foto: archiv

Pražské mosty, jeden hezčí než druhý. Které potřebují opravit a jaký možná přibude?

Nejen věže, historické budovy a přírodní krásy, ale i mosty jsou chloubou Prahy. Sedmnáctka je šťastné číslo a přesně tolik pražských mostů vede přes Vltavu protékající matičkou měst (pokud bychom počítali i most vedoucí na ostrov Žofín, bylo by jich osmnáct). Další mosty vedou mimo řeku. Jeden most nevede nikam – zatím!

Jaké mosty vedou přes Vltavu v Praze

1. Zbraslavský-Most Závodu míru

2. Branický most neboli Železniční most

3. Barrandovský most

4. Železniční most pod Vyšehradem

5. Palackého most

6. Jiráskův most

7. Most Legií

8. Karlův most

9. Mánesův most

10. Čechův most

11. Štefánikův most

12. Hlávkův most

13. Negreliho viadukt

14. Libeňský most

15. Most Barikádníků

16. Trojský most

17. Most na Veslařský ostrov

(18. Most na Žofín)

Přes Vltavu protékající metropolí vedou kupříkladu tyto mosty: Železniční most spojující Výtoň se Smíchovem. Most Palackého spojující Rašínovo a Hořejší nábřeží. Jiráskův most spojující levobřežní Smíchov s Jiráskovým náměstím. Jeden z nejfrekventovanějších mostů most Legií, spojující Národní třídu s Újezdem.

Samozřejmě nesmíme opomenout Karlův most, který je nejstarším mostem klenoucím se přes Vltavu v Praze. Mánesův most spojující Palachovo náměstí s malostranským Klárovem. Nejkratším pražským mostem je Čechův most.

Štefánikův most spojuje Revoluční třídu s Letenským tunelem. Hlávkův most spojuje zase nábřeží Ludvíka Svobody a Rohanské nábřeží s nábřežím Kapitána Jaroše a Bubenským nábřežím. Dalo by se pokračovat. Některé mosty dávno zanikly: třeba dřevěný z 10. století. Další mosty vedou mimo řeku – třeba Nuselský nebo Prašný.

„Víceméně všechny pražské mosty jsou hezké. Za nejhezčí se pokládá Karlův most, který má největší historickou a výtvarnou hodnotu – zpracováním, věžemi, vším kolem něj, i díky poloze,“ uvedl pro Pražský patriot Václav Jandáček z Klubu za starou Prahu.

Praha podle jeho slov zvolila mosty s horní mostovkou, jsou to většinou klenbové mosty, přímých nebo trámových mostů zde mnoho není. „Velmi hezké jsou i ty obloukové, ať již most Legií nebo Palackého, z novějších Jiráskův či Mánesův. Vrcholným statickým dílem je Štefánikův, dříve Švermův, most,“ dodal.

Do pražských mostů se podle jeho slov promítá jednotná estetika. S tím, že technické řešení u nich se jeví tak, že byla volena různá schémata, zejména u mostů betonových. „Od mostu v podstatě železobetonového, jako je třeba Jiráskův, k mostu se spolupůsobící mostovkou jako je Štefanikův.“

Které novější mosty stojí zato?

„Máme i mosty, jejichž mostovka je takřka z prostého betonu, což je Mánesův, přičemž sloupoví má železobetonové. Klasickým příkladem mostu z prostého betonu je Libeňský most,“ uvedl. Jsou tady ale i mosty úplně jiného druhu – třeba Železniční most s poloparabolickými oblouky.

„Z nových mostů – mostů s přímými nosníky – bych rád jmenoval most Barikádníků nebo Barrandovský. Poslední most – takzvaný Trojský – je s obloukem, do něhož je zavěšená mostovka, to je zase jiný případ. Je to jediný most, kromě Železničního, který má konstrukci na úrovni mostovky,“ doplnil.

Nejzanedbanější z vltavských mostů je Libeňský

Nejzanedbanější z vltavských mostů je podle jeho slov Libeňský most. „Zejména jeho železobetonové části, to znamená konzoly, schodiště a rámové úseky na holešovické straně. Ty jsou v havarijním stavu. Ani konstrukce oblouků z prostého betonu s vystuženými klouby není úplně v nejlepším stavu,“ řekl.

Libeňský most by potřeboval nový kabát

Podle jeho slov se jedná o nejohroženější most, který má být nahrazen replikou. „Je to otázka peněz i smyslu, jak má vypadat, jestli má být širší, jak si ho přeje město, nebo jakým způsobem se v dopravním systému uplatní. Dnes má největší význam pro tramvajovou dopravu, automobilová je tam trochu potlačená, protože vede zčásti odnikud nikam,“ řekl.

Město si je stavu Libeňského mostu vědomo. Technická správa komunikaci hlavního města Prahy (TSK) proto vypsala veřejnou zakázku na zhotovitele rekonstrukce souboru mostních objektů a komunikací ul. Libeňský most v Praze 7 a 8.

Úpravy vyjdou asi na dvě miliardy korun

„Jedná se o rekonstrukci všech mostních objektů, přilehlých komunikací a nutných přeložek inženýrských sítí v ulici Libeňský most od ulice Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka Praha 8,“ uvedla pro náš portál tisková mluvčí TSK Barbora Lišková.

most-nahled „Na základě požadavku Dopravního podniku hl. m. Prahy bude součástí kompletní výměna trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať v ulici Libeňský most a okolí. Dále se také počítá se stavbou nového inundačního mostu, který bude součástí protipovodňových opatření,“ dodala.

Celková předpokládaná hodnota této veřejné zakázky činí podle jejích slov dvě miliardy korun a předpokládaná doba realizace je od června 2015 do prosince 2017. „Oprava Libeňského mostu je podmínkou pro zahájení rekonstrukce Hlávkova mostu,“ doplnila Lišková.

V nejlepším stavu není ani Železniční most

Dalším mostem, který podle Jandáčka z Klubu za starou Prahu není v úplně nejlepším stavu, je Železniční most pod Vyšehradem. „Tam se uvažuje o stavbě nového mostu, buď kombinovaného, železničně-silničního, nebo čistě železničního,“ řekl.

Kdo se bojí, nesmí na Železniční most. Zábradlí patří po setmění pavoukům

Most podle něj nevyhovuje spíš z hlediska napojení na případnou stanici Vyšehrad. „Konstrukce mostu už má více jako sto let naběháno, údržba je dlouhodobě zanedbaná, není v dobrém stavu. Omezuje to rychlost, brzdí to dopravu,“ dodal.

Město pokračuje v rekonstrukci Nuselského mostu

Ve výčtu plánovaných oprav mostů pro letošní rok město Železniční most neuvedlo. TSK ale letos plánuje pokračovat v rekonstrukci Nuselského mostu, který je klíčovou spojnicí centra a jižní části města.

V roce 2011 se uskutečnila generální oprava dilatačních závěrů, v roce 2013 oprava střední římsy na mostě a předmostí Karlov včetně izolace a vyrovnání povrchu plus instalace ocelových nadobrubníkových svodidel a osazení nových stožárů veřejného osvětlení. Loni došlo k opravě levého a středního jízdního pruhu na mostě a předmostí v obou směrech, včetně instalace nové izolace mostovky.

nuselsky-most-historie-nahled

Výstavba Nuselského mostu

Letos by mělo dojít k opravě pravého jízdního pruhu (pomalého) v obou směrech, chodníků a vnějšího pláště mostu. Celková cena díla je 247 milionů korun (financováno Státním fondem dopravní infrastruktury), předpoklad dokončení je v roce 2015, popřípadě 2016.

Výstava o Nuselském mostu v technickém muzeu

Mimochodem, Nuselskému mostu je věnována putování výstava, kterou si zájemci mohou až do 11. října prohlédnout v Národním technickém muzeu. Výstava pojednává nejen o tomto architektonickém skvostu druhé poloviny 20. století, ale textem i obrazem zachycuje také historii myšlenky přemostění Nuselského údolí, spojené s řešením dopravy v rostoucí metropoli.

Výstava je spojena s doprovodnými přednáškami: 18. března se uskuteční přednáška Beton v mostním stavitelství, 15. dubna Doprava v Praze a její koncepce 1960–1989 a 20. května přednáška Výtvarná díla v architektuře 70. a 80. let 20. století.

Šéf NPÚ: Nejzdobnější je most Svatopluka Čecha

Ředitel Národního památkového ústavu v  Praze Ondřej Šefců připomíná, že až do poloviny 19. století byl jediným mostem přes Vltavu Karlův most.  „Pražské mosty nejsou jenom technické stavby, ale i významné architektonické a kulturní památky. Nejlepší pohledy na mosty se nabízejí z pražských nábřeží nebo z paluby některé z výletních lodí,“ uvedl pro Pražský patriot.

Nejzdobnější z pražských mostů je podle něj patrně most Svatopluka Čecha, zbudovaný začátkem 20. století v secesním stylu. „Most je pozoruhodný svojí konstrukcí. Jde o kombinaci kamenných pilířů s betonovým jádrem a ocelových nosníků. Zakončení mostu zdůrazňují vysoké litinové pylony se symbolickými postavami bohyně vítězství. Krásné jsou i sochy světlonošů na zhlaví pilířů,“ řekl. 

Přibude Praze další most – Dvorecký?

Anketa

Měla by po plánovaném mostu mezi Smíchovem a Podolím jezdit i auta, nebo jen MHD?

17.4%
(17.4%)
62.1%
(62.1%)
20.5%
(20.5%)
Nikam zatím nevede Dvorecký most. Dosud totiž neexistuje. Jeho vznik byl iniciován kvůli vznikající mohutné výstavbě bytů a administrativních budov na Smíchově (od Lihovaru až po Smíchovské nádraží), kvůli níž pražští zastupitelé loni v květnu schválili změnu územního plánu. Most by měl vést ze smíchovského Lihovaru na podolské Dvorce, aby se lidé ze Smíchova dobře dostávali na pravý břeh řeky.

V minulém funkčním období bylo kvůli mostu na pražském magistrátu pěkně dusno. Příslušná změna územního plánu se projednávala (a neprojednala) na výboru pro územní rozvoj hlavního města, o čemž Pražský patriot informoval zde. Zněly argumenty pro i proti, diskutovalo se i o tom, zda by most měl být vyhrazen pro městskou hromadnou dopravu, nebo zda by tam jezdila i auta. Vše je doposud otevřené!


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru