Pražské maloobchodní nemovitosti patří k tomu nejlepšímu, co český a středoevropský realitní trh nabízí
18. dubna 2016 16:41
Prosperující pražský maloobchodní trh neušel zájmu realitních investorů a prodej předního nákupního centra Palladium v historickém srdci Prahy byl jednou z největších investičních transakcí na českém realitním trhu v loňském roce.
Pražský trh moderních maloobchodních prostor vytváří především nákupní centra a solitérní obchody, z nichž se většina těch reprezentativních tzv. vlajkových obchodů nachází na hlavních nákupních třídách v centru města – v ulicích Na Příkopě, na Václavském náměstí a v Pařížské ulici.
„Situace v oblasti nákupních center se dlouhodobě nemění. Majitelé špičkových nákupních center mají díky silnému zájmu nájemců velmi silnou vyjednávací pozici. V případě, že se uvolní nějaká jednotka, prakticky okamžitě se vytvoří řada vážných zájemců. Nájemné nejlepších maloobchodních prostor v nákupních centrech se pohybuje na úrovni 110 EUR/m2,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.
V historickém centru Prahy se etablovalo několik nákupních tříd
Vlajkové obchody značek střední a vyšší úrovně se těší velkému zájmu návštěvníků dolní části Václavského náměstí a ulice Na Příkopě, která ústí na náměstí Republiky u nákupního centra Palladium.
„V ulici Na Příkopě a v dolní části Václavského náměstí se čas od času uvolní maloobchodní jednotky, díky kterým se zpestřuje nabídka pražského trhu. V roce 2015 zde své obchody otevřely značky Marc O´Polo a Tiger. Letos by mělo být v nově rekonstruované budově Na Příkopě 14 otevřeno obří hračkářství Hamleys,“ dodává Tomáš Soukup z oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.
Doménou luxusních značek je Pařížská ulice, která spojuje Staroměstské náměstí s břehy Vltavy. Elegantní secesní domy a stromořadí podél chodníků vytváří decentní příjemnou atmosféru pro nákupy zboží nejvyšší kvality. Dnes se zde nachází více než 40 obchodů předních luxusních značek, z nichž 15 obchodů provozují tyto značky přímo (bez zprostředkujícího lokálního zastoupení). Jedním z největších obchodů je třípatrový Louis Vuitton, který otevřel na adrese Pařížská 3 na podzim roku 2014 a který zde nabízí nejen ikonické kabelky a kufry, ale i luxusní pret-a-porter kolekce dámského a pánského oblečení. Zájem o prestižní adresu, který Pařížská ulice kvůli svým fyzickým limitům není schopna uspokojit, se přelévá do i sousedních ulic Široké, Kostečné a částečně na Staroměstské náměstí (v návaznosti na obchod luxusního klenotnictví Cartier).
Průměrné nájemné v obchodech uvedených pražských nákupních tříd dosahuje úrovně 185 EUR/m2, (nájemné se vztahuje na průměrnou jednotku o velikosti 100 m2 v dané lokalitě).
„V průběhu čtvrtstoletí od tzv. sametové revoluce se proměnila skladba nakupujících v obchodech na Pařížské. Zatímco těsně po revoluci to byli především cizinci, kteří v Praze buď pracovali, nebo ji navštívili jako turisté, Češi tvořili minoritu. Po přelomu tisíciletí se začali ve větší míře přidávat i Češi. Proměnila se také skladba cizinců. Vedle ruštiny dnes stále častěji uslyšíte také čínštinu a korejštinu. Podle ČSÚ Prahu v roce 2015 navštívilo celkem 292.000 ruských, 197.000 čínských a 180.000 korejských turistů,“ dodává Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu JLL.
„Podle společnosti Global Blue, která se specializuje na tax-free nakupování, v ČR v loňském roce z návštěvníků ze zemí mimo EU nejvíce utráceli čínští turisté (jejich podíl vzrostl ze 14 % v roce 2014 na 25 % v roce 2015), oproti tomu nakupování ruských turistů – tradičních lídrů žebříčku – pokleslo ze 44 % v roce 2014 na 24 % v roce 2015. Zájmu čínských a obecně asijských turistů o Prahu nahrává i nově otevřené přímé letecké spojení mezi Prahou a Pekingem v září roku 2015 a mezi Prahou a Šanghají v dubnu 2016,“ dodává Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu společnosti JLL. O rostoucím významu čínských turistů svědčí i nejnovější marketingová aktivita obchodního domu Kotva, který představil svůj oficiální název i v čínštině Kao-tche-wa.
Kvetoucí maloobchodní trh v Praze a v České republice samozřejmě neunikl zájmu realitních investorů. V roce 2015 směřovalo do sektoru maloobchodních nemovitostí 1,12 miliardy EUR, což je 42 % celkového objemu realitních investic v České republice. Největší jednotlivou transakcí loňského roku byl prodej úspěšného nákupního centra Palladium, které koupila společnost Union Investment za 570 milionů EUR.
„Povzbudivý ekonomický růst, moderní a vysoce kvalitní maloobchodní nemovitosti, nízká úroveň osobního zadlužení a rostoucí útrata na obyvatele činí z českého maloobchodu zajímavý cíl investičních aktivit jak domácích, tak mezinárodních investorů. Během roku 2015 jsme zaznamenali vzrůstající zájem investorů o nákupní centra v Praze, dále regionální maloobchodní projekty, outlety a v neposlední řadě i nemovitosti na vyhlášených nákupních třídách. Zdá se, že tento trend bude pokračovat i v roce 2016, kdy neutuchající zájem o tento sektor potvrzuje množství již rozjednaných transakcí a pokračující silná poptávka,“ uzavírá Stuart Jordan, vedoucí investičního oddělení JLL pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.