Pražské letiště sníží na půl roku počet nočních letů o 15 procent
14. února 2019 16:04
„V tomto roce chceme omezit pozdější noční přistání bez koordinovaného nočního slotu v době po 23:00 a dřívější přistání před 6:00. Zde však sami příliš dělat nemůžeme. Budeme proto apelovat na letecké společnosti a požadovat dodržování pravidel a respektování času přistání tak, aby pohyby nezhoršovaly situaci,“ uvedl Pacvoň. Slot znamená v tomto případě čas přidělený správnou letiště pro pravidelné přílety a odlety, většinou platný pro danou sezónu.
Pražské letiště letos zamezí dřívějším odletům, které budou v rozporu s koordinovaným slotem. Pokud má letadlo přidělený letištní slot na odlet například v 6:00 hodin ráno, nebude moci odletět dříve, než v tuto dobu. „Tím zabráníme tomu, aby dřívější odlet ovlivnil období noci,“ pokračoval Pacvoň, podle kterého bude v období od května do října letošního roku snížen průměrný počet povolených nočních letů přibližně o 15 procent. Do roku 2021 by mohlo dojít ke snížení až o 20 procent.
V rámci zamezení šíření hlukové zátěže v okolí pražského letiště bylo už loni provedeno několik opatření. Došlo ke zvýšení hlukových poplatků pro vzlety a přistání prováděná hlučnějšími letadly v nočních hodinách, leteckým společnostem začaly být fakturovány nadstandardní poplatky za bezdůvodné porušování přidělených časů příletů a odletů v nočních hodinách a za nasazování hlučnějších typů letadel do noci.
Zavádění výše popsaných opatření řeší s letištěm sdružení Prague Airport Region (PAR), jehož členem je i městská část Praha 6. Na jejím území se totiž letiště nachází. „Snahy o omezení hluku z letadel diskutujeme s letištěm průběžně, v současnosti se jedná zejména o noční lety bez řádného slotu, tedy lety zcela mimo letový plán,“ říká Eva Smutná (TOP 09), radní pro strategický rozvoj Prahy 6, kterou Rada městské části pověřila zastupováním ve sdružení PAR.
„V případě, že nebudou tato opatření dostatečně účinná, je letiště připraveno k dalším omezením nočního provozu až po úplné uzavření letiště pro noční provoz,“ říká předseda sdružení PAR a zároveň starosta Únětic Vladimír Vytiska. Starostové, místostarostové a další zástupci z členských obcí a městských částí se podle něj možnostmi omezování negativních vlivů provozu letiště zabývají průběžně.