Pražské investice v roce 2024? Mosty, tratě, palác nebo sídlo agentury EU
29. prosince 2023 16:20
Největší investicí bude pokračující výstavba nové linky metra D z Pankráce do Písnice. Z rozpočtu do ní město plánuje dát až 5,9 miliardy korun. Práce budou pokračovat na prvním úseku z Pankráce na Olbrachtovu, kde již letos dělníci prorazili tunel spojující stanice. Dopravní podnik (DPP) začal linku D stavět loni a první část vyjde na 14,5 miliardy korun. DPP bude muset rovněž dořešit tendr na stavebníka druhého úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory, výběr dodavatele nyní posuzuje antimonopolní úřad.
Pražský magistrát bude také hledat dodavatele plánovaného dopravního terminálu na místě dnešního Smíchovského nádraží. Vypsání tendru za osm miliard schválili zastupitelé letos v prosinci. Zahájení stavby se předpokládá na konci příštího roku a potrvá pět až sedm let.
Na jaře 2024 by měla také začít stavba tramvajové trati v horní části Václavského náměstí. Náklady jsou zhruba 1,24 miliardy a stavba potrvá tři roky. V prvním čtvrtletí bude dokončena trolejbusová trať z Veleslavína na Letiště Václava Havla, kde budou jezdit moderní velkokapacitní trolejbusy.V příštím roce bude také pokračovat stavba Dvoreckého mostu, který spojí Prahu 4 a 5. Výstavba začala loni v září a vyjde na 1,1 miliardy korun. Most, který bude sloužit MHD, pěším, cyklistům a budou po něm moci přejet záchranáři, bude dokončen na podzim 2025.
Další část oprav čeká příští rok Barrandovský most. Generální ředitel TSK Jozef Sinčák v prosinci ČTK řekl, že silničáři zvažují sloučit obě zbývající fáze oprav dohromady a most by tak byl kompletně opraven již v příštím roce. Zda se tak stane, rozhodne TSK v lednu.
Připravovat se bude také oprava Libeňského mostu, kompletovat se mimo jiné budou projekční práce. TSK chce mít do konce příštího roku vše vyřízeno tak, aby na jaře 2025 mohla začít s fyzickou rekonstrukcí první etapy. Oproti původním plánům oprav bude muset kubistický most přes Vltavu nahradit replika.
V případě památek bude pokračovat oprava a dostavba Průmyslového paláce na bubenečském Výstavišti. Do projektu dá v příštím roce město z rozpočtu 1,35 miliardy korun. Kompletní rekonstrukce začala v únoru 2022 a potrvá do roku 2025. Celkové náklady mají být zhruba 2,64 miliardy korun. Městská firma Výstaviště Praha, která má areál Výstaviště na starosti, plánuje pokračovat také v opravě Holešovické tržnice.Další investicí města bude v roce 2024 přestavba torza budovy na Palmovce, ve které měla původně sídlit radnice Prahy 8. Nově v ní bude Evropská unie pro kosmický program (EUSPA). Do projektu magistrát vloží 850 milionů korun. Město investuje rovněž do projektových prací Vltavské filharmonie. Samotná budova filharmonie by měla podle plánů Prahy stát v roce 2032.
Změna čeká v příštím roce také na radnice městských částí. Ty se začnou nově zabývat řešením dopravních přestupků, které dosud řešil magistrát. Důvodem změny je novela silničního zákona. Změna začne platit od 1. července 2024.
Řešit bude magistrát systém parkovacích zón. Například zruší přenosná parkovací oprávnění, a naopak zavede celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, za parkování bude nově možné platit měsíčně a vznikne možnost povolení pro zásobování.Rozsah zón se zatím měnit nebude, stejně tak bude město ještě řešit cenu parkovného. Od 1. ledna přestane v zónách platit parkování zdarma pro elektromobily.
Na území metropole bude rovněž pokračovat komerční výstavba na takzvaných brownfieldech. Developeři postupně budují nové čtvrtě například na Smíchově, na Rohanském ostrově v Praze 8, na území bývalého nákladového nádraží na Žižkově nebo na Praze 7 na území Bubny-Zátory. Projekty bytových domů připravuje také městská firma Pražská developerská společnost.