
Pražská záchranka za 52,3 milionu korun zmodernizovala svůj dispečink
8. dubna 2025 16:13 | Aktualizováno 9. dubna 2025, 13:16
Zdravotnické operační středisko pražské záchranky prošlo po více než 25 letech kompletní rekonstrukcí a modernizací techniky i zázemí. Dispečeři mají k dispozici více pracovních míst, polohovatelné stoly, bezdrátové komunikační sety či velkou zobrazovací stěnu pro lepší přehled o situaci v metropoli. Volající uslyší v telefonu úplně poprvé také oznamovací hlášku.
„Dispečink je pro záchrannou službu zcela klíčové pracoviště, kdy vytočením tísňové linky začíná naprostá většina příběhů našich pacientů. Předchozí prostory byly již na hraně kapacitních a zejména technologických možností. Díky rekonstrukci teď máme moderní, technologicky robustní a důstojné místo pro práci dispečerů, kteří jsou prostřednictvím telefonu na místě všech událostí jako první zdravotníci,“ řekl Petr Kolouch, ředitel ZZS HMP.
Díky stavebním úpravám se podařilo zvýšit o třetinu počet dispečerských míst, celkem je zde nyní 12 plnohodnotných pracovišť. Dispečerské stoly jsou polohovatelné a každý pracovník si je může upravit podle své výšky, případně během směny libovolně střídat práci vsedě a vestoje.
U desky stolu pak lze zapnout i vyhřívání pro větší komfort i prevenci vzniku syndromu karpálního tunelu. Dispečeři pracují také nově s bezdrátovými komunikačními sety, které usnadňují pohyb. Dominantou zdravotnického operačního střediska je nástěnná zobrazovací plocha, na kterou lze přenášet například záběry z městských kamer pro zvýšení povědomí o situaci na místě událostí.
Volající na tísňovou linku 155 v Praze také zcela prvně uslyší před spojením s dispečerem informační hlášku. Ta volající jednak ujistí, že se skutečně dovolali na záchrannou službu, a jednak může předcházet hovorům, kdy člověk vytočí tísňovou linku nedopatřením. Volající může díky upozornění hovor zavěsit ještě před tím, než zaměstná operátora.
Stavebními úpravami prošlo i zázemí zdravotnického operačního střediska, dispečeři mají k dispozici nové převlékárny, kuchyňku či relaxační část, která během pravidelných přestávek v práci slouží k načerpání nových sil při aktivním odpočinku nebo v tichém prostředí.
Takto rozsáhlá modernizace zdravotnického operačního střediska se v Praze uskutečnila poprvé od roku 1999. Tehdy se dispečink přesunul z předchozího sídla v ulici Dukelských hrdinů do dnešního působiště a přecházel rovněž z „papírového systému“ na počítače.
„Záchranáři jsou pro mě skuteční hrdinové. A dispečeři? To jsou ti první, kteří slyší naše volání o pomoc. Právě oni jsou tím prvním hlasem na druhém konci linky 155, který nás dokáže v našich nejtěžších a krizových chvílích uklidnit, poradit a vést. Jejich přístup, práce a slova opravdu pomáhají zachraňovat naše životy. Dispečink naší záchranné služby jsem měla možnost opakovaně navštívit a přesvědčila se, jak náročná tato práce je a jak skvěle ji tu odvádí. Jsem ráda, že teď mají jeden z nejmodernějších dispečinků v Evropě, naši strážní andělé si to více než zaslouží,“ uvádí náměstkyně primátora pro oblast sociálních věcí a zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS).
Vzhledem k technické náročnosti předcházela rekonstrukci přibližně tříletá plánovací a přípravná fáze. Samotná rekonstrukce, včetně vybavení novými technologiemi, probíhala v roce 2024 a dokončena byla začátkem letošního roku. Během této doby byl dispečink přesunut v rámci sídla záchranné služby v Korunní ulici do dočasných prostor při zachování plné provozuschopnosti, a to i během samotného stěhování.
Kompletní rekonstrukce a pořízení veškerého technického a dalšího vybavení stála celkem 52,3 milionu korun včetně DPH. Vítězem veřejné zakázky na stavební úpravy se na základě předložené nabídky a rozhodnutí výběrové komise stala společnost SARK engineering., vítězem veřejné zakázky na dodávku technologií se stala společnost YOUR SYSTEM. Investiční příspěvek pražského magistrátu činil 10 milionů korun, zbývající výdaje hradila ZZS HMP z vlastního investičního fondu.
Pražské záchrance se v loňském roce podařilo rozšířit řady svých dispečerů a klíčové pracoviště personálně stabilizovat. Na dispečinku slouží ve 12hodinových směnách 7 až 10 operátorek a operátorů. V roce 2024 přijal dispečink záchranné služby téměř 226 000 tísňových volání. Zhruba dvě třetiny volání přichází v denní a třetina v noční směně.
Záchrannou službu volají lidé během dne nejčastěji v pondělí (v průměru 671 volání), naopak nejméně zatížená bývá neděle (591 volání). Noční směny jsou nejvytíženější z pátku na sobotu a ze soboty na neděli, kdy přichází zhruba o desetinu volání více než v jiné dny. Nejvíce volají lidé na tísňovou linku ve všední dny mezi 9. a 11. hodinou.