Pražská záchranka má nová speciální vozidla, už je prověřily přírodní katastrofy
21. listopadu 2024 15:41
Nové vozy mají široké spektrum využití. Iveco slouží zejména pro přepravu zdravotníků, materiálu, vybavení a vybudování zázemí na místě události, Atego je pak schopné projet obtížně přístupným terénem a transportovat najednou vyšší počet pacientů, a to včetně poskytování kyslíkové terapie. Typickou událostí pro nasazení tohoto vozu jsou proto požáry.
„Naši záchranáři denně dokazují, že jsou skutečnými anděly strážnými, kteří pomáhají zachraňovat zdraví a životy nejen v metropoli, ale i za jejími hranicemi. Jejich nasazení a profesionalita jsou obdivuhodné. O to větší mám radost, že jim nyní můžeme pomoci tímto novým vozovým vybavením, které jim usnadní jejich náročnou práci a bude jim spolehlivým partnerem,“ řekla náměstkyně primátora Prahy pro oblast zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS).
Předchozí terénní vůz Atego záchranná služba využívala v provozu deset let a posádky s ním zasahovaly v podstatě u všech mimořádných událostí. V roce 2022 bylo Atego společně s dalšími vozy součástí daru od hlavního města napadené Ukrajině.
Původní automobil dodnes na Ukrajině slouží, už v době darování se ale počítalo s jeho nahrazením novým vozem. „Ten i díky své délce přes 7,5 metru nabízí transportní kapacitu pro osm ležících a až 12 sedících pacientů a rozvody pro poskytování kyslíkové terapie, typicky lidem zasaženým požárem. Vůz se uplatní také při evakuaci pacientů z terénu, kam se běžné sanitní vozy nedostanou,“ sdělila Poštová.
Technicko-logistické vozidlo na podvozku Iveco Daily je podle ní úplnou novinkou. Vůz slouží jako technologická podpora pro moduly hromadného neštěstí, ale je možné i jeho samostatné nasazení pro mimořádné události. Převeze až 6 členů posádky, ale není určen k transportu pacientů. Vozidlo je vybaveno početným nářadím, zdravotnickým materiálem, elektrocentrálou pro napájení potřebných zařízení a přístrojů, otočným osvětlovacím stožárem či otočnou kamerou pro monitoring místa zásahu.„Díky tomuto vozidlu a jeho výbavě dokáže záchranná služba v místě mimořádné události vytvořit „opěrný bod“ pro zasahující posádky s dostatkem vybavení a zdravotnického materiálu,“ sdělila Poštová.
„Soustavně rozvíjíme krizovou připravenost záchranné služby a vozový park jsme rozšířili tak, abychom navázali na osvědčenou praxi z minulosti a využili i nové poznatky, které jsme získali mimo jiné díky naší účasti při řešení mimořádných událostí, jako byl úder tornáda na Moravě, požáry v Hřensku či Řecku a také nedávno v povodněmi zasaženém Jesenicku,“ uvedl Petr Kolouch, ředitel ZZS.
Oba vozy se již záchranné službě v posledních měsících osvědčily například při poskytování asistence českým hasičům v požáry zasaženém Řecku nebo v září po povodních na Jesenicku. Právě i díky dostatku vybavení a materiálu mohli záchranáři na místě působit zcela soběstačně.