Pražská tržnice mění název na Holešovickou tržnici
28. listopadu 2022 08:07
Tržnice v době proměnné
Město Praha se rozvoji Pražské tržnice intenzivně věnuje od roku 2019, kdy po mnoha letech chátrání areálu v soukromém vlastnictví převzalo správu do svých rukou. Za tyto poslední tři roky se Tržnice pomalu, ale jistě mění před očima. Pěší zóny již nejsou plné stánků, naopak slouží k procházkám a odpočinku, zahájeny byly dílčí rekonstrukce, přibyli noví nájemci a veřejnost pravidelně láká bohatý program pro všechny generace. Dalším zásadním milníkem pro rozvoj u Pražanů oblíbeného areálu pak bylo převzetí Tržnice do správy Výstaviště Praha, a to k 1. červenci tohoto roku.
„Vzhledem k místu, kde se tržnice nachází, se přejmenování areálu doslova nabízelo. Označení Holešovická tržnice je zažité pojmenování zejména u Pražanů, proto jsme chtěli názvy pražská – holešovická jednou pro vždy vyřešit. Dokonce se setkáváme i s názvem pražská holešovická tržnice, tento krok tedy musel nutně přijít. Jako předzvěst byla již v létě přejmenována tramvajová zastávka z pražské na Holešovickou tržnici a v rámci soutěže na novou vizuální identitu jsme již pracovali s tímto novým názvem,“ říká Tomáš Hübl, předseda představenstva Výstaviště Praha.
Nová vizuální identita
Cílem otevřené soutěže, ve které vybírala porota z 38 návrhů, bylo najít směr prezentace, který podpoří přístupnost Tržnice pro různé věkové i sociální skupiny a posílí její image jako tradičního místa setkávání Pražanů. Nezbytné bylo, aby v sobě návrh nesl potenciál pokrýt veškeré aktivity, které se zde potkávají, a byl nadčasový.
Vítězný koncept od designérů Josefíny Karlíkové a Mateje Vojtuše nejvíce zaujal svým netradičním pojetím vizuálního stylu založeným na samolepkách či cenovkách s výrazným písmem a barevnou škálou.
„Koncept vizuální identity Holešovické tržnice definujeme jako ozvuk tradice lidového, nejen obchodního, ale také kulturního, společenského a kulinářského života. Vidíme v tržnici možnost setkávat se a na jednom místě zažívat rozličné zážitky. I proto jsme zvolili v návaznosti na různé ‚zóny‘, které se v tržnici vyskytují, širokou škálu a možné využití barev. Pražská, resp. Holešovická tržnice je jakýmsi ‚městem ve městě‘ a s touto základní myšlenkou jsme i uvažovali nad celým grafickým řešením,“ popisují koncept autoři.
Komplexní proměna Holešovické tržnice
Další oporou pro slibný rozvoj území jsou nedávno vyhlášené výsledky mezinárodní architektonicko-krajinářské soutěže na revitalizaci veřejných prostranství, kde si vítězství připsalo pražské studio Perspektiv. Jejich prvních výstupů by se mohli návštěvníci dočkat již v roce 2027.