Dnes Středa - mlha 1°C
Zítra Čtvrtek - oblacno 2°C
Středa 6. 12. 2023
Svátek má Mikuláš
Vánoční nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz, do konce roku za zvýhodněné ceny.
Pražská tramvaj ze sedmdesátých let začne poprvé jezdit s cestujícími
Tramvaj K2 bude dopravní podnik nasazovat primárně na historickou linku číslo 42. Foto: Petr Hejna / DPP

Pražská tramvaj ze sedmdesátých let začne poprvé jezdit s cestujícími

Ve vozovně Střešovice včera pokřtil pražský dopravní podnik (DPP) svoji první tramvaj Tatra K2, která symbolicky dostala evidenční číslo 7000. Ačkoliv se tramvaje K2 v Praze 17 let vyráběly, nikdy zde s cestujícími nejezdily. Vůz bude nasazován na speciální linky 23, 41 a 42, které jsou obsluhovány historickými vozy. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková. Tramvaj zakoupil DPP před dvěma lety v Bratislavě za 1000 eur.

Odjezd první jízdy pro veřejnost DPP naplánoval na neděli 5. února v 10:00 hodin ze smyčky Dlabačov. Ještě předtím, jen dnes, bude tramvaj vystavena v expozici Muzea MHD ve vozovně Střešovice. 

Tramvaje Tatra K2 byly vyvinuty jako druhá generace tuzemských šestinápravových článkových tramvají ideově navazujících na řadu T3. V historii československého tramvajového průmyslu se stal zásadním milníkem pro přechod ke kloubovým vozidlům právě tento typ označený ve verzi pro domácí trh jako K2, pro tehdejší Sovětský svaz K2SU a pro Jugoslávii K2YU. 

Prototyp K2 byl postaven v roce 1966 a jeho typové zkoušky z velké části probíhaly v pražských ulicích, kde jezdil bez cestujících s evidenčním číslem 7001.

Návazně byl prezentován na Mezinárodním veletrhu Brno 1966, kde již nesl číslo 7000, a po návratu z veletrhu pokračoval zkušební provoz v Mostě a Litvínově. Po ukončení zkoušek byl vůz v lednu 1968 převeden do Brna, kde obdržel evidenční číslo 607 (později 1007) a sloužil zde v pravidelném provozu až do roku 1988. 

Vůz DPP evidenčního čísla 7000 byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha v roce 1977 a dodán do Bratislavy jako poslední tramvaj K2. Bratislavský dopravní podnik jej od počátku využíval pouze jako vozidlo pro výcvik řidičů pod evidenčním číslem 394. 

V roce 1983 byl vůz přečíslován na 8133. V roce 2009, po 32 letech služby, byl výcvikový vůz K2 vyřazen a odstaven v bratislavské vozovně Krasňany, aniž by byl kdy zařazen do provozu s cestujícími. Díky tomu tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a zůstala tak výjimečně zachována s množstvím původních prvků. 

Vozů K2 bylo vyrobeno celkem 569 kusů. V Československu (234 kusů) se prosadily v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se do tehdejší Jugoslávie (90 kusů) a Sovětského svazu (245 kusů).

Významným exportním uplatněním byly i dodávky pro egyptskou Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny. 

„Když se nám naskytla příležitost za symbolickou částku zakoupit chybějící vůz K2 do našeho vozového parku historických tramvají, nezaváhali jsme. Jsem rád, že se její záchrana a oprava podařila a můžeme ji do pražských ulic vypravit symbolicky ke 40. výročí od ukončení výroby tohoto typu. Tramvaj K2 budeme nasazovat primárně na historickou linku číslo 42, zájemci si ji mohou také objednat na soukromé komerční jízdy po Praze,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski.


Autor: puc

Za okny metra spustila společnost EUDI komerční provoz LMS technologie

2. prosince 2023 v 19:51

Cestující na trase A mezi stanicemi Bořislavka a Dejvická mohou od 1. prosince spatřit za okny jedoucí soupravy metra vánoční reklamní spoty společností Pilsner Urquell a ČSOB. Začal ostrý provoz multimediálního led systému společnosti European Digital Industries a.s. (EUDI).

Úpravy v Táborské ulici zvýší bezpečnost u školy

28. listopadu 2023 ve 21:05

Praha 4 připravila návrh nestavebních úprav, které mají za cíl zvýšit bezpečnost u Základní školy Táborská. Městská část o tom informovala na svém webu. Podle plánů má dojít k instalaci umělých obrubníků u přechodu v Táborské, ale také u vyústění Sezimovy ulice. Cílem je zkrátit délku přechodů a...

Další články
Nahoru