Dnes Středa - jasno 11°C
Zítra Čtvrtek - jasno 14°C
Středa 19. 3. 2025
Svátek má Josef
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Pražská tramvaj ze sedmdesátých let začne poprvé jezdit s cestujícími
Tramvaj K2 bude dopravní podnik nasazovat primárně na historickou linku číslo 42. Foto: Petr Hejna / DPP

Pražská tramvaj ze sedmdesátých let začne poprvé jezdit s cestujícími

Ve vozovně Střešovice včera pokřtil pražský dopravní podnik (DPP) svoji první tramvaj Tatra K2, která symbolicky dostala evidenční číslo 7000. Ačkoliv se tramvaje K2 v Praze 17 let vyráběly, nikdy zde s cestujícími nejezdily. Vůz bude nasazován na speciální linky 23, 41 a 42, které jsou obsluhovány historickými vozy. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková. Tramvaj zakoupil DPP před dvěma lety v Bratislavě za 1000 eur.

Odjezd první jízdy pro veřejnost DPP naplánoval na neděli 5. února v 10:00 hodin ze smyčky Dlabačov. Ještě předtím, jen dnes, bude tramvaj vystavena v expozici Muzea MHD ve vozovně Střešovice. 

Tramvaje Tatra K2 byly vyvinuty jako druhá generace tuzemských šestinápravových článkových tramvají ideově navazujících na řadu T3. V historii československého tramvajového průmyslu se stal zásadním milníkem pro přechod ke kloubovým vozidlům právě tento typ označený ve verzi pro domácí trh jako K2, pro tehdejší Sovětský svaz K2SU a pro Jugoslávii K2YU. 

Prototyp K2 byl postaven v roce 1966 a jeho typové zkoušky z velké části probíhaly v pražských ulicích, kde jezdil bez cestujících s evidenčním číslem 7001.

Návazně byl prezentován na Mezinárodním veletrhu Brno 1966, kde již nesl číslo 7000, a po návratu z veletrhu pokračoval zkušební provoz v Mostě a Litvínově. Po ukončení zkoušek byl vůz v lednu 1968 převeden do Brna, kde obdržel evidenční číslo 607 (později 1007) a sloužil zde v pravidelném provozu až do roku 1988. 

Vůz DPP evidenčního čísla 7000 byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha v roce 1977 a dodán do Bratislavy jako poslední tramvaj K2. Bratislavský dopravní podnik jej od počátku využíval pouze jako vozidlo pro výcvik řidičů pod evidenčním číslem 394. 

V roce 1983 byl vůz přečíslován na 8133. V roce 2009, po 32 letech služby, byl výcvikový vůz K2 vyřazen a odstaven v bratislavské vozovně Krasňany, aniž by byl kdy zařazen do provozu s cestujícími. Díky tomu tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a zůstala tak výjimečně zachována s množstvím původních prvků. 

Vozů K2 bylo vyrobeno celkem 569 kusů. V Československu (234 kusů) se prosadily v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se do tehdejší Jugoslávie (90 kusů) a Sovětského svazu (245 kusů).

Významným exportním uplatněním byly i dodávky pro egyptskou Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny. 

„Když se nám naskytla příležitost za symbolickou částku zakoupit chybějící vůz K2 do našeho vozového parku historických tramvají, nezaváhali jsme. Jsem rád, že se její záchrana a oprava podařila a můžeme ji do pražských ulic vypravit symbolicky ke 40. výročí od ukončení výroby tohoto typu. Tramvaj K2 budeme nasazovat primárně na historickou linku číslo 42, zájemci si ji mohou také objednat na soukromé komerční jízdy po Praze,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski.


Autor: puc

Za dopravní přestupky zvyšuje Praha 1 sankce na maximální hranici

Včera v 08:52

V reakci na narůstající počet dopravních přestupků spojených s nerespektováním pravidel parkování v centru města zvyšuje Praha 1 s účinností od středy 19. března sankce za tyto přestupky na maximální zákonem stanovenou hranici.

Přímé autobusové spojení do Čakovic se vrací

17. března 2025 ve 12:03

Po jednání s organizací ROPID se Praze 18 podařilo prosadit důležité změny v dopravní obslužnosti Letňan. Od 1. dubna se mění trasa linky 166, která nově zajede do Starých Letňan a Letňanských zahrad, a co je nejdůležitější – opět nabídne přímé spojení do...

Rekonstrukce kanalizace v Krči omezí dopravu

16. března 2025 ve 13:42

Rekonstrukce kanalizace v ulici Zálesí v Krči omezí dopravu v úseku mezi Vídeňskou a Štúrovou. Práce začnou na konci března a potrvají do června letošního roku.  Řidiči musí ve špičce počítat se zdržením od deseti do třiceti minut. Autobusy MHD budou mít v ulicí Zálesí a Štúrova dočasné vyhrazené...

BESIP varuje před podvodnými SMS

14. března 2025 v 10:39

Objevily se další podvodné SMS, které vyhrožují pokutou za jízdu bez dálniční známky. V žádném případě neklikejte na odkaz.

BESIP: Co dělat po nehodě?

10. března 2025 v 10:57

Dopravní nehoda je stresující situace, ale správně vyplněné dokumenty vám mohou ušetřit spoustu starostí. Povinné ručení kryje škody způsobené jiným, ale náhrada vaší vlastní škody spadá pod havarijní pojištění.

Omezení na Malém Břevnově nebude

10. března 2025 v 08:37

Během jednoho dne mohli lidé na Malém Břevnově hlasovat o návrhu dopravních opatření, která měla omezit nežádoucí tranzitní dopravu. Navrhovaná opatření odmítli.

Údržba protihlukových stěn ve Kbelské omezí dopravu

7. března 2025 v 07:15

Od 9. března do 16. května budou prováděny práce související s údržbou protihlukových stěn na ulici Kbelská, v úseku Kolbenova – Poděbradská. Během víkendů zde bude provoz ve směru Poděbradská – Kolbenova veden 1 jízdním pruhem. V ostatní části Kbelské bude provoz veden 2 jízdními pruhy....

Praha 2: Oddělení přestupků a dopravních přestupků na nové adrese

3. března 2025 v 10:16

Od 3. března najdete Oddělení přestupků a dopravních přestupků na nové adrese: Korunní 906/29.

Oprava Českobrodské pokračuje od 3. března

3. března 2025 v 08:56

Rekonstrukce přinese novou vozovku, lepší odvodnění nebo opravené chodníky v úseku Pod Táborem – Rožmberská.  

Výstavba stanice Praha-Bubny omezí provoz na železnici

3. března 2025 v 05:36

Od pondělí 3. března omezí výstavba stanice Praha-Bubny provoz na železniční trati 091. Vlaky linek S4 a R44 budou ve směru od Kralup nad Vltavou zkráceny do stanice Praha-Holešovice.

Další články
Nahoru