Dnes Středa - oblacno -2°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest -2°C
Středa 27. 1. 2021
Svátek má Ingrid
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Pražská MHD se loučí s karosami, nasazovat se budou už jen nízkopodlažní autobusy
Autobus typu B 951E byl vyráběn v letech 2001 až 2007. Foto: archiv

Pražská MHD se loučí s karosami, nasazovat se budou už jen nízkopodlažní autobusy

Pražská MHD se v pátek 4. prosince symbolicky rozloučí s autobusy typu Karosa B 951. Na svou poslední službu v pravidelném provozu v pražské MHD jich dopravní podnik (DPP) nasadí 14. Cestující a fanoušci autobusů se nimi v průběhu ranní a odpolední špičky budou moci svézt na vybraných spojích linek: 103, 123, 162, 165, 169, 175, 182, 185, 191 a 225. 

Městské autobusové spoje pražské MHD budou od soboty 5. prosince plně bezbariérové, budou je zajišťovat pouze nízkopodlažní vozidla. Navíc tím v DPP končí v pravidelném provozu autobusy s normou EURO 3. Karosy z pražské MHD ale nezmizí úplně, od této soboty bude DPP vozy B 951 i kloubové verze B 961 nasazovat o víkendech a svátcích v rámci retroprovozu na vybraných spojích linek 180 a 213. Vyřazené karosy i náhradní díly na ně si zájemci budou moci v nejbližších dnech zakoupit.

Karosa B 951 je posledním typem legendární značky autobusů z Vysokého Mýta, který DPP postupně vyřazuje z provozu v rámci pravidelné obnovy flotily. Za uplynulé tři roky se v pražské MHD hodně investovalo do nových vozidel a od prosince 2017 do letošního prosince bylo obnoveno celkem 500 autobusů. S vyřazením Karos B 951 skončí na pravidelných linkách také provoz autobusů splňujících emisní normu EURO 3. Naprostá většina flotily autobusů DPP tak bude splňovat normu EURO 5/EEV, nebo nejnovější EURO 6. S normou EURO 4 zbývá DPP posledních šest vozidel.

„Rozloučením s karosami v pražské MHD sice končí jedna éra, ale znamená to začátek éry jiné, modernější. V Praze budeme mít od soboty sto procent bezbariérových autobusů na všech městských linkách. Ocení to nejen běžní cestující, ale zejména maminky s kočárky a lidé s omezenou schopností pohybu,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Díky vyřazení starých karos bude mít pražská MHD jednu z nejmladších flotil autobusů v České republice. „Díky vyřazení starších vozidel dosáhneme historicky nejnižšího průměrného věku naší autobusové flotily, a to 5,5 roku a snížení průměrných emisí NOx o 66 procent a průměrných emisí pevných částic dokonce o 80 procent za uplynulé tři roky,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Velké loučení s karosami a City Busy mělo proběhnout na konci letošního srpna, současná protiepidemická opatření to neumožnila. Náhrada se připravuje na jaro nebo začátek léta příštího roku.

Z historie Karosy B 951

Karosa byla téměř výhradním dodavatelem autobusů pro DPP od roku 1948 do roku 2006, kdy DPP zakoupil poslední vozy Karosa B 951E. Karosa B 951 navázala na typ B 930 a oproti předchůdci byla výrazně modernizována, především v technologii výroby.

Znamenalo to opuštění desítky let praktikovaného způsobu montáže už hotových a nalakovaných jednotlivých dílů karoserie k sobě. U Karos B 951 byl nově nejdříve zkompletován celý skelet vozové skříně i podvozek autobusu, až poté byly ponořeny do kataforické lázně, tedy velmi moderního způsobu aplikace antikorozní ochrany.

Tato novinka přinesla výrazné prodloužení životnosti nosných částí autobusu. Boční oplechování bylo nově ke skeletu lepeno místo předchozího bodového sváření, překrytého lištami, čímž se opět eliminovala místa pro vznik koroze. Teprve poté byl nalakovaný skelet autobusu vybavován agregáty, elektroinstalací a příslušenstvím.

Později výrobce i všechna boční skla autobusů řady B 950 do karoserie vlepoval. Vizuálně se Karosy B 951 od předchůdců vyznačovaly odlišným provedením zadního panelu s lepším využitím vnitřního prostoru. Změna vlastníka vysokomýtské automobilky znamenala také změnu osazovaných motorů, do Karos B 951 se montovaly výlučně hnací agregáty rodiny Iveco.

DPP v letech 2002 až 2006 nakoupil celkem 131 standardních autobusů Karosa typů B 951 a B 951E. Jednalo se o poslední vysokopodlažní autobusy, které DPP pořídil do své flotily a zároveň poslední, které nesly značku Karosa.


Praha 2: Odbor dopravy a územního rozvoje v karanténě

19. ledna 2021 v 16:47

Odbor dopravy a územního rozvoje (ODÚR) Prahy 2 bude fungovat od středy 20. ledna v omezeném režimu.

Dopravní omezení v Průběžné

14. ledna 2021 v 07:34

V souvislosti s pokračováním stavebních prací bude od 16. do 30. ledna uzavřena část ulice Průběžná v Praze 10. Uzavřen bude úsek mezi ulicemi Na Padesátém a Švehlova v obou směrech. 

Bubenečský tunel od čtvrtka v noci uzavřen

12. ledna 2021 v 11:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů TKB bude Bubenečský tunel od čtvrtka 14. ledna od 23 hodin do pátku 15. ledna do 5 hodin uzavřen.

Od středy bude uzavřen tunel Mrázovka

11. ledna 2021 v 10:35

Z důvodu čištění kamer, pravidelné údržby a kontroly technologie bude tunel Mrázovka od středy 13. ledna od 23 hodin do čtvrtka 14. ledna do 5 hodin uzavřen.

V oblasti Petřin bude dva měsíce výluka pěti autobusových linek

10. ledna 2021 v 10:47

Od úterý 12. ledna začíná výluka na autobusových linkách 108, 168, 191, 260 a 910 v oblasti Petřin. Z důvodu pokračujících oprav kanalizace v ulici Na Petřinách bude od úterý 12. ledna po dobu přibližně dva měsíců vyloučen provoz mezi zastávkami Petřiny – Sídliště Petřiny pouze...

Pohonné hmoty na začátku roku zlevnily

9. ledna 2021 v 16:27

Pohonné hmoty v metropoli na začátku roku mírně zlevnily. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 28,65 koruny, před týdnem byl o 14 haléřů dražší, informovala ČTK. O 21 haléřů na litru zlevnila i nafta, za litr teď řidiči zaplatí průměrně...

Oprava vozovky na Jižní spojce

8. ledna 2021 v 08:18

V úterý 12. ledna provede Technická správa komunikací nutnou havarijní opravu nebezpečných výtluků na Jižní spojce. Jedná se o část pravého (pomalého) jízdního pruhu v místě těsně za lanovým mostem ve směru do centra (směr na Prahu 4 a Barrandovský most).

Další články
Nahoru