Dnes Úterý - zatazeno 15°C
Zítra Středa - obcasny-dest 14°C
Úterý 28. 9. 2021
Svátek má Václav, státní svátek
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Pražská MHD se loučí s karosami, nasazovat se budou už jen nízkopodlažní autobusy
Autobus typu B 951E byl vyráběn v letech 2001 až 2007. Foto: archiv

Pražská MHD se loučí s karosami, nasazovat se budou už jen nízkopodlažní autobusy

Pražská MHD se v pátek 4. prosince symbolicky rozloučí s autobusy typu Karosa B 951. Na svou poslední službu v pravidelném provozu v pražské MHD jich dopravní podnik (DPP) nasadí 14. Cestující a fanoušci autobusů se nimi v průběhu ranní a odpolední špičky budou moci svézt na vybraných spojích linek: 103, 123, 162, 165, 169, 175, 182, 185, 191 a 225. 

Městské autobusové spoje pražské MHD budou od soboty 5. prosince plně bezbariérové, budou je zajišťovat pouze nízkopodlažní vozidla. Navíc tím v DPP končí v pravidelném provozu autobusy s normou EURO 3. Karosy z pražské MHD ale nezmizí úplně, od této soboty bude DPP vozy B 951 i kloubové verze B 961 nasazovat o víkendech a svátcích v rámci retroprovozu na vybraných spojích linek 180 a 213. Vyřazené karosy i náhradní díly na ně si zájemci budou moci v nejbližších dnech zakoupit.

Karosa B 951 je posledním typem legendární značky autobusů z Vysokého Mýta, který DPP postupně vyřazuje z provozu v rámci pravidelné obnovy flotily. Za uplynulé tři roky se v pražské MHD hodně investovalo do nových vozidel a od prosince 2017 do letošního prosince bylo obnoveno celkem 500 autobusů. S vyřazením Karos B 951 skončí na pravidelných linkách také provoz autobusů splňujících emisní normu EURO 3. Naprostá většina flotily autobusů DPP tak bude splňovat normu EURO 5/EEV, nebo nejnovější EURO 6. S normou EURO 4 zbývá DPP posledních šest vozidel.

„Rozloučením s karosami v pražské MHD sice končí jedna éra, ale znamená to začátek éry jiné, modernější. V Praze budeme mít od soboty sto procent bezbariérových autobusů na všech městských linkách. Ocení to nejen běžní cestující, ale zejména maminky s kočárky a lidé s omezenou schopností pohybu,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Díky vyřazení starých karos bude mít pražská MHD jednu z nejmladších flotil autobusů v České republice. „Díky vyřazení starších vozidel dosáhneme historicky nejnižšího průměrného věku naší autobusové flotily, a to 5,5 roku a snížení průměrných emisí NOx o 66 procent a průměrných emisí pevných částic dokonce o 80 procent za uplynulé tři roky,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Velké loučení s karosami a City Busy mělo proběhnout na konci letošního srpna, současná protiepidemická opatření to neumožnila. Náhrada se připravuje na jaro nebo začátek léta příštího roku.

Z historie Karosy B 951

Karosa byla téměř výhradním dodavatelem autobusů pro DPP od roku 1948 do roku 2006, kdy DPP zakoupil poslední vozy Karosa B 951E. Karosa B 951 navázala na typ B 930 a oproti předchůdci byla výrazně modernizována, především v technologii výroby.

Znamenalo to opuštění desítky let praktikovaného způsobu montáže už hotových a nalakovaných jednotlivých dílů karoserie k sobě. U Karos B 951 byl nově nejdříve zkompletován celý skelet vozové skříně i podvozek autobusu, až poté byly ponořeny do kataforické lázně, tedy velmi moderního způsobu aplikace antikorozní ochrany.

Tato novinka přinesla výrazné prodloužení životnosti nosných částí autobusu. Boční oplechování bylo nově ke skeletu lepeno místo předchozího bodového sváření, překrytého lištami, čímž se opět eliminovala místa pro vznik koroze. Teprve poté byl nalakovaný skelet autobusu vybavován agregáty, elektroinstalací a příslušenstvím.

Později výrobce i všechna boční skla autobusů řady B 950 do karoserie vlepoval. Vizuálně se Karosy B 951 od předchůdců vyznačovaly odlišným provedením zadního panelu s lepším využitím vnitřního prostoru. Změna vlastníka vysokomýtské automobilky znamenala také změnu osazovaných motorů, do Karos B 951 se montovaly výlučně hnací agregáty rodiny Iveco.

DPP v letech 2002 až 2006 nakoupil celkem 131 standardních autobusů Karosa typů B 951 a B 951E. Jednalo se o poslední vysokopodlažní autobusy, které DPP pořídil do své flotily a zároveň poslední, které nesly značku Karosa.


Autor: Jan Puci

Výměna povrchu vozovky na Horoměřické omezí dopravu

22. září 2021 v 08:31

TSK začne od středy 29. září měnit povrch ulice Horoměřická, v úseku ulic V Šáreckém údolí – Nebušická.

Lávka je opravena a opět slouží chodcům i cyklistům

20. září 2021 ve 14:01

Lávka vedoucí od stanice metra Hůrka do Centrálního parku Prahy 13 prošla rekonstrukcí a opět slouží chodcům i cyklistům.

Pětkou zdravě a udržitelně

20. září 2021 v 09:29

Praha 5 se připojuje k dvacátému ročníku Evropského týdne mobility jehož sloganem je Cestovat zdravě = cestovat udržitelně. Debatovat o aktivní mobilitě – tedy o tom jaké výhody přináší pro naše tělesné a duševní zdraví a pohodu můžete dnes v 16 hodin v Parku...

Rada rozhodla o výběru zhotovitele P+R Nové Butovice

16. září 2021 v 07:50

Rada hl. m. Prahy rozhodla o výběru dodavatele stavby P+R záchytného parkoviště Nové Butovice. Jedná se výstavbu vícepodlažního parkovacího objektu z poloviny určeného rezidentům a z poloviny určeného jako P+R záchytné parkoviště o celkové kapacitě...

Rekonstrukce Žalovské ulice

10. září 2021 v 11:51

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. září rekonstrukci Žalovské ulice v úseku ulic Drahanská – Čimická. Stavební práce by měly skončit 30. listopadu.

Další články
Nahoru