Dnes Sobota - zatazeno 8°C
Zítra Neděle - zatazeno 5°C
Sobota 10. 4. 2021
Svátek má Darja
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Pražská MHD se loučí s karosami, nasazovat se budou už jen nízkopodlažní autobusy
Autobus typu B 951E byl vyráběn v letech 2001 až 2007. Foto: archiv

Pražská MHD se loučí s karosami, nasazovat se budou už jen nízkopodlažní autobusy

Pražská MHD se v pátek 4. prosince symbolicky rozloučí s autobusy typu Karosa B 951. Na svou poslední službu v pravidelném provozu v pražské MHD jich dopravní podnik (DPP) nasadí 14. Cestující a fanoušci autobusů se nimi v průběhu ranní a odpolední špičky budou moci svézt na vybraných spojích linek: 103, 123, 162, 165, 169, 175, 182, 185, 191 a 225. 

Městské autobusové spoje pražské MHD budou od soboty 5. prosince plně bezbariérové, budou je zajišťovat pouze nízkopodlažní vozidla. Navíc tím v DPP končí v pravidelném provozu autobusy s normou EURO 3. Karosy z pražské MHD ale nezmizí úplně, od této soboty bude DPP vozy B 951 i kloubové verze B 961 nasazovat o víkendech a svátcích v rámci retroprovozu na vybraných spojích linek 180 a 213. Vyřazené karosy i náhradní díly na ně si zájemci budou moci v nejbližších dnech zakoupit.

Karosa B 951 je posledním typem legendární značky autobusů z Vysokého Mýta, který DPP postupně vyřazuje z provozu v rámci pravidelné obnovy flotily. Za uplynulé tři roky se v pražské MHD hodně investovalo do nových vozidel a od prosince 2017 do letošního prosince bylo obnoveno celkem 500 autobusů. S vyřazením Karos B 951 skončí na pravidelných linkách také provoz autobusů splňujících emisní normu EURO 3. Naprostá většina flotily autobusů DPP tak bude splňovat normu EURO 5/EEV, nebo nejnovější EURO 6. S normou EURO 4 zbývá DPP posledních šest vozidel.

„Rozloučením s karosami v pražské MHD sice končí jedna éra, ale znamená to začátek éry jiné, modernější. V Praze budeme mít od soboty sto procent bezbariérových autobusů na všech městských linkách. Ocení to nejen běžní cestující, ale zejména maminky s kočárky a lidé s omezenou schopností pohybu,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Díky vyřazení starých karos bude mít pražská MHD jednu z nejmladších flotil autobusů v České republice. „Díky vyřazení starších vozidel dosáhneme historicky nejnižšího průměrného věku naší autobusové flotily, a to 5,5 roku a snížení průměrných emisí NOx o 66 procent a průměrných emisí pevných částic dokonce o 80 procent za uplynulé tři roky,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Velké loučení s karosami a City Busy mělo proběhnout na konci letošního srpna, současná protiepidemická opatření to neumožnila. Náhrada se připravuje na jaro nebo začátek léta příštího roku.

Z historie Karosy B 951

Karosa byla téměř výhradním dodavatelem autobusů pro DPP od roku 1948 do roku 2006, kdy DPP zakoupil poslední vozy Karosa B 951E. Karosa B 951 navázala na typ B 930 a oproti předchůdci byla výrazně modernizována, především v technologii výroby.

Znamenalo to opuštění desítky let praktikovaného způsobu montáže už hotových a nalakovaných jednotlivých dílů karoserie k sobě. U Karos B 951 byl nově nejdříve zkompletován celý skelet vozové skříně i podvozek autobusu, až poté byly ponořeny do kataforické lázně, tedy velmi moderního způsobu aplikace antikorozní ochrany.

Tato novinka přinesla výrazné prodloužení životnosti nosných částí autobusu. Boční oplechování bylo nově ke skeletu lepeno místo předchozího bodového sváření, překrytého lištami, čímž se opět eliminovala místa pro vznik koroze. Teprve poté byl nalakovaný skelet autobusu vybavován agregáty, elektroinstalací a příslušenstvím.

Později výrobce i všechna boční skla autobusů řady B 950 do karoserie vlepoval. Vizuálně se Karosy B 951 od předchůdců vyznačovaly odlišným provedením zadního panelu s lepším využitím vnitřního prostoru. Změna vlastníka vysokomýtské automobilky znamenala také změnu osazovaných motorů, do Karos B 951 se montovaly výlučně hnací agregáty rodiny Iveco.

DPP v letech 2002 až 2006 nakoupil celkem 131 standardních autobusů Karosa typů B 951 a B 951E. Jednalo se o poslední vysokopodlažní autobusy, které DPP pořídil do své flotily a zároveň poslední, které nesly značku Karosa.


Uzavírka Koněvovy ulice

Dnes v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Praha 4 nesouhlasí se zkrácením autobusové linky 193

5. dubna 2021 ve 20:10

Městská část Praha 4 rozhodně nesouhlasí se zkrácením nebo jinými změnami autobusové linky MHD číslo 193. Informovala o tom v tiskové zprávě.

Začne oprava Kutnohorské ulice

2. dubna 2021 v 08:00

Technická správa komunikací začne od pondělí 12. dubna s rozsáhlou rekonstrukcí Kutnohorské ulice v úseku začínající 250 m před ulicí Kardausova a končící okružní křižovatkou Přátelství x Podleská.

Oprava mostu Chodovec v Praze 11

1. dubna 2021 v 08:49

Technická správa komunikací začne od soboty 10. dubna instalovat dopravní omezení a od pondělí 12. dubna zahájí stavební práce na mostě X694 Chodovec, který převádí ulici Brněnská přes ulici Pod Chodovem.

Uzavření středního tubusu Strahovského tunelu

31. března 2021 v 17:10

Z důvodu mytí stěn a stropu a údržby technologie bude střední tubus (B) Strahovského tunelu ve směru na Břevnov od 6. dubna do 12. dubna uzavřen vždy v noci od 23 hodin do 5 hodin.

Mytí stěn a stropu v Letenském tunelu

31. března 2021 ve 12:16

Z důvodu mytí stěn a stropu bude Letenský tunel od čtvrtka 8. dubna do pátku 9. dubna od 23 hodin do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru