
Pražská koalice se pře o zakázku dopravního podniku
27. ledna 2020 11:03
Schůzka stran koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil je naplánována na dnešní odpoledne. Jde o součást takzvaného dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody.
„Budeme chtít řádné přezkoumání zakázky a žádáme, aby byly vyvozeny personální důsledky – odchod náměstka Scheinherra a ředitele Witowskeho, " uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09).
Primátor Hřib na sociálních sítích uvedl, že bude očekávat odchod Witowského a celého představenstva v případě, že „se ukáže podobnost zakázky na servis metra" s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů.
Podle DPP jde o jiný případ, protože Škoda Transportation má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81–71M, takže jiné firmě zakázku zadat nebylo možné. Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy plně v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, uvedl podnik v tiskové zprávě.
Witowski na jednání zastupitelstva minulý týden řekl, že rezignovat rozhodně nehodlá a že představenstvo postupovalo podle zákona. Náměstek primátora Scheinherr uvedl, že navrhne úpravy stanov podniku tak, aby představenstvo muselo od určité hodnoty o zakázkách informovat vedení města jako zástupce jediného akcionáře.Scheinherr dále uvedl, že podobnou zakázku již v minulém volebním období bez většího rozruchu DPP přidělil u souprav metra Siemens. Upozornil na fakt, že za vlády ODS, která nyní zakázku kritizovala a rovněž požaduje odvolání Witowského, podnik zrušil vlastní servisní oddělení s více než 300 zaměstnanci a servis vozů zadával externím dodavatelům.
Sestavit nyní nové oddělení by bylo podle podniku velmi těžko uskutečnitelné a podobná snaha by negativně ovlivnila kvalitu služeb pro cestující. DPP také uvedl, že podniku se podařilo původní cenový návrh Škody Transportation snížit o více než půl miliardy korun.
Anketa
Vydrží podle vás koalice Piráti + Praha Sobě + Spojené síly pro Prahu až do voleb v roce 2022?
DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11 000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.