dnes
Pátek - oblacno
5°C
zítra
Sobota - prehanky-snih
3°C
pozítří
Neděle - snih
2°C
Praze by kvůli jejímu žabímu syndromu mohl ujet vlak, němečtí vědci navrhli řešení
Historické centrum Prahy. Foto: Jan Puci

Praze by kvůli jejímu žabímu syndromu mohl ujet vlak, němečtí vědci navrhli řešení

Experti z německého vědecko-výzkumného Fraunhoferova institutu včera předali Praze závěry unikátní analýzy Morgenstadt: City Lab. Navrhují řadu konkrétních opatření – od oživení historického centra Prahy využitím moderních technologií, přes změny ve strategickém řízení města, až po konkrétní projekty v oblasti energetické udržitelnosti.   

Co je Fraunhoferův institut?

Fraunhoferův institut je jedna z největších vědecko-výzkumných organizací v Evropě. Sdružuje 67 ústavů a zaměstnává 23 000 lidí, přičemž se  soustředí se na celou řadu výzkumných oblastí od zdraví, přes bezpečnost, komunikaci, energetiku a životní prostředí. Na svém kontě má například vynález zvukového formátu mp3.

Co je Morgenstadt: City Lab?

Cílem projektu Morgenstadt bylo podívat se komplexně na silné a slabé stránky Prahy, například v oblasti kvality života, ekonomického a inovačního potenciálu či správy města. Analýza, která vznikla na základě strukturovaných rozhovorů se zástupci města, univerzit i byznysu pomůže Praze určit, na jaké oblasti by se měla v příštích letech soustředit, a poslouží i jako stěžejní podklad pro tvorbu strategie dlouhodobého rozvoje Prahy. Projekt Morgenstadt byl vyvinut na základě analýz v úspěšných světových metropolích jako je New York, Berlín, Kodaň nebo Singapur.

Projekt Morgenstadt: City Lab přináší více než dvě desítky konkrétních opatření. Navrhuje například oživit historické centra Prahy využitím moderních technologií. Město by tak mohlo pomocí chytrých aplikací navádět turisty, kteří se v současné době pohybují převážně podél Královské cesty, i do dalších zajímavých míst v Praze. Rozmístěním takzvaných „chytrých“ popelnic, které odpadky samy lisují, nebo instalací inteligentního osvětlení, se zase centrum stane přívětivějším i pro místní.

Němečtí výzkumníci také doporučili vytvořit think-tank, který by propojoval město s univerzitami a byznysem při hledání inovativních řešení městských problémů. Napomoci by mělo i webové rozhraní, které bude poskytovat otevřená data o městě a jeho organizacích a zamezí tak dublování některých procesů a aktivit.

Analýza Morgenstadt poukázala na řadu silných stránek Prahy, ale i na oblasti, kde má rezervy a na které se musí do budoucna zaměřit. Představila i mnoho konkrétních projektových nápadů a opatření, které chceme vzít, rozvíjet a postupně začít realizovat." 

„Praha má mladé a vzdělané obyvatele, je ekonomicky silná a netrpí žádnými vážnějšími sociálními problémy. Zároveň ale necítí žádný vnější tlak, aby byla proaktivní a hledala vizi,“ konstatuje Alanus von Radecki z Fraunhoferova institutu.

Konkrétní změny by tak podle analýzy mohl učinit i samotný magistrát – město by mělo zlepšit své strategické řízení, více spolupracovat s firmami a univerzitami, investovat do inovací.

 „V Praze trpíme takzvaným žabím syndromem. Když dáte žábu do vařící vody, ihned vyskočí ven, když jí ale dáte do studené vody, kterou postupně zahříváte, žába se uvaří. Hlavní město je na tom podobně,“ uvedl ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Petr Hlaváček.

„Nemáme žádné akutní problémy, a proto necítíme potřebu na sobě zásadně pracovat. Bylo by však škoda, aby Praze oproti jiným evropským městům ujel vlak,“ pokračoval.

Podle německých výzkumníků tak Praha zaostává například v oblasti chytré dopravy. Zatímco systém veřejné dopravy hodnotí němečtí výzkumníci  jako jednu z největších pražských devíz, konstatují, že i přes značné investice se hlavnímu městu nepodařilo příliš snížit objem individuální automobilové dopravy. Ta sice v centru od roku 2000 mírně klesla (o 18 %), zato na okrajích rapidně narostla (o 53 %). Navrhují proto větší koordinaci mezi Prahou a Středočeským krajem a vytvoření tzv. multimodálního dopravního uzlu, který by podporoval udržitelné způsoby dopravy – veřejnou dopravu nebo sdílení aut a kol.


Další články
Nahoru