
Praha 2 nechce zákaz průjezdu Malou Stranou a Smetanovým nábřežím. Přinese to problémy jinde, tvrdí
8. dubna 2021 22:52
Pokud bude zklidněna doprava na Smetanově nábřeží, jak chce hlavní město, dojde podle Prahy 2 k přesunu tranzitu až třiceti tisíc aut denně z obou břehů Vltavy na objízdné trasy, které povedou i přes tuto městkou část.
„Úplně každá dopravní uzavírka v Praze má naprosto negativní plošný dopad. Problém je v tom, že magistrát sice ví, jakou ulici chce uzavřít, ale už přitom nedomýšlí, jak vážné dopady do života obyvatel města to může mít. Připomínky městských částí magistrát nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu. Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici,“ starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).
Zneprůjezdněním Křižovnické ulice na pravém břehu Vltavy a Malostranského náměstí na levém podle místostarosty Prahy 2 Jana Korsesky (ODS) reálně hrozí, že se v důsledku přesunu tranzitu vozidel ještě více zaplní ulice Resslova a Ječná, v kterých je silný provoz už nyní. Tyto na sebe navazující ulice spojují nábřeží a Jiráskův most se severojižní magistrálou.
„Tyto ulice se doslova změní v mění v parkoviště. Značně se tím také zvýší doprava v ulicích Vyšehradská, Benátská a Lipová,“ uvedl Korseska. Křižovatka ulic Ječná, Sokolská (magistrála) a náměstí I.P. Pavlova byla podle něj vyhodnocena jako nejhorší křižovatka v Praze vzhledem k množství škodlivých spalin.
„Místo řešení této životy ohrožující situace plánuje magistrát navést na toto kritické místo ještě více automobilů,“ podotkl místostarosta.
Místo humanizace Severojižní magistrály, kterou Praha 2 dlouhodobě prosazuje, tak podle něj dojde k dalšímu zvýšení tranzitní dopravy touto městskou částí. „Navrhované uzavření částí nábřeží zasáhne Prahu 2 navýšením počtu vozidel i v rezidenčních oblastech a rovněž i v blízkosti škol a úřadů. Bude mít negativní vliv nejen na dopravní obslužnost a komfort obyvatel, ale především na beztak již dost narušené životní prostředí,“ dodal.
Navrhované opatření spočívá v zákazu průjezdu motorových vozidel křižovatkou Letenská (Tomášská) na Malostranské náměstí a částí ulice Křižovnická v úseku Novotného lávka – Platnéřská.
Ze zákazu budou vyjmuta vozidla s dlouhodobým parkovacím oprávněním pro ZPS oblast Praha 1 a Praha 2 na pravém břehu, Praha 5 na levém břehu Vltavy, dále vozidla integrovaného záchranného systému a MHD a vozidla se zvláštním povolením magistrátu. Dodržování opatření bude kontrolováno automatickou detekcí vozidel.
Pražští radní v druhé polovině března schválili studii Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kterou připravil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Je to materiál k dopravnímu a urbanistickému řešení nábřeží na pravém břehu Vltavy od Veleslavínovy ulice po ulici Myslíkova.
Spolu se studií byl schválen vznik pracovní skupinu, která má se zástupci městských částí projednat detaily omezení průjezdu Malou Stranou a Starým Městem s pomocí zmíněného monitoringu registračních značek vozidel.
Podle představ magistrátu by měla být nalezena shoda na dopravních opatřeních do konce května, aby nový režim mohl začít fungovat na podzim.