dnes
Čtvrtek - zatazeno
5°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
5°C
pozítří
Sobota - prehanky-snih
3°C
Pražané zaplatí ročně miliony, přitom mohou mít službu zdarma. Jen to spousta lidí neví
Ilustrační foto: freeimages

Pražané zaplatí ročně miliony, přitom mohou mít službu zdarma. Jen to spousta lidí neví

Pražané každoročně odevzdají okolo 280 tun starých pneumatik do sběrných dvorů. Zde za jejich přijetí podle velikosti a typu zaplatí za jednu od 25 do 120 korun. Přitom místa zpětného odběru, jako jsou prodejci pneumatik, autoservisy nebo pneuservisy, mají povinnost přijmout od motoristů ojeté pláště zcela zdarma, a to bez ohledu na nakoupené množství, velikost či značku.

Šest největších výrobců pneumatik založilo v České republice neziskovou společnost ELT Management Company – Eltma. Ta umožňuje pneuservisům, autoservisům, místům prodeje pneumatik, ale i firmám s vlastním vozovým parkem bezplatný svoz a likvidaci použitých pneumatik, a to bez ohledu na značku, množství či případný nákup pneumatik.

„O tom, že prodejci pneumatik a pneuservisů mají povinnost odebírat zdarma ojeté pneumaticky, se ví poměrně málo. Chtěla bych tedy Pražany na tuto možnost upozornit, protože tak mohou při nákupu nových pneumatik nejen ušetřit poměrně významnou částku, ale také čas, neboť nemusí se starými pneumatikami vážit cestu do sběrného dvora,“ uvedla pražská radní Jana Plamínková.

Použité pneumatiky je možné využít různými způsoby. Jsou dobrým alternativním palivem pro cementárny, uplatnění nachází i ve spalovnách a teplárnách. Staré pneumatiky mají výbornou výhřevnost. Teoreticky se dá říci, že tuna pneumatik dokáže nahradit až 750 metrů krychlových zemního plynu, nebo 1,25 tuny uhlí, a to za stejného, nebo dokonce nižšího množství emisí CO².

Mletím pneumatik lze získat pryžový granulát. Ten lze využít při výrobě nových pneumatik, nárazníků, interiérových koberečků. Používá se také při výrobě mřížek kanalizace, kanálových vpustí, odpružovacích bloků kolejnic a mostních dílů.

Z granulátu se rovněž vyrábějí protihlukové tvárnice i výztuže železničních přejezdů a posyp pro jezdecké areály nebo výběhy pro zvířata. V zemědělství dokáže nahradit klasickou mulčovací kůru.

Značné využití nachází ve stavebnictví. Zde je cennou příměsí do betonu nebo asfaltu. Tepelným zpracováním pak mohou vznikat nové materiály do interiérů a exteriérů. Kromě toho se používá k úpravě povrchů dětských a sportovních hřišť. Je možné ho také použít při stavbě protihlukových stěn.


Další články
Nahoru