dnes
Neděle - jasno
1°C
zítra
Pondělí - snih
0°C
pozítří
Úterý - skorojasno
3°C
Pražané se před 175 lety dočkali druhého mostu, za přechod platili krejcar
Řetězový most, předchůdce dnešního mostu Legií. Foto: Za starou Prahu / Wikimedia Commons

Pražané se před 175 lety dočkali druhého mostu, za přechod platili krejcar

Před 175 lety, 6. listopadu 1841, byl otevřen druhý pražský most přes Vltavu, most císaře Františka I., zvaný také Řetězový most. Na jeho místě stojí od roku 1901 nynější silniční a tramvajový most Legií.

Vybírání mostného

Za přechod pražských mostů se před zavedením korunové měny dával jeden krejcar, šlo ale pořídit i předplatné, kdy člověk za deset krejcarů dostal 11 kovových známek určených k hrazení mostného.

Za kolo či dvoukolový trakař se platily dva krejcary, dětský kočárek a čtyřkolový trakař stál čtyři krejcary a kůň šest krejcarů. Mýtné ale neplatili všichni – vojáci a policisté v uniformě mohli přejít zdarma. Výběrčím mostného prý Pražané říkali všelijak, třeba datlové, protože „klofali" z misky drobné mince.

V Praze po dlouhá staletí překlenoval Vltavu pouze jeden most – Karlův. Most císaře Františka I. se stavěl od roku 1839. Svůj název dostal po bývalém císaři Františku I. Spojoval Národní třídu, která se tehdy nazývala Nové aleje, přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou.

Autorem projektu byl inženýr Bedřich Schnirch, který měl v té době za sebou výstavbu řetězových mostů ve Strážnici na Moravě (první řetězový most na evropském kontinentu) či v Lokti nad Ohří. Stavbu provedl podnik českobudějovického průmyslníka a stavitele Vojtěcha Lanny.

Celková délka mostu činila 412,7 metru, šířka mezi zábradlím devět metrů. Dvě totožné poloviny mostu byly spojeny mohutným zděným pilířem na Střeleckém ostrově. Každý z obou dílů měl dvě věže, na nichž spočívala ve výši 10,5 metru nad vozovkou ložiska mostních řetězů. Rozpětí středního pole činilo 132 metrů. Mostovka byla z měkkého dřeva.

Most byl monumentální stavbou, která přispěla k rozvoji Prahy a zejména Smíchova. Jeho problémem však byla nedostatečná nosnost. V roce 1857 se při přepravě obzvlášť těžkého vozu z Ringhofferovy továrny velmi prohnul a rozhoupal.

Od té doby byly tyto těžké transporty vedeny opět po staré trase přes Karlův most. Konstrukce mostu také nedovolila instalaci kolejí tramvajové dráhy, a vozy tehdy ještě koňské dráhy tak končily na obou stranách mostu, cestující jej museli přecházet pěšky. Most sloužil do roku 1898.


Rádio Expres FM představuje netradiční večerní show a nového moderátora Martina Vévodu

11. ledna 2018 v 11:47

Pražské rádio Expres FM zahajuje rok 2018 velkými změnami. Programové schéma od ledna doplňuje nová večerní show Večer na Expres FM pod taktovkou moderátorské dvojice Veronika Koloušková a Vladimír „Vlado“ Pavlík. Večerní show bude Expres FM vysílat každý všední den od 17 do...

Provokují: Politici, homosexuálové, pravdoláskaři, Brňáci, pražská kavárna, uprchlíci i Romové patří na Jatka!

10. ledna 2018 v 08:41

Patří politici, homosexuálové, intelektuálové, Brňáci, pražská kavárna nebo dokonce děti na Jatka? Rozhodně ano! Jatka78 v nové kampani reagují na aktuální situaci, kdy čeští politici a představitelé státu rozdělují společnost. Místo pro nové umění v pražských Holešovicích naopak vyzývá k tomu,...

Napůlkočkanapůlpes. Netradiční hrdina pobaví děti i dospělé

10. ledna 2018 v 08:08

Přední tlapky kočičí a zadní psí. Na zadečku dva ocásky, na hlavě jedno ucho vztyčené a druhé visící. Kožíšek napůl mourovatý, napůl hnědorezavý. Kouzelné vyprávění pro děti i dospělé je doplněné nádhernými ilustracemi od Lucie Dvořákové.

Otec pražské kanalizace W. H. Lindley

8. ledna 2018 v 07:00

Jméno Wiliama H. Lindleye, tvůrce pražské kanalizační sítě, se nesmazatelně zapsalo do historie hlavního města, ale i do dějin evropského technického myšlení. Zemřel na selhání srdce 30. prosince 1917 v Putney u Londýna. V Praze působil na přelomu 19. a 20. století. Složitost řešení odvodnění...

Další články
Nahoru