dnes
Středa - skorojasno
25°C
zítra
Čtvrtek - jasno
27°C
pozítří
Pátek - prehanky-dest
28°C
Pražané se před 175 lety dočkali druhého mostu, za přechod platili krejcar
Řetězový most, předchůdce dnešního mostu Legií. Foto: Za starou Prahu / Wikimedia Commons

Pražané se před 175 lety dočkali druhého mostu, za přechod platili krejcar

Před 175 lety, 6. listopadu 1841, byl otevřen druhý pražský most přes Vltavu, most císaře Františka I., zvaný také Řetězový most. Na jeho místě stojí od roku 1901 nynější silniční a tramvajový most Legií.

Vybírání mostného

Za přechod pražských mostů se před zavedením korunové měny dával jeden krejcar, šlo ale pořídit i předplatné, kdy člověk za deset krejcarů dostal 11 kovových známek určených k hrazení mostného.

Za kolo či dvoukolový trakař se platily dva krejcary, dětský kočárek a čtyřkolový trakař stál čtyři krejcary a kůň šest krejcarů. Mýtné ale neplatili všichni – vojáci a policisté v uniformě mohli přejít zdarma. Výběrčím mostného prý Pražané říkali všelijak, třeba datlové, protože „klofali" z misky drobné mince.

V Praze po dlouhá staletí překlenoval Vltavu pouze jeden most – Karlův. Most císaře Františka I. se stavěl od roku 1839. Svůj název dostal po bývalém císaři Františku I. Spojoval Národní třídu, která se tehdy nazývala Nové aleje, přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou.

Autorem projektu byl inženýr Bedřich Schnirch, který měl v té době za sebou výstavbu řetězových mostů ve Strážnici na Moravě (první řetězový most na evropském kontinentu) či v Lokti nad Ohří. Stavbu provedl podnik českobudějovického průmyslníka a stavitele Vojtěcha Lanny.

Celková délka mostu činila 412,7 metru, šířka mezi zábradlím devět metrů. Dvě totožné poloviny mostu byly spojeny mohutným zděným pilířem na Střeleckém ostrově. Každý z obou dílů měl dvě věže, na nichž spočívala ve výši 10,5 metru nad vozovkou ložiska mostních řetězů. Rozpětí středního pole činilo 132 metrů. Mostovka byla z měkkého dřeva.

Most byl monumentální stavbou, která přispěla k rozvoji Prahy a zejména Smíchova. Jeho problémem však byla nedostatečná nosnost. V roce 1857 se při přepravě obzvlášť těžkého vozu z Ringhofferovy továrny velmi prohnul a rozhoupal.

Od té doby byly tyto těžké transporty vedeny opět po staré trase přes Karlův most. Konstrukce mostu také nedovolila instalaci kolejí tramvajové dráhy, a vozy tehdy ještě koňské dráhy tak končily na obou stranách mostu, cestující jej museli přecházet pěšky. Most sloužil do roku 1898.


Praha 6 zve na HLASkontraBAS v Písecké bráně

Dnes v 07:09

Dvojice skvělých muzikantů, Ridiny Ahmed a Petra Tichého, kteří dokáží zprostředkovat čistou a ryzí hudbu, vystoupí ve čtvrtek 25. dubna od 19 hodin.

Hvězdný večer s Danielou Kolářovou

Včera v 17:19

Setkání s oblíbenou herečkou Danielou Kolářovou zítra od 19 hodin.

Výstava o proměnách Motolského údolí do 26. dubna

Včera v 08:58

Praha 5 a studio A69-architekti pořádají výstavu Plzeňská/Motol, která představuje stejnojmennou urbanisticko architektonickou studii II. etapy proměny Motolského údolí.

Praha 2 zve na koncert do kostela sv. Kateřiny

Včera v 08:11

Koncert v krásném prostředí Kateřinské zahrady se koná v pondělí 29. dubna od 16 hodin.

Knižní novinka: Mrazivý thriller Hračkář slibuje napětí, husí kůži a bušící srdce

21. dubna 2019 ve 21:39

Hračkář, mrazivý thriller od autora bestselleru Šelma, je knižní novinkou nakladatelství Kalibr. Profesor Theo Cray se tentokrát vydává na stopu děsivé pověsti o Hračkářovi, který hodným dětem dává hračky a ty zlobivé… No, o tom se jenom šeptá. Připravte se na husí kůži a bušící srdce, Andrew...

Bukureští se projdete na náměstí Míru

18. dubna 2019 v 07:16

U příležitosti předsednictví Rumunska v Radě Evropské unie se ve výstavních prostorách radnice na náměstí Míru, v těsné blízkosti Rumunské ulice, koná výstava Procházky Bukureští.

Další články
Nahoru