Pražané i Středočeši podporují dostavbu obchvatu metropole, ukázal průzkum
30. listopadu 2023 08:03
Vnější okruh kolem Prahy má po dokončení měřit asi 83 kilometrů, v současnosti je v provozu zhruba polovina. Na jihovýchodě metropole zbývá dokončit úsek mezi Běchovicemi a D1 označovaný číslem 511, jehož stavbu plánuje ŘSD zahájit příští rok. Tři úseky severní části mezi Ruzyní a Satalicemi jsou nyní ve fázi posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).
V průzkumu podle Opatrného 88 procent respondentů souhlasilo s tím, že Pražský okruh už měl být dávno hotov. Dvě procenta nesouhlasila, za zbytečný jej považuje pět procent respondentů a stejný podíl nemá jasný názor.
Dostavba okruhu podle 87 procent z dotazovaných může výrazně zrychlit dopravu, podle 81 procent může pomoci s nákladní dopravou a 80 procent dotázaných si myslí, že pomůže s uvolněním komunikací ve vnitřní Praze. Názor, že dostavba nijak neovlivní dopravní situaci v Praze, podpořilo jen 12 procent dotázaných, dodal mluvčí.
„Lidí, kteří si uvědomují, že Pražský okruh je klíčovou stavbou na dálniční síti, která pomůže nejen dopravě v Praze, postupně přibývá," uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl. Dodal, že organizace se snaží vyjít vstříc požadavkům dotčených městských částí, měst a obcí pomocí kompenzačních opatření.
„Většina diskusí ohledně okruhu i přes výhrady odpůrců probíhá konstruktivně a většina lidí rozumí tomu, že bez dostavby okruhu doprava v Praze a její aglomeraci bude kritická," dodal.
Z průzkumu podle Opatrného také vyplynulo, že s již hotovou částí okruhu je velká většina jeho uživatelů spokojena. Dodal, že zájem o projekt dostavby je vysoký a pouze 12 procent respondentů deklarovalo nezájem o téma. Zároveň však 57 procent dotázaných uvedlo, že nemá dostatek informací. „I proto bude do konce letošního roku na adrese www.prazskyokruh.info spuštěn web se všemi důležitými informacemi k dostavbě Pražského okruhu," sdělil mluvčí.
Silniční okruh kolem Prahy je součástí národní dálniční sítě s transevropským významem. Po dokončení má propojit dálnice sbíhající se v Praze, které do hlavního města přivádějí tisíce automobilů tranzitní dopravy, a zajistit možnost metropoli pohodlně objet. Naposledy se Pražský okruh řidičům rozšířil v roce 2010, kdy začaly fungovat tři úseky jižní části. První úsek se otevřel před zhruba 40 lety, a to 20. září 1983.