Právní poradna: z obchodu jste si donesli nahnilou zeleninu a ovoce. Lze to reklamovat?
2. října 2013 19:25
Samozřejmě zeleninu i ovoce, podobně jako jiné potraviny, reklamovat lze. Mezi lidmi bývá zažito, že záruční doba u potravin je osm dní. Občanský zákoník již ale nějakou dobu nerozlišuje mezi potravinami a jiným spotřebním zbožím a uvádí, že u tohoto zboží je záruční doba 24 měsíců.
Rajčata ani citrony zapomenuté v ledničce byste však po delší době s odkazem na občanský zákoník asi reklamoval jen velmi těžce. Existuje totiž ještě zákon o potravinách a tabákových výrobcích, který ukládá povinnost uvádět datum použitelnosti či minimální trvanlivosti přímo na obalu.
Právě tato data Vás budou zajímat v prvé řadě. Zpět ale k Vašemu dotazu, pakliže jste doma zjistil, že zelenina koupená ten samý den je nahnilá, je zřejmé, že zboží bylo vadné již při jeho koupi, byť by data uvedená na obalu uváděla cokoliv jiného, a jako takové vůbec být prodáváno nemělo.
Vraťte se s účtenkou do prodejny a požadujte vrácení peněz či výměnu vadného zboží. Vaším nejlepším argumentem bude právě předložená účtenka.
Pokud vám v prodejně s reklamací nevyhoví nebo nesouhlasíte s tím, jak byla reklamace vyřízena, můžete se obrátit na Státní zemědělská a potravinářská inspekce či v případě potravin živočišného původu na Státní veterinární správu a tyto orgány již obchodníkovi jistě domluví.
Mgr. Jan Houser, advokát, AK ROTT s.r.o., www.akrott.net
Máte nějakou otázku z libovolné oblasti práva? Pište na adresu redakce@prazskypatriot.cz, odpovědi se objeví v této rubrice.