dnes
Úterý - oblacno
21°C
zítra
Středa - prehanky-dest
24°C
pozítří
Čtvrtek - bourky
22°C
Právní poradna: Když řídíte, máte odpovědnost za nepřipoutání spolujezdce bezpečnostním pásem?
Ilustrační foto: archiv

Právní poradna: Když řídíte, máte odpovědnost za nepřipoutání spolujezdce bezpečnostním pásem?

Ústavní soud se ve svém nálezu vyjádřil k tomu, zda má řidič automobilu povinnost zajistit připoutání ostatních spolujezdců bezpečnostními pásy. Jedná se o nález sp. zn. II. ÚS 492/17 ze dne 17. dubna 2018, kterým Ústavní soud zamítl ústavní stížnost stěžovatele, který způsobil autonehodu, kdy pod vlivem alkoholu nezvládl průjezd zatáčkou v důsledku nepřiměřené rychlosti, převrátil vozidlo na střechu a v důsledku toho zemřel jeho bratr sedící na předním sedadle spolujezdce.

Obecné povinnosti řidiče podle zákona

Řidič má podle § 5 odst. 1 písm. i) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, obecnou povinnost zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu. Řidič má dále podle § 6 odst. 1 zákona o provozu na pozemních komunikacích povinnost být za jízdy připoután, je-li jeho vozidlo povinně vybaveno bezpečnostním pásem. Řidič je dále povinen poučit osoby starší tří let o povinnosti použít bezpečnostní pásy, ovšem pouze v případě, že řídí vozidlo s více než osmi místy k sezení kromě místa řidiče. Přepravovaná osoba je dále povinna dbát pokynů řidiče, a to zejména při nastupování a vystupování z vozidla.

Judikatura soudů

Judikatura soudů v otázce odpovědnosti za připoutání se přepravované osoby bezpečnostním pásem nebyla dosud sjednocená. Nejvyšší soud se v trestních věcech ustálil na právním závěru, že součástí obecné povinnosti řidiče zajistit bezpečnost přepravovaných osob je i povinnost zajistit připoutání bezpečnostními pásy. Pokud se tedy přepravovaná osoba odmítne připoutat, nemá řidič podle názoru Nejvyššího soudu vůbec zahajovat jízdu, a to i pokud by se jednalo o vozidlo vlastněné nepřipoutanou přepravovanou osobou.

Naopak v civilních věcech zastává Nejvyšší soud zcela opačný přístup, neboť zde podle jeho názoru řidič zásadně neodpovídá za splnění povinnosti přepravované osoby být připoutána, a tedy že z daného ustanovení zákona nelze dovozovat povinnost řidiče zajistit připoutání se přepravované osoby (s výjimkami, kdy to vyžadují jedinečné okolnosti spolujezdce, například jeho zdravotní stav nebo věk).

V judikatuře Nejvyššího soudu tak existuje zásadní rozpor mezi přístupem senátů jeho občanskoprávního a trestněprávního kolegia, který by měl být podle Ústavního soudu z důvodu předvídatelnosti práva jednotný.

Sjednocení Ústavním soudem

Podle názoru Ústavního soudu by obecná povinnost řidiče zajistit připoutání přepravovaných osob bezpečnostními pásy byla pro řidiče nepřiměřená zátěž, jelikož zákon řidiči ani nesvěřuje žádné právní prostředky ke splnění této povinnosti.

Z nálezu Ústavního soudu tak vyplývá, že pokud řidič přepravuje pouze dospělé, plně svéprávné osoby, které úspěšně absolvovaly autoškolu a mají zkušenosti jak s řízením motorového vozidla, tak se spolujízdou v něm, nemůže být v takovém případě řidič odpovědný za nepřipoutání těchto osob.

Ústavní soud také podotýká, že v současném pojetí materiálního právního státu nese odpovědnost za svou vlastní bezpečnost v prvé řadě sám každý dospělý plně svéprávný jedinec, pokud k tomu má v dané situaci dostatečné informace, aby se mohl kvalifikovaně rozhodnout, a dostatečnou možnost, aby svou bezpečnost mohl zajistit.

V tomto konkrétním případě však byl smrtelný následek způsoben jak porušením povinnosti zesnulého být připoután, tak porušením povinnosti řidiče neřídit vozidlo po požití alkoholu, tak překročení maximální povolené rychlosti. Proto Ústavní soud v tomto případě ústavní stížnost zamítl a konstatoval, že obecné soudy nemohly porušit žádné stěžovatelovo ústavně zaručené právo, jestliže jej shledaly vinným tak, jak je uvedeno v napadených rozhodnutích.

Tento nález však může mít velký dosah pro budoucí rozhodovací praxi jak obecných soudů, tak vyšších soudů a to tím, že by měl především přispět k jednotnějším rozhodnutím soudů v otázce odpovědnosti řidiče za připoutání spolujezdců.

Autorem článku je Mgr. Kateřina Marešová

www.maceklegal.cz

macek-legal


Rodičům zůstává nárok na ošetřovné do 30. června 2020

28. května 2020 v 09:49

Až do 30. června zůstává nárok na ošetřovné všem rodičům, kteří se z objektivních důvodů rozhodnou neumístit dítě do školy či školky. Důvod pak uvedou v aktualizovaném tiskopisu „Výkaz péče o dítě z důvodu uzavření výchovného zařízení“. Podpora zůstává ve výši 80 % denního vyměřovacího základu za...

Bezplatné právní poradenství v Praze 11

26. května 2020 v 08:38

Potřebujete právní radu a nemáte se na koho obrátit? Využijte bezplatné právní poradenství, které zajišťuje pro své občany městská část Praha 11 ve spolupráci s neziskovou organizací Iuridicum Remedium.

Bezplatná právní poradna Prahy 13

26. května 2020 v 08:23

Základní právní poradenství zdarma nabízí radnice třinácté městské části občanům v problematické situaci.

Lidé se dotazují ohledně stavu výplaty ošetřovného, nemocenské nebo peněžité pomoci v mateřství

18. května 2020 ve 23:05

Na Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ) se v posledních týdnech obracejí někteří její klienti s dotazy ohledně stavu výplaty ošetřovného, nemocenské nebo peněžité pomoci v mateřství. ČSSZ na svých webových stránkách v pátek 15. května spustila online kontaktní formulář, jehož...

Na co by měli zaměstnanci a zaměstnavatelé myslet při dlouhodobějším využívání home office?

8. května 2020 ve 21:31

Vláda oznámila postupné rozvolňování nouzových opatření souvisejících s epidemií COVID – 19 a s tím lze očekávat i postupný návrat k běžnému pracovnímu režimu většiny firem. Nicméně je velmi pravděpodobné, že poté kdy si firmy nuceně vyzkoušely fungovaní v režimu home-office, budou zvažovat jak...

Předpoklady pro poskytování služeb zprostředkovatele aneb Jak dále podnikat po účinnosti Realitního zákona?

2. května 2020 v 15:29

Podrobněji si rozebereme základní předpoklady, aby mohl realitní zprostředkovatel služby realitního zprostředkování poskytovat. Do současnosti tyto předpoklady nebyly jakýmkoliv právním předpisem komplexně upraveny. Pozor, ačkoliv je Realitní zákon účinný teprve od 3. března, tak se díky nouzovému...

Jaký bude mít Brexit vliv na ochranné známky EU?

8. dubna 2020 v 10:50

Pokud jste vlastníkem ochranné známky Evropské Unie, určitě uvažujete, jaký vliv na vaši ochrannou známku bude mít Brexit. Ochranné známky Evropské Unie, které byly zapsány před koncem takzvaného přechodného období (tj. před 31. 12. 2020, ale může být prodlouženo), budou nadále platné i ve Velké...

Odklad splátek kvůli epidemii COVID-19

4. dubna 2020 v 07:46

Lidé a firmy se nemusejí obávat toho, že o nich bude v případě odložení splátek úvěrů kvůli důsledkům epidemie COVID-19 v Bankovním či Nebankovním registru klientských informací (BRKI, NRKI) zapsaná tzv. negativní informace, tedy informace o tom, že svůj úvěr řádně...

Následky Brexitu: Jaké změny čekají Čechy pracující v Británii?

11. března 2020 v 16:01

Od prvního února není Velká Británie členem Evropské unie. Takzvaný brexit vyvolává i nadále nejistotu v téměř všech oblastech společenského života v Británii i mimo ni. Jaké změny způsobí brexit na domácím i evropském pracovním trhu? Mezi lidmi kolují různé fámy, které jsou často zavádějící či...

Praha 9: Bezplatná právní poradna vždy ve středu

2. března 2020 v 09:18

Služba radnice deváté městské části je poskytována sociálně slabším občanům, kteří nemohou za právní služby platit a mají trvalý pobyt na území MČ Prahy 9.

Bezplatná právní poradna na radnici Prahy 13

25. února 2020 v 10:20

Základní právní poradenství nabízí radnice třinácté městské části občanům v problematické situaci. Centrum právní pomoci poskytuje občanům Prahy 13 základní právní poradenství zdarma.

Další články
Nahoru