Pravda o (ne)realizaci zákazu vozítek segway
7. září 2016 21:35
Důvod, proč jsou v centru Prahy navzdory zákazu stále ve velké míře v provozu osobní přepravníky segway, je neexistence příslušného dopravního značení. Instalace tohoto značení je totiž nutnou podmínkou, aby Policie ČR a Městská Policie mohla dodržování zákazu vymáhat a jeho porušení stíhat.
Zákaz provozování osobního přepravníku na chodníku, stezce pro chodce, stezce pro chodce a cyklisty, na odděleném pruhu pro chodce na stezce pro chodce a cyklisty, na pěších a obytných zónách a na vozovce je stanoven nařízením Rady hlavního města Prahy č. 14/2016, které již nabylo účinnosti.
„Věnovali jsme značné a dlouholeté úsilí, abychom dosáhli zákazu provozu segwayů na území památkové rezervace. Nejdřív jsme prosadili v Parlamentu ČR přijetí novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která umožňuje obcím regulovat provoz těchto osobních přepravníků vlastními obecně závaznými předpisy,“ uvedl JUDr. Ivan Solil, radní MČ Praha 1 pro bezpečnost a prevenci kriminality a dodal: „Pro obyvatele i návštěvníky centra Prahy se jedná opravdu o palčivý a silně obtěžující problém. Dokazuje to řada stížností, které nám na segwaye chodí a bohužel i řada případů zranění způsobených jejich provozem.“
Richard Bureš, zástupce starosty MČ Praha 1 pro dopravu a informatiku, poděkoval zákonodárcům i politické reprezentaci hlavního města Prahy za přijetí nařízení a k problematice značení řekl: „Podle dostupných informací a s přihlédnutím ke všem zákonem stanoveným lhůtám lze očekávat, že nařízení o zákazu provozování segwayů by tedy mohlo být účinné a plně vymahatelné nejpozději do konce listopadu 2016.“
Dále k tomu dodává: „Dočasné dopravní značení navržené Magistrátem hlavního města Prahy by v žádném případě nedostalo segwaye z ulic. Namísto celého území MČ Praha 1 chce totiž omezit jejich provoz jen na tzv. Královské cestě, tedy na Staroměstském náměstí a v ulicích Karlova a Celetná. Všude jinde, kde provoz segwayů dělá problémy, by dočasné značky umístěny nebyly a zůstaly by tak problémem.“
Za viníky současného stavu, kdy přes zákaz je v centru města provoz osobních přepravníků nadále velmi hustý, označují oba představitelé Prahy 1 úředníky Magistrátu hlavního města Prahy, kteří měli realizovat projekt příslušného dopravního značení. Rozhodně se nejedná o selhání politické reprezentace Prahy 1 ani hlavního města Prahy.
Pro případ, že by průtahy se značením, a tedy i vymahatelností zákazu segwayů pokračovaly, vypracovala MČ Praha 1 na své náklady a ze své iniciativy náhradní plán instalace dočasného dopravního značení. „V případě prodlení jsme schopni okamžitě zajistit provizorní řešení (značení) pro celou Prahu 1 a nařízení by tak bylo vymahatelné již od 6. října 2016,“ uvedl radní Richard Bureš.
„My jsme prosadili právní předpis. Po provedení příslušného dopravního značení bude důsledné vymáhání zákazu záviset zcela na orgánech Policie ČR a Městské policie hl. m. Prahy,“ vysvětlil radní JUDr. Ivan Solil.
Tisková zpráva MČ Praha 1
Názory uveřejněné v rubrice KOMENTÁŘE nemusí vyjadřovat stanoviska a názory redakce.