dnes
Pondělí - obcasny-dest
6°C
zítra
Úterý - zatazeno
6°C
pozítří
Středa - skorojasno
3°C
Prašný most? Troja? Samá voda! Do Blanky nateklo vjezdy na Letné a Malovance
Staveniště Malovanka v roce 2013. Foto: tunelblanka.cz

Prašný most? Troja? Samá voda! Do Blanky nateklo vjezdy na Letné a Malovance

Do tunelu Blanka natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Následně se dostala do chodníků a poškodila kabely, které jsou v nich vedeny. Novinářům to dnes řekli zástupci dodavatelských firem. Právě zničené kabely způsobily odklad zprovoznění Blanky na přelomu března a dubna. Vedení Prahy nyní jedná s dodavateli, jak problém technicky vyřešit a kdo zaplatí nové kabely a jejich instalaci.

Firmy ukládaly kabely pod chodníky, do takzvaných průchodek, na jaře 2013. Na konci dubna přišly přívalové deště. Víka v chodnících byla v tu chvíli prý nedodělaná, nebo ještě plně netěsnila. „Pokud budou všechny poklopy zavřené, dovnitř se voda nedostane, jsou vodotěsné. Pokud by přišel déšť nyní, voda by se ke kabelům již nedostala," řekl ČTK výrobní ředitel firmy Satra Alexandr Butovič. Satra je hlavním projektantem tunelu.

Pokud jsou poklopy zavřené, voda podle Butoviče steče tunelem do jeho nejníže položeného místa. Tady ji odčerpají čerpadla a voda se tak nedostane k technickému vybavení Blanky.

Kdo problém zavinil a kdo zaplatí výměnu poničených kabelů, zatím není jasné. Stejně tak není známo technologické řešení výměny, nejasný je tudíž i termín zprovoznění Blanky. Vedení Prahy i dodavatelské firmy nyní čekají na posudek soudního znalce a vyjádření pojišťoven.

Čtěte také: V souvislosti s Blankou už primátorka nehovoří o debilovi, ale debilech 

Všechny firmy vinu za zničení kabelů odmítají. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) dnes opět odmítl, že by poškozené kabely měla platit Praha. „Zbývá vyměnit tyto kabely, provést zkoušky a Pražané mohou tunelem jezdit. Mně stačí, když mi dodavatelé řeknou, kdo z nich to zaplatí," řekl.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011.

V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun, tunel si tak vyžádá asi 37 miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb.


Další články
Nahoru