Dnes Středa - jasno 26°C
Zítra Čtvrtek - skorojasno 26°C
Středa 28. 7. 2021
Svátek má Viktor
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Prahu propojí se Středočeským krajem do pěti let trolejbusové linky
Trolejbus ve službách pražského dopravního podniku. Foto: Ondřej Volf / DPP

Prahu propojí se Středočeským krajem do pěti let trolejbusové linky

Praha bude prostřednictvím svého dopravního podniku (DPP) spolupracovat se Středočeským krajem a jeho Krajskou správou a údržbou silnic na vybudování trolejbusových tratí z metropole do Brandýsa nad Labem a Kostelce nad Labem. Spolupráce se týká vytvoření projektu a získání potřebných povolení. Náklady jsou odhadovány na 975,5 milionu korun. Stavba by se mohla uskutečnit v letech 2024 až 2026. Vyplývá to z dokumentu, který včera projednali pražští radní. Tratě vytipoval Středočeský kraj, jehož vedení s projektem již souhlasilo.

Rada hl. m. Prahy včera odsouhlasila přípravu elektrifikace úseků páteřních příměstských autobusových linek z Prahy do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi a také do Kostelce nad Labem. Výstavba by mohla začít v roce 2024, hlavní město na projektu spolupracuje se Středočeským krajem.

„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí a do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem. Začneme připravovat dva další projekty, které nás zase o něco přiblíží k tomuto cíli. Bateriové trolejbusy nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Minulý rok získala metropole pravomocné stavební povolení na elektrifikaci autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic a letos se začneme stavět nová tramvajová trať z Barrandova do Holyně, z Modřan do Libuše a postavena bude smyčka na Zahradním Městě nebo u depa Hostivař.

Pro nasazení bateriových trolejbusů bude potřeba vybudovat nezbytný rozsah nabíjecí infrastruktury, konkrétně se má jednat o průběžné trolejové vedení ve vybraných úsecích linek, měnírny a kabelové trasy. V následujících dvou letech se počítá s podrobnou projektovou přípravou a majetkoprávním zajištěním záměrů, od roku 2024 by měla začít postupná elektrifikace, která by trvala dva roky.

První úsek plánované trolejbusové linky má spojit dopravní uzly Letňany, Prosek, Vysočanská a Českomoravská se souměstím Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, které dnes obsluhuje příměstská autobusová linka 375. Ta zároveň tvoří páteř obsluhy městských částí Praha-Vinoř a Praha 19.

S ohledem na neustále rostoucí přepravní poptávku na této lince by díky provozu bateriových trolejbusů mohla být otevřena možnost zde v budoucnu nasazovat i kapacitní tříčlánková vozidla. Pod trolejí má být zhruba 70 procent trasy.

Druhý zamýšlený projekt se týká úseku mezi terminálem Letňany a Kostelcem nad Labem, kde aktuálně funguje linka 377. Podíl částí trasy pod trolejí by se zde pohyboval v rozmezí 50 až 88 procent.

Odhadované investiční náklady na realizaci stavby jsou v prvním případě zhruba 566 milionů korun a druhém 385 milionů korun. Hlavní město by však hradilo pouze podíl odpovídající délce trolejbusové dráhy ležící na jeho území. Oba projekty by také mohly být spolufinancovány z dotačních titulů fondů EU.

Středočeský kraj nechal už dříve vypracovat ověřovací studii rozvoje parciálních trolejbusů na svém území a v návaznosti na to vznikl i podrobný dopravní model a ekonomické zhodnocení obou záměrů. 

Výběr těchto dvou linek, které mají konečnou zastávku v severovýchodní části Prahy, není náhodný. V tomto místě totiž mohou dobře navázat na již připravovanou infrastrukturu pro bateriové trolejbusy na lince 140 mezi Palmovkou a Miškovicemi.

Linka 375 mířící do dvojměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav navíc na své trase mezi Prosekem a Vysočany zároveň vytvoří zárodek budoucí elektrifikace takzvané východní autobusové tangenty, tedy souboru linek propojujících Letňany, Prosek, Vysočany, Žižkov, Malešice, Skalku a Zahradní Město/Jižní Město.

Praha spolu s DPP chystá na svém území elektrifikaci dalších linek MHD. Nyní pracuje například na nasazení trolejbusů na linku 119 na letiště v Ruzyni. Elektřinou poháněné vozy plánují například na lince číslo 134 z Dvorců k Podolské vodárně. Elektrifikovány by měly být rovněž čtyři autobusové linky na levém břehu.


Z dálnice D11 u Prahy se nepodařilo odklidit vybouraný materiál

26. července 2021 v 09:25

Dálnici D11, která je kvůli demolici mostu uzavřená na okraji Prahy od sobotního odpoledne, se dnes nepodařilo zprovoznit před ranní dopravní špičkou.

Před školou v Ďáblicích bude zpomalovací práh

21. července 2021 ve 14:41

Řidiči v ulici U Parkánu v Ďáblicích budou muset zpomalit. Před místní základní školou vznikne kvůli zvýšení bezpečnosti zpomalovací práh, přechod pro chodce a parkovací místa K+R (kiss and ride), uvedla ČTK.

Označování elektromobilů a dobíjecích stanic má nová pravidla

21. července 2021 v 08:47

Počet elektromobilů a dobíjecích stanic v Evropě stále roste a v této souvislosti schválila Evropská unie jednotná pravidla pro značení u dobíjecích stanic a vozidel do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy). Konkrétně se jedná vedle osobních vozů i o užitková vozidla, autobusy, autokary,...

V Božanovské ulici dojde k demolici mostu. Dálnice D11 bude uzavřena

20. července 2021 v 16:22

K demolici mostního objektu dojde ve dnech 24. – 25. července, kdy bude uzavřena dálnice D11 od sobotních 17 hodin do neděle do 9 hodin ráno.

Stavební práce na Prosecké ulici pokračují, omezí dopravu

13. července 2021 ve 13:35

Technická správa komunikací (TSK) začne od pondělí 19. července 2021 s další etapou celkové rekonstrukce Prosecké ulice a naváže tak na předchozí rok.  

Další články
Nahoru