dnes
Pátek - obcasny-dest
15°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
10°C
pozítří
Neděle - zatazeno
13°C
Prahu 6 a 8 spojí lanovka, schválili to radní. Do budoucna se počítá i s tramvají
Plánovaná podoba zastávky na Podbabě. Vizualice: Ing. arch. Václav Brejška

Prahu 6 a 8 spojí lanovka, schválili to radní. Do budoucna se počítá i s tramvají

Hlavní město plánuje vybudovat tramvajovou trať propojující Podbabu přes nový most v Troji s Bohnicemi. Předtím však jako dočasné řešení vznikne lanovka s obdobnou trasou, která má před dokončením tramvaje zajistit přímé spojení mezi Prahou 6 a 8. Plán v pondělí schválili pražští radní. Důvodem provizoria je to, že tramvaj bude zřejmě hotová až po roce 2030, zatímco lanovku je možné postavit do pěti let. Podle dřívějších odhadů má stavba lanovky vyjít na 1,5 miliardy korun. Město také plánuje napojit tramvajemi Bohnice na Kobylisy a Podbabu na Suchdol.

Městské části Praha 6, Troja a Praha 8 se už do pěti let propojí městskou hromadnou dopravou. Rychlejší řešení se povedlo připravit díky lanové dráze spojující konečnou tramvaje a železniční zastávku Nádraží Podbaba s Podhořím a bohnickým sídlištěm u autobusové zastávky Na Pazderce. Celkem 2,5 kilometru dlouhá cesta z Bohnic na Podbabu se stometrovým převýšením a překonáním řeky cestujícím zabere 7 minut.

 „Pracujeme na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Kolbenz, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).  

Přepravní kapacita bude nastavená na 2 000 osob za hodinu v jednom směru, což odpovídá jedné lince tramvajové v intervalu 4 minuty. Technicky bude možné přepravit až 6 000 osob za hodinu. Trasa lanovky má vést od terminálu veřejné dopravy v Podbabě přes řeku a Císařský ostrov k zastávce v Troji, která bude umístěna vedle areálu zoologické zahrady. Poté bude následovat stoupání do Bohnic ke stanici u obchodního centra Krakov. Cesta z Bohnic do Dejvic by se lanovkou měla zkrátit skoro o půl hodiny. Klimatizované kabiny by měla nést tři lana na pěti ocelových sloupech s betonovými základy ve výšce mezi 25 a 44 metry.

Podle informací prezentovaných v říjnu na magistrátním výboru pro dopravu mají být náklady na stavbu lanovky 1,5 miliardy korun. Lanovka má být zařazena do systému pražské integrované dopravy a platit by v ní měly běžné jízdenky MHD. To by se však mělo změnit poté, co bude postavena tramvajová trať.

Po spojení je v místě už teď vysoká poptávka. Na sídlišti Bohnice bydlí 25 tisíc lidí, v Dejvicích a Bubenči jsou desetitisíce vysokoškoláků, divadla, kina, obchodní centra a kanceláře, v Troji Zoo Praha a Trojská kotlina. Zároveň je v tomto místě zavedení veřejné dopravy technicky velmi složité.

Tramvaj z Podbaby bude vyžadovat nový most přes Vltavu a téměř kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Stavby se však nezačnou realizovat dřív než v roce 2030. Předcházet jim bude otevření tramvajové trati ke konečné lanovky v Bohnicích směrem od metra Kobylisy a trati z Podbaby do Suchdola, která pak přivede tramvaj k mezizastávce lanovky v Troji.  

„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem na metro Kobylisy, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru linkou A na Dejvickou. Obě varianty zaberou čtyřicet minut. Lanovkou zkrátíme cestu na patnáct minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané taky nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Adam Scheinherr.

Momentálně je v procesu posouzení vlivu projektu lanovky na životní prostředí (EIA). Potrvá dva měsíce. Je to podle Scheinherra běžná procedura povinná u všech infrastrukturních staveb. Lanová dráha je projektována s životností nejméně 30 let.


Volby: Telefonní čísla pro hlasování doma do přenosné volební schránky

Včera v 09:05

Ve dnech 2. a 3. října a v případě druhého kola ve dnech 9. a 10. října 2020 se v Praze uskuteční ve třech volebních obvodech volby do Senátu Parlamentu České republiky. Voličům v nařízené karanténě nebo izolaci je podle v srpnu schváleného zákona umožněno hlasovat u drive-in volebního stanoviště...

Další články
Nahoru