
Prahu 6 a 8 spojí lanovka, schválili to radní. Do budoucna se počítá i s tramvají
6. května 2020 09:50
Městské části Praha 6, Troja a Praha 8 se už do pěti let propojí městskou hromadnou dopravou. Rychlejší řešení se povedlo připravit díky lanové dráze spojující konečnou tramvaje a železniční zastávku Nádraží Podbaba s Podhořím a bohnickým sídlištěm u autobusové zastávky Na Pazderce. Celkem 2,5 kilometru dlouhá cesta z Bohnic na Podbabu se stometrovým převýšením a překonáním řeky cestujícím zabere 7 minut.
„Pracujeme na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Kolbenz, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Přepravní kapacita bude nastavená na 2 000 osob za hodinu v jednom směru, což odpovídá jedné lince tramvajové v intervalu 4 minuty. Technicky bude možné přepravit až 6 000 osob za hodinu. Trasa lanovky má vést od terminálu veřejné dopravy v Podbabě přes řeku a Císařský ostrov k zastávce v Troji, která bude umístěna vedle areálu zoologické zahrady. Poté bude následovat stoupání do Bohnic ke stanici u obchodního centra Krakov. Cesta z Bohnic do Dejvic by se lanovkou měla zkrátit skoro o půl hodiny. Klimatizované kabiny by měla nést tři lana na pěti ocelových sloupech s betonovými základy ve výšce mezi 25 a 44 metry.
Podle informací prezentovaných v říjnu na magistrátním výboru pro dopravu mají být náklady na stavbu lanovky 1,5 miliardy korun. Lanovka má být zařazena do systému pražské integrované dopravy a platit by v ní měly běžné jízdenky MHD. To by se však mělo změnit poté, co bude postavena tramvajová trať.
Po spojení je v místě už teď vysoká poptávka. Na sídlišti Bohnice bydlí 25 tisíc lidí, v Dejvicích a Bubenči jsou desetitisíce vysokoškoláků, divadla, kina, obchodní centra a kanceláře, v Troji Zoo Praha a Trojská kotlina. Zároveň je v tomto místě zavedení veřejné dopravy technicky velmi složité.
Tramvaj z Podbaby bude vyžadovat nový most přes Vltavu a téměř kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Stavby se však nezačnou realizovat dřív než v roce 2030. Předcházet jim bude otevření tramvajové trati ke konečné lanovky v Bohnicích směrem od metra Kobylisy a trati z Podbaby do Suchdola, která pak přivede tramvaj k mezizastávce lanovky v Troji.
„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem na metro Kobylisy, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru linkou A na Dejvickou. Obě varianty zaberou čtyřicet minut. Lanovkou zkrátíme cestu na patnáct minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané taky nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Adam Scheinherr.
Momentálně je v procesu posouzení vlivu projektu lanovky na životní prostředí (EIA). Potrvá dva měsíce. Je to podle Scheinherra běžná procedura povinná u všech infrastrukturních staveb. Lanová dráha je projektována s životností nejméně 30 let.