dnes
Neděle - zatazeno
0°C
zítra
Pondělí - zatazeno
3°C
pozítří
Úterý - zatazeno
4°C
Prahu 6 a 8 by mohla od roku 2024 propojit lanovka fungující v rámci MHD
Plánovaná podoba zastávky na Podbabě. Vizualice: Ing. arch. Václav Brejška

Prahu 6 a 8 by mohla od roku 2024 propojit lanovka fungující v rámci MHD

Vedení hlavního města plánuje propojit Prahu 6 a 8 od roku 2024 lanovkou. Fungovala by v rámci MHD a její výstavba by vyšla na jednu až 1,5 miliardy korun. Lanovka by začínala v Podbabě a přes zoo by vedla do Bohnic k obchodnímu centru Krakov. Platil by na ní tarif MHD, v provozu by byla od 05:00 do 24:00 a přepravila by několik tisíc lidí za hodinu. Projekt musí nejdříve schválit pražští zastupitelé. Pokud se tak stane, Praha začne shánět potřebná povolení. Cesta z Dejvic do Bohnic by se lanovkou zkrátila skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy je otázkou jednoho roku. 

Nástupní stanice na Podbabě u společného přestupního terminálu s vlaky, autobusy a tramvajemi, překonání Vltavy a čistírny odpadních vod vzduchem za pomoci dvou pilířů, zastávka u Zoologické zahrady a stoupání do Bohnic k přestupnímu terminálu Krakov.

To je podle studie, kterou na základě zadání hlavního města připravila organizace Ropid, nejlepší a nejrychleji realizovatelná varianta spojení Prahy 8, Zoologické zahrady a Prahy 6. Její součástí by mohlo být i uvažované parkoviště P+R na Podbabě.

Doba jízdy 7 minut, interval 60 sekund a přepravní kapacita 2 až 4 tisíce osob za hodinu dle provozního režimu. Takto navržená kapacita zahrnuje i potřebnou rezervu pro sezónní i jiné výkyvy v poptávce a pro budoucí růst počtu cestujících.  Takové jsou základní parametry připravované lanové dráhy.

lanovka-vizualizace-interier

Trasa vede záměrně mimo území trojské zoologické zahrady, aby lanovka nekřížila její území, ale je dost blízko, aby mohla přivést cestující přímo k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem ZOO. Zároveň nevede navržená trasa přes žádný z obytných domů.

„Musíme řešit komfortní spojení Prahy 6 a Prahy 8, protože dnes neexistuje, a to je v roce 2018 ostuda. Lanovou dráhu jsme schopni postavit velmi rychle oproti tramvajovým tratím. Studie jasně ukazuje, že pokud chceme lidem nabídnout v dohledné době rychlé spojení těchto míst, je správnou cestou lanovka,“ řekl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. „Neznamená to, že se v budoucnu nemohou postavit také tramvajové tratě, povedou ale v tunelech ve velmi složitých geologických podmínkách a bude trvat ještě dlouhou dobu, než budou moci vyjet,“ dodal.

„Neměla by se řadit mezi nápady na lanovky z minulosti, ale jedná se o standardní součást MHD. Nebude to pouze turistický projekt. Když se podíváte po Evropě, začaly se stávat běžnou součástí dopravy," pokračoval.

Provozní náklady projektanti odhadují na 44,8 milionu korun ročně. Trasa by stála na šesti pilířích. Kvůli požadavku Ústřední čistírny odpadních vod nad jejímž areálem by na Císařském ostrově lana vedla, by nebylo například možné otevírat okna kabin, aby z nich cestující nemohli nic vyhodit. Ti by do kabin nastupovali při rychlosti 0,54 kilometrů za hodinu.

lanovka-vizualizace-sklenarka

„Po tomto propojení voláme již dlouho a sami jsme si nechali zpracovat analýzu možných variant spojení. Když od nás chcete jet dnes do Bohnic, musíte tramvají přes Letnou na metro, tím dojedete do Kobylis a pak autobusem do Bohnic. Nebo si můžete vybrat variantu s přívozem. Je to ale naprosto absurdní, protože vzdušnou čarou je Krakov 3,5 kilometru z Dejvické. Jen těžko byste hledali v hlavním městě složitější spojení dvou městských částí, než má Praha 6 a Praha 8, byť jsme skoro sousedé. Lanová dráha je nejlogičtější řešení. Bude postavena mnohem rychleji a ekonomičtěji, než tramvaje v tunelech. Podporujeme každé řešení, které ulehčí Praze 6 od současné dopravní situace,“ uvedla místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.

„Když se řekne lanová dráha, většina lidí si představí spíše turistickou atrakci, my tady ale mluvíme o plnohodnotném dopravním prostředku Pražské integrované dopravy, za který si nikdo nebude účtovat žádné speciální jízdné,“ uvedl vedoucí Odboru městské dopravy ROPID Martin Fafejta. „Kabinky budou bezbariérové pro vozíčkáře i rodiče s kočárkem. Na letní sezonu počítáme se zapojením kabin pro cyklisty,“ dodal.

Praha a Ropid si nechaly za 1,5 milionu vypracovat studii. Tu musí nejdříve schválit pražští zastupitelé. Pokud stavbu schválí, musí Praha lanovku zanést do územního plánu. „Nemělo by to být složité, nejedná se o stavbu kolejového charakteru," řekl Dolínek. Následně by město muselo získat územní rozhodnutí a stavební povolení. V roce 2024 by pak mohla začít přepravovat cestující.


Neděle: Změna trasy a zastávek pro linku číslo 102

13. prosince 2018 v 08:48

Z důvodu konání společenské akce Starobohnické vánoční těšení dojde v neděli 16. prosince k dočasné změně trasy a zastávek pro linku číslo 102. Opatření platí pouze pro spoje zajíždějící do zastávky Staré Bohnice.

Praha 6: Vánoční režim pro parkování

12. prosince 2018 ve 12:40

Víkendy 22. – 23. prosince a 29. – 30. prosince je parkování v celé Praze 6 zdarma. V době vánočních prázdnin od 22. prosince do 2. ledna bude v Praze 6 ve smíšených – fialových – zónách omezena maximální cena parkovného na 20 – 40,– Kč/den dle cenového pásma, tedy Dejvice a Bubeneč 40 korun,...

Ze soboty na neděli bude uzavřen Bubenečský tunel

12. prosince 2018 v 11:08

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude úplně uzavřen Bubenečský tunel od soboty 15. prosince od 23 hodin do neděle 16. prosince do 5 hodin.

Těšnov – Vltavská: V sobotu nepojedou tramvaje

11. prosince 2018 v 08:03

Z důvodu studijní zatěžovací zkoušky silničního mostu přes kolejovou křižovatku Vltavská dochází od soboty 15. prosince přibližně od 4.30 hodin do neděle 16. prosince do 0.30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Těšnov – Vltavská.

Další články
Nahoru