dnes
Úterý - zatazeno
19°C
zítra
Středa - obcasny-dest
24°C
pozítří
Čtvrtek - skorojasno
25°C
Prahu 6 a 8 by mohla od roku 2024 propojit lanovka fungující v rámci MHD
Plánovaná podoba zastávky na Podbabě. Vizualice: Ing. arch. Václav Brejška

Prahu 6 a 8 by mohla od roku 2024 propojit lanovka fungující v rámci MHD

Vedení hlavního města plánuje propojit Prahu 6 a 8 od roku 2024 lanovkou. Fungovala by v rámci MHD a její výstavba by vyšla na jednu až 1,5 miliardy korun. Lanovka by začínala v Podbabě a přes zoo by vedla do Bohnic k obchodnímu centru Krakov. Platil by na ní tarif MHD, v provozu by byla od 05:00 do 24:00 a přepravila by několik tisíc lidí za hodinu. Projekt musí nejdříve schválit pražští zastupitelé. Pokud se tak stane, Praha začne shánět potřebná povolení. Cesta z Dejvic do Bohnic by se lanovkou zkrátila skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy je otázkou jednoho roku. 

Nástupní stanice na Podbabě u společného přestupního terminálu s vlaky, autobusy a tramvajemi, překonání Vltavy a čistírny odpadních vod vzduchem za pomoci dvou pilířů, zastávka u Zoologické zahrady a stoupání do Bohnic k přestupnímu terminálu Krakov.

To je podle studie, kterou na základě zadání hlavního města připravila organizace Ropid, nejlepší a nejrychleji realizovatelná varianta spojení Prahy 8, Zoologické zahrady a Prahy 6. Její součástí by mohlo být i uvažované parkoviště P+R na Podbabě.

Doba jízdy 7 minut, interval 60 sekund a přepravní kapacita 2 až 4 tisíce osob za hodinu dle provozního režimu. Takto navržená kapacita zahrnuje i potřebnou rezervu pro sezónní i jiné výkyvy v poptávce a pro budoucí růst počtu cestujících.  Takové jsou základní parametry připravované lanové dráhy.

lanovka-vizualizace-interier

Trasa vede záměrně mimo území trojské zoologické zahrady, aby lanovka nekřížila její území, ale je dost blízko, aby mohla přivést cestující přímo k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem ZOO. Zároveň nevede navržená trasa přes žádný z obytných domů.

„Musíme řešit komfortní spojení Prahy 6 a Prahy 8, protože dnes neexistuje, a to je v roce 2018 ostuda. Lanovou dráhu jsme schopni postavit velmi rychle oproti tramvajovým tratím. Studie jasně ukazuje, že pokud chceme lidem nabídnout v dohledné době rychlé spojení těchto míst, je správnou cestou lanovka,“ řekl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. „Neznamená to, že se v budoucnu nemohou postavit také tramvajové tratě, povedou ale v tunelech ve velmi složitých geologických podmínkách a bude trvat ještě dlouhou dobu, než budou moci vyjet,“ dodal.

„Neměla by se řadit mezi nápady na lanovky z minulosti, ale jedná se o standardní součást MHD. Nebude to pouze turistický projekt. Když se podíváte po Evropě, začaly se stávat běžnou součástí dopravy," pokračoval.

Provozní náklady projektanti odhadují na 44,8 milionu korun ročně. Trasa by stála na šesti pilířích. Kvůli požadavku Ústřední čistírny odpadních vod nad jejímž areálem by na Císařském ostrově lana vedla, by nebylo například možné otevírat okna kabin, aby z nich cestující nemohli nic vyhodit. Ti by do kabin nastupovali při rychlosti 0,54 kilometrů za hodinu.

lanovka-vizualizace-sklenarka

„Po tomto propojení voláme již dlouho a sami jsme si nechali zpracovat analýzu možných variant spojení. Když od nás chcete jet dnes do Bohnic, musíte tramvají přes Letnou na metro, tím dojedete do Kobylis a pak autobusem do Bohnic. Nebo si můžete vybrat variantu s přívozem. Je to ale naprosto absurdní, protože vzdušnou čarou je Krakov 3,5 kilometru z Dejvické. Jen těžko byste hledali v hlavním městě složitější spojení dvou městských částí, než má Praha 6 a Praha 8, byť jsme skoro sousedé. Lanová dráha je nejlogičtější řešení. Bude postavena mnohem rychleji a ekonomičtěji, než tramvaje v tunelech. Podporujeme každé řešení, které ulehčí Praze 6 od současné dopravní situace,“ uvedla místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.

„Když se řekne lanová dráha, většina lidí si představí spíše turistickou atrakci, my tady ale mluvíme o plnohodnotném dopravním prostředku Pražské integrované dopravy, za který si nikdo nebude účtovat žádné speciální jízdné,“ uvedl vedoucí Odboru městské dopravy ROPID Martin Fafejta. „Kabinky budou bezbariérové pro vozíčkáře i rodiče s kočárkem. Na letní sezonu počítáme se zapojením kabin pro cyklisty,“ dodal.

Praha a Ropid si nechaly za 1,5 milionu vypracovat studii. Tu musí nejdříve schválit pražští zastupitelé. Pokud stavbu schválí, musí Praha lanovku zanést do územního plánu. „Nemělo by to být složité, nejedná se o stavbu kolejového charakteru," řekl Dolínek. Následně by město muselo získat územní rozhodnutí a stavební povolení. V roce 2024 by pak mohla začít přepravovat cestující.


Na parkovišti P+R v Letňanech plaťte za parkovné prostřednictvím aplikace Moje Praha

19. dubna 2019 ve 22:27

Řidičkám a řidičům, kteří využívají parkoviště P+R v Letňanech, se usnadní parkování, jelikož mohou od nynějška pro snadné a rychlé placení za parkovné využít mobilní aplikaci Moje Praha. Parkovné tak jde jednoduše zaplatit přímo z auta a díky aplikaci mít všechny údaje o parkování pod...

Omezení dopravy na nábřeží Kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů

19. dubna 2019 v 07:10

Od 19. do 30. dubna budou v souvislosti s výměnou kolejových oblouků tramvajové trati na křižovatce nábřeží Kapitána Jaroše a ulice Dukelských hrdinů zavedena následující dopravní opatření.

Zavedení zón placeného stání, výstavba garážového stání. Praha 13 zve na veřejné projednání

17. dubna 2019 v 09:28

Veřejné projednání se koná ve středu 24. dubna od 17 hodin v obřadní síni radnice na Slunečním náměstí.

Dlouhá a okolní ulice budou v pátek a v sobotu v noci uzavřeny

10. dubna 2019 v 09:41

Pro vjezd nerezidentů, vozů TAXI služeb a dalších smluvních přepravců budou mezi 22:00 a 3:00 hodinou uzavřeny ulice Dlouhá (od křižovatky s ul. Dušní po křižovatku s ul. Hradební), V Kolkovně, Rámová, Rybná, Masná, Kozí (od křižovatky s ul. Haštalskou po křižovatku s ul. Dlouhá). V Dušní ulici...

V úseku Vítězné náměstí – Divoká Šárka nepojedou tramvaje

10. dubna 2019 v 09:06

V sobotu 27. dubna od 8:30 do 17 hodin bude obousměrně přerušen provoz tramvají mezi Vítězným náměstím a Divokou Šárkou.

Další články
Nahoru