dnes
Pondělí - polojasno
20°C
zítra
Úterý - oblacno
23°C
pozítří
Středa - obcasny-dest
22°C
Praha zvažuje podpořit zásobování v centru města nákladními koly
Pohled na historické centrum z Kinského zahrady. Foto: JP

Praha zvažuje podpořit zásobování v centru města nákladními koly

Pražský magistrát plánuje podpořit zásobování v centru pomocí nákladních elektrokol budováním ttakvzaných mikrodep. Zároveň chce řešit parkování pro zásobování v Pražské památkové rezervaci, kde nyní zásobovací auta často parkují na chodnících. Vyplývá to ze studie, kterou dnes schválili radní. Materiál z dlouhodobějšího hlediska zahrnuje i podporu napojení logistických areálů na železnici nebo udržení lodní dopravy v centru. Na magistrátním dopravním odboru k řešení problematiky vznikne pracovní pozice.

Pražští radní dnes schválili studii city logistiky, která navrhuje efektivní řešení zásobování a nákladní dopravy v metropoli. Studie, kterou vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), mimo jiné navrhuje využití městských dep, nákladních kol a nové řešení parkování pro zásobování. Doporučení vycházející ze studie nyní budou rozpracovávat odbory magistrátu a příslušné městské organizace. Pravděpodobně také na magistrátu vznikne samostatná pracovní pozice, která se bude věnovat výhradně řešením city logistiky.

„Díky studii city logistiky nyní máme šanci zásobování ve městě značně ovlivnit a zlepšit tak podmínky nejen pro obyvatele, ale i pro samotné zásobovací společnosti,“ řekl náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (za TOP 09).

Studie identifikuje řadu aktuálních problémů spojených se zásobováním a přináší jejich možná řešení. Například komplikace s parkováním zásobujících aut ve městě by mohly pomoci řešit proměnlivé jízdní pruhy.

Tyto pruhy by určitou část dne sloužily výhradně pro zásobování a v ostatních částech dne by pak byly vyhrazeny např. pro parkování rezidentů. Ještě větší zefektivnění by podle výsledků studie přinesla mobilní aplikace, ve které by se mohla vyhrazená parkovací místa rezervovat na určitý čas.

„S ohledem na plány a strategie, které v budoucnu počítají se snižováním aut ve městě, je tato studie klíčová. Například v historickém centru města by se mělo zásobování auty částečně vyměnit za více ekologickou variantu, jako jsou elektrické dodávky. Zároveň je potřeba hledat možnosti rozvoje zásobování po vodě a kolejích, které se snažíme využívat už teď. Například při stavbě nové budovy filharmonie nebo Městského okruhu budeme dovážet stavební materiál po vodě, stejně tak i při rekonstrukci Barrandovského mostu,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Zásobování historického centra je ve studii vymezeno tak, že do centra by neměla jezdit jiná auta, než která jsou předem definována, především rezidenti a zásobování. Toto doporučení by bylo mohlo být dále doplněno zpoplatněním vjezdu aut do středu města. Jako možná alternativa nákladního auta je ve studii zmíněno nákladní kolo.

Dále se studie zaobírá takzvanými „mikrodepy“, což jsou prostory, kde se zboží překládá z nákladních vozů do skladovacích kontejnerů a následně na již zmíněná nákladní kola. V loňském roce proběhlo setkání, kde se vytipovávaly pozemky ve vlastnictví města, na kterých by tato městská depa mohla vzniknout. Z diskuse vyplynulo jako nejvhodnější místo parkoviště na Těšnově nebo u křižovatky U Bulhara. Podle náměstka primátora Hlaváčka záměr podporují i logistické firmy.

„Efektivní logistika a snižování jejích negativních dopadů je ta správná definice SMART řešení ve městě. Pokud dokážeme v nadcházejících letech inovovat městskou logistiku, aniž by se snížila kvalita doručování zboží, tak se výrazně přiblížíme standardům ostatních evropských měst,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Kromě toho studie navrhuje vytvořit v historickém centru větší množství parkovacích míst vyhrazených pro zásobování, aby se zamezilo parkování na chodnících. Zároveň navrhuje do části Pražské památkové rezervace vjezd automobilů mimo rezidentů a zásobování omezit. To by se mohlo týkat Starého Města, Josefova, Malé Strany či Hradčan.

Město chce podle studie také podpořit instalaci takzvaných balíkomatů a zachovat území pro stavbu logistických center v Malešicích a na Smíchově. V Malešicích chce magistrát vybudovat železniční vlečku určenou k přepravě komunálního odpadu do spalovny.

Napojení na železnici by podle studie mělo město podporovat i v případě budování nových logistických a výrobních areálů a zachovány by měla být také překladiště na lodní dopravu v centru města.


Další články
Nahoru