Dnes Pátek - zatazeno 19°C
Zítra Sobota - zatazeno 18°C
Pátek 17. 9. 2021
Svátek má Naděžda
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Praha zpřísňuje pravidla udělování výjimek pro vjezd autobusů do historického centra
Někteří autodopravci používají zastaralé typy vozů. Foto: Jan Puci

Praha zpřísňuje pravidla udělování výjimek pro vjezd autobusů do historického centra

Magistrát zavede pravidla, která zpřísní udělování výjimek pro vjezd autobusů do historického centra hlavního města. Včera je schválili městští radní. Autobusy mají do oblasti zhruba kopírující Pražskou památkovou rezervaci zákaz vjezdu od roku 1999, existují však stovky dlouhodobých a krátkodobých výjimek, pro jejichž udělování dosud úřednicí neměli jasná pravidla.

Praha přistoupila ke zpřísnění pravidel povolování vjezdu autobusů do centra města, kde platí zákaz vjezdu nákladních automobilů o váze nad 3,5 tuny. Důvodem je intenzita komerční autobusové přepravy, jakou již centrum města před protiepidemickými opatřeními nebylo schopno absorbovat a také snaha o další zlepšení ovzduší.

K regulaci zejména turistické autobusové dopravy v centru Prahy došlo již v 90. letech minulého století. V roce 1999 byla zřízena zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny a autobusů. Zákaz vjezdu automobilů nad 3,5 tuny platí v od pondělí do pátku, vždy od 8 do 18 hodin, zákaz vjezdu autobusů je pak bez časového omezení.

Oblast této zóny zahrnuje území historického centra Prahy a přibližně odpovídá území Pražské památkové rezervace. V opodstatněných případech mohou provozovatelé některých vozidel uvedených kategorií získat souhlas k vjezdu do výše uvedené zóny.

Zatímco podmínky udělování souhlasů k vjezdu pro nákladní auta jsou odpovídajícím způsobem vymezeny, vydávání souhlasů s vjezdem autobusů podobnou úpravu nemají a jejich vydávání se dosud řídilo pouze nařízením ředitele příslušného magistrátního odboru.

Navrhované usnesení by mělo tuto situaci napravit. Současně je cílem schválené úpravy přesněji specifikovat podmínky, za kterých mohou být jednotlivým žadatelům o výjimky souhlasy vydávány.

„Až lidé z celého světa zase začnou objevovat krásy Prahy, provozovatelé turistických autobusů si už v pražských ulicích nebudou dělat, co chtějí. Na Radě jsme schválili jasná pravidla a je konec s čouděním pod okny Pražanů při čekání, až se autobus naplní, ježděním, zastavováním a nabíráním cestujících, kdekoliv se jim zrovna zlíbí. Od teď budou muset mít jasně vymezenou trasu, jízdní řád a všechny autobusy budou muset od prvního července 2022 splňovat také normu EURO 6,“ sdělil náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Vydávané souhlasy se budou dělit na krátkodobé a dlouhodobé a budou vydávány pouze třem skupinám žadatelů. První jsou provozovatelé autobusové dopravy, kteří jsou držiteli licence na provoz linky, jejíž trasa zcela nebo částečně leží v předmětné oblasti a současně mají v této oblasti alespoň jednu zastávku. 

Vjezd vozidel zajišťujících hromadnou dopravu ve veřejném závazku do zóny bude řešen hromadně, a to prostřednictvím plošné výjimky pro Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (Ropid).

Druhou skupinou jsou žadatelé, jejichž činnost lze považovat za veřejně prospěšnou a jejichž činnost vyžaduje relativně časté a pravidelné využívání smluvní autobusové dopravy. Nejčastěji se bude jednat o školy, zařízení pro seniory, případně o některá kulturní zařízení a popřípadě i další subjekty, které lze zahrnout do této kategorie.

Poslední skupinou jsou pak provozovatelé ubytovacích zařízení, u kterých existuje objektivní potřeba zajištění dopravy jejich klientů. S ohledem na charakter této dopravy, kdy se jedná o dopravu na předem jasně definované místo, musí každý vydaný souhlas obsahovat přesně vymezenou trasu k cíli.

Nárok na vydání souhlasu přitom mají pouze provozovatelé těch ubytovacích zařízení, jejichž kapacita je 50 lůžek a více.

Mluvčí magistrátu Vít Hofman na dotaz ČTK uvedl, že v letošním roce není kvůli koronaviru o výjimky pro firmy zatím zájem a méně se jich vydalo i loni. „V minulých letech byly vydávány dlouhodobé souhlasy v počtu zhruba 250 a vždy platily na dobu jednoho roku. Krátkodobých souhlasů byla vydáno asi 1200 až 1300 a platily většinou na jeden den," uvedl.

Pokud jde o souhlasy s vjezdem pro hotely, těch magistrát pro letošní rok podle Hofmana vydal zatím 18. „V minulém roce jich bylo vydáno asi 40, opět s platností do konce roku. V předcházejících letech byly vydávány hotelům souhlasy v počtu kolem 180 (na každých 80 lůžek byl vydán jeden souhlas)," uvedl mluvčí.


Rada rozhodla o výběru zhotovitele P+R Nové Butovice

Včera v 07:50

Rada hl. m. Prahy rozhodla o výběru dodavatele stavby P+R záchytného parkoviště Nové Butovice. Jedná se výstavbu vícepodlažního parkovacího objektu z poloviny určeného rezidentům a z poloviny určeného jako P+R záchytné parkoviště o celkové kapacitě...

Disident Simon Cheng vystoupil na zastupitelstvu Prahy 3

15. září 2021 v 08:02

Na pozvání radnice Prahy 3 přiletěl do České republiky hongkongský prodemokratický aktivista Simon Cheng. S poselstvím o nebezpečí čínského komunismu a apelem na přijetí Magnitského zákona vystoupil na zastupitelstvu Prahy 3. V následujících dnech jej čekají debaty s veřejností, studenty, setkání...

Byt v centru Prahy byl pronajímán v rozporu s kolaudací, potvrdil magistrát

13. září 2021 ve 22:58

Odbor stavebního řádu Magistrátu hl. m. Prahy (MHMP) se postavil za stanovisko stavebního úřadu Prahy 1, podle kterého byl byt v Růžové ulici v Praze 1 krátkodobě pronajímán v rozporu s účelem vymezeným kolaudačním rozhodnutím.

Další články
Nahoru