Dnes Středa - zatazeno -1°C
Zítra Čtvrtek - snih -1°C
Středa 2. 12. 2020
Svátek má Blanka
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Praha získá od nemocnice pozemek nutný pro tramvajovou trať do Libuše, stavět se má příští rok
Smyčka tramvají v Modřanech a ulice Generála Šišky, podél které bude trať pokračovat. Foto (5x): Jan Puci

Praha získá od nemocnice pozemek nutný pro tramvajovou trať do Libuše, stavět se má příští rok

Téměř dva kilometry dlouhou tramvajovou trať z Modřan do Libuše chtěl pražský dopravní podnik (DPP) začít budovat příští rok, nicméně plány doposavad komplikovali vlastníci pozemků potřebných pro stavbu, kteří nebyli kvůli ceně ochotni k prodeji. Jednání však v poslední době pokročila, příští měsíc získá metropole díky směně důležitý pozemek. Do konce roku by tak stavba mohla získat stavební povolení a v roce 2020 by se mohlo poprvé „kopnout“ do země.

„V listopadu proběhne velká směna pozemků s Fakultní nemocnicí Motol, která v profilu budoucí trati vlastní pozemek. Ten jí odkázal jeden pacient,“ informoval server Pražský patriot náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„V rámci plánované směny pozemků probíhají v současné době jednání. Záměrem je směnit části pozemků, které vlastní FN Motol v katastrálním území Modřany
za pozemek v areálu nemocnice, který je ve vlastnictví hlavního města. Tímto by došlo ke scelení areálu nemocnice," upřesnila mluvčí motolské nemocnice Pavlína Danková.

Podle něj by do konce roku mělo být vydáno pravomocné stavební povolení. „Pak je tam dvoutýdenní lhůta na odvolání. Nelze zaručit, že se nikdo neodvolá. Pokud ale vše půjde dobře, příští rok by se mohlo začít stavět,“ řekl náměstek. Výstavba by měla zabrat 14 měsíců.

Celkem 1,9 kilometru dlouhá trať do Libuše je rozdělena do dvou etap. V té první bude vybudován celý úsek, ale bez smyčky u budoucí stanice metra D Libuš. Tramvaje se tak budou do výstavby podzemky obracet v ose ulice Novodvorská, zhruba 200 metrů před budoucí smyčkou u metra.

ulice-generala-sisky

Ulice Generála Šišky spojuje Modřany a Libuš

Dnes sdělená informace o pozemcích znamená, že došlo v přípravě trati k významnému posunu. Ještě v srpnu se server Pražský patriot dostal k informaci, že někteří vlastníci nebyli ochotni se pozemků vzdát. Kvůli plánované výstavbě trati probíhala jednání s více než dvěma desítkami subjektů, přičemž ještě před dvěma měsíci nebo nedořešeno pět skupin vlastníků pozemků. Pro stavbu trati je celkem potřeba zhruba dvacet tisíc metrů čtverečních plochy.

„Otázka zajištění pozemků pro stavbu je skutečně jednou z komplikací, která může realizaci zdržet. Stavba je veřejně prospěšná dle územního plánu a lze ji tedy povolit před zajištěním pozemků. Pokud však nebudou majetkoprávní otázky dořešeny do doby získání stavebního povolení a vybrání zhotovitele stavby, pak bude docházet k reálnému zdržení samotné výstavby,“ připustila ještě v srpnu mluvčí DPP Aneta Řehková.

ulice-generala-sisky-2

Pohled do ulice z autobusové zastávky linky 165

„Při zajišťování pozemků můžeme nabízet pouze ceny odůvodněné znaleckými posudky příslušných nemovitostí. Někteří vlastníci tento fakt neakceptovali a požadovali tržní ceny dle svého uvážení, které násobně převyšovaly naši nabídku,“ pokračovala mluvčí. U některých majitelů proto dokonce musela být z důvodu nemožnosti shody podána žádost o vyvlastnění.

Tramvajová trat z Modřan do Libuše bude mít čtyři zastávky (Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš, Libuš – metro). Nový úsek trati bude kopírovat modřanskou ulici Generála Šišky. Ta má v každém směru jen jeden pruh, takže trať povede na samostatném tělese podél této spojnice dvou čtvrtí.

Odhad nákladů na tramvajovou trať je 525 milionů korun a v této ceně již jsou kalkulovány náklady na výkupy pozemků.

nove-dvory

Nové Dvory. Kromě metra by sem mohly jezdit i tramvaje.

Radnice Prahy 12 novou trať podporuje. „Mrzí nás to zdržení a podporujeme co nejrychlejší výstavbu,“ uvedla nedávno místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (BEZPP/Piráti s podporou Zelených), která má v kompetenci, mimo jiné, oblast územního rozvoje a životního prostředí.

Městská část by podle ní byla ráda, aby prodloužení tratě z Modřan neskončilo v Libuši, ale až na Nových Dvorech, kde má být také jedna ze zastávek metra. V současném projektu libušské trati sice toto další prodloužení není připravováno, ale v hrubopisu územní studie Kamýk-Libuš, kterou vypracoval pražský magistrát, je trať již vyznačena.

Z Libuše by jely tramvaje Novodvorskou ulicí, po necelých dvou kilometrech by zahnuly doprava do ulice Chýnovská, pak doleva do Libušské, následně doleva do Durychovy a zpět na Novodvorskou na úrovni Nových Dvorů.

„V územní studii nám vychází, že tramvaj je stejně jako metro stěžejní dopravní spojení, a proto ji podporujeme až na Nové Dvory. Zdánlivě se může zdát, že spojení tramvají je zbytečné, protože tudy povede metro, ale tramvaj zde má svůj význam. Využili by ji lidé z oblastí v blízkosti trati, hlavně Libuše, lokalit kolem Durychovy ulice i z Kamýku, který nemá s Modřany přímé spojení MHD,“ sdělila místostarostka Eva Tylová.

Náměstek Adam Scheinherr trať na Nové Dvory podporuje. „Prodloužení je velmi podnětné. S ohledem na vypracovanou územní studii připravím materiál pro jedná pražských radní tak, aby vedení metropole zadalo dopravnímu podniku projektování tohoto prodloužení,“ sdělil.  

libusska

V okolí Nových Dvorů by tramvaje vedly ulicí Libušská

Podle něj by se tímto prodloužením mohla případně řešit i smyčka u stanice metra Libuš. Její výstavba sice ještě nebude pár let aktuální, ale faktem zůstává, že je plánována na pozemcích, které bude pro město možná složité získat. „Pokud by se to nepodařilo, tak by se o propojení tramvaje a metra postaraly Nové Dvory. A těch 200 metrů mezi metrem v Libuši a tramvajovou tratí by propojily autobusy,“ nastínil možné řešení případné patové situace.

Tramvajovou trať až z Libuše na Nové Dvory si přeje i současné vedení čtvrté městské části. V polovině července schválili radní městské části usnesení, kterým „MČ Praha 4 zásadně nesouhlasí s ukončením (byť dočasným) tramvajové trati na Libuši a žádá o neprodlené přehodnocení záměru a nejpozději v souvislosti s metrem D dostavbu trati až na Nové Dvory.“

„Toto je opakovaně schválená varianta obsažená roky v územním plánu, je jediná vyhovující z hlediska organizace MHD na jihu města. Nové Dvory budou dobudovány do obvodového spádového centra a také musí být zásadním dopravním uzlem, je to jediné vhodné místo,“ sdělil serveru Pražský patriot Zdeněk Kovářík (ODS), 1. místostarosta Prahy 4 pro oblasti financí, dopravy a evropských fondů.

„Prodloužení z Libuše dále na Nové Dvory v současném projektu nepřipravujeme. Pokud na úrovni hl. m. Prahy takové rozhodnutí padne, jsme připraveni se tomuto prodloužení věnovat, bude se však jistě jednat o samostatný navazující projekt,“ sdělila za DPP mluvčí Aneta Řehková.

Řekla, že po interním prověření ukončení na Nových Dvorech se jako nejvýhodnější skutečně jeví popsaná jednosměrná bloková smyčka ulicemi Novodvorská – Durychova – Libušská a Chýnovská s přestupem na metro v Durychově ulici. „Blokové smyčky jsou obecně vstřícnější k městskému prostředí, protože využívají uliční prostor a nevzniká plocha, která má pouze dopravní funkci,“ uvedla.

Již dříve navíc zazněly úvahy, že by tramvaj mohla pokračovat z Nových Dvorů dolů z kopce ulicí Novodvorská až na sídliště Novodvorská.

„Nastíněná myšlenka je poměrně smělá a není zahrnuta v současné době ve strategických dokumentech rozvoje Prahy, nicméně čistě z hlediska technického by zřejmě byla realizovatelná,“ myslí si DPP.

„Protažení tramvaje dále dolů ulicí Novodvorskou sice není nikde podchyceno územním plánem, ale je prostorově reálné. Ovšem při hodnocení kapacity dopravních vztahů a zátěží asi neprokážeme ekonomickou efektivitu. Praha 4 tuto možnost neprojednávala, ale zásadně se nebráníme,“ dodal místostarosta „čtyřky" Zdeněk Kovářík.


Příští týden bude obnoven plný provoz denních příměstských autobusových linek

Dnes ve 14:02

V návaznosti na další uvolňování vládních protiepidemických opatření a na základě rozhodnutí Středočeského kraje bude od pondělí 7. prosince obnoven plný provoz denních příměstských autobusových linek PID, končí tedy prázdninové omezení u části z nich.

V úterý se vrátí provoz do uzavřeného úseku v Prosecké ulici

30. listopadu 2020 ve 20:41

Technická správa komunikací dokončila 30. listopadu práce na kompletní rekonstrukci komunikace a chodníků v Prosecké ulici v úseku od ulice Františka Kadlece po ulici Na Labuťce, a tím se nejpozději v úterý 1. prosince 2020 vrátí do toho úseku provoz v obou směrech.

Ve čtvrtek v noci neprojedete Tunelovým komplexem Blanka

25. listopadu 2020 v 06:25

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Tunelový komplex Blanka od 26. listopadu od 23 hodin do 27. listopadu do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru