dnes
Neděle - prehanky-snih
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
1°C
pozítří
Úterý - snih
0°C
Praha zaplatila sekyru za Blanku, Metrostav staví dál. Od středy
Ilustrační foto: tunelblanka.cz

Praha zaplatila sekyru za Blanku, Metrostav staví dál. Od středy

Stavební firmě Metrostav dnes dopoledne přišly na účet 2,7 miliardy korun, které jí Praha dlužila za stavbu tunelu Blanka. Dělníci se ve středu po téměř pěti měsících vrátí na stavbu. Spory mezi stavaři a městem řeší od začátku roku rozhodčí soud. Nedávno rozhodl, že Praha musí zaplatit, Metrostavu uložil povinnost problematickou stavbu dokončit.

Město a stavební firma se dohodly ještě předtím, než nedávný rozsudek rozhodčího soudu nabyl právní moci. V pátek podepsaly dohodu, na základě které město odeslalo platbu na účet Metrostavu. Obě strany se shodují, že nechtějí dokončení důležité dopravní stavby zdržovat.

Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR minulý týden nařídil Praze zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení 2,7 miliardy má Praha dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby. Metrostavu soud uložil dokončit stavbu do pěti měsíců.

Arbitráž tím ale neskončila, Metrostav rozšířil žalobu o další miliardu korun, mimo jiné za Trojský most. Praha navíc zřejmě půjde do rozhodčího řízení i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Praha předpokládá, že tunel bude zprovozněn v září

Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací.

Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale před týdnem rozhodli, že smlouvy platí.

Praha předpokládá, že tunel bude zprovozněn v září. Některé zdroje ale neoficiálně mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku.

Dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun. Původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011.


Další články
Nahoru