Dnes Pátek - polojasno 4°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 6°C
Pátek 28. 1. 2022
Svátek má Otýlie
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Praha zahájila výstavbu Štvanické lávky mezi Karlínem a Holešovicemi
Stavitelé lávky čekají, až si politici dohrají s kladívky při oficiálním zahájení stavby. Foto: Skanska

Praha zahájila výstavbu Štvanické lávky mezi Karlínem a Holešovicemi

Na ostrově Štvanice včera začala stavba Štvanické lávky, která propojí Holešovice a Karlín. Bude měřit 299,4 metru. Určena bude pro pěší a cyklisty a přejet ji budou moci rovněž sanitní vozy. Na holešovické straně pak bude možné lávku při případné povodni nadzvednout. Životnost přemostění je 200 let. Stavba vyjde na 298 milionů korun a potrvá 14 měsíců. Autorem lávky je architekt Petr Tej. Vedení Prahy chystá rovněž proměnu Štvanice, kde vznikne nový park.

Za přítomnosti představitelů hlavního města Prahy, městských částí Praha 7 a Praha 8 i zástupců zhotovitele v úterý oficiálně začalo budování nové lávky přes Vltavu, která propojí Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice.

Pět metrů široká konstrukce z unikátního ultra-vysokopevnostního betonu má vzniknout do jara 2023. Pěším a cyklistům se tak výrazně usnadní přesun mezi oběma břehy řeky a zlepší se i přístup do zeleně na Štvanici.

lavka-holka-z-holesovic

Vstup na lávku z holešovické strany

„Díky Štvanické lávce dojde k propojení Holešovic a Karlína. Spojení dvou břehů Vltavy obyvatelé těchto čtvrtí potřebovali roky. Dojde také k faktickému propojení pomyslné stezky s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům otevře nová brána do města. Skvělé je, že získáme i nový bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,” uvedl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Lávku postaví za 14 měsíců společnost Skanska, která zvítězila ve výběrovém řízení. Rozpočet je stanoven na 298 milionů korun bez DPH.

„Nadále pracujeme na revitalizaci ostrova Štvanice a také usilovně připravujeme vyhlášení soutěžního dialogu, ze kterého vzejde podoba nového Rohanského parku. Již letos by se na Rohanu mělo začít s hrubými terénními úpravami, které vzniku parku předcházejí. Mám radost, že tato dvě velká rekreační území pro všechny uživatele propojíme právě novou Štvanickou lávkou,“ sdělil náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za TOP 09).

Lávka je navržena jako segmentový trámový most s parapetními nosníky. Délka mostu je 299,4 metru, délka boční rampy na Štvanici je 84 metrů. Stavba sestává z osmi polí, maximální rozpětí pole je 55,4 metru. Založena bude hlubinně na velkoprůměrových vrtaných pilotách. Počítá se také se zakládáním v řece Vltavě. Krajní pole na holešovickém břehu je pro případ povodní navrženo jako zdvižné.

Nosná konstrukce v hlavním směru bude mít šířku 5 metrů, aby kapacitně vyhověla zvýšenému provozu chodců a cyklistů. Boční rampa je pak navržena v redukované šířce 4 metry. Autorem návrhu lávky je architekt Petr Tej. Dočasné propojení mezi oběma městskými částmi zajišťuje od roku 2015 říční přívoz HolKa.

lavka-holka-ze-stvanice

Vstup na lávku z ostrova Štvanice

„Lávka je navržena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor. Díky aplikaci tohoto materiálu máme možnost zrealizovat unikátní architektonické a inženýrské dílo,“ sdělil architekt Tej.

„Začínáme přípravnými pracemi, skrývkou zeminy a zařízením staveniště. První piloty začneme vrtat na Štvanici, postupně se přesuneme na karlínský a holešovický břeh a na jaře i do koryta Vltavy. U holešovické tržnice svedeme tramvajovou dopravu na jednu kolej a upravíme protipovodňové zábrany,“ sdělil projektový manažer Skanska Michal Kunc.

Stavba lávky si vyžádá také mimořádná dopravní opatření. Práce budou realizovány v koordinaci s chystanou rekonstrukcí kanalizace na Bubenském nábřeží před Pražskou tržnicí i s následnou obnovou komunikace včetně tramvajové tratě na stejném místě. První omezení automobilové i cyklistické dopravy včetně pěších je naplánováno už od soboty 15. ledna.

Kvůli vložení kolejových přejezdů pro dočasný jednokolejný provoz pak bude od stejného data do pátku 21. ledna dočasně přerušen také provoz tramvají v úseku Vltavská – Dělnická.

Současně s výstavbou lávky plánuje hlavní město společně se soukromým investorem CA Immo připravit navazující projekty na karlínské straně. Konkrétně se bude jednat o vznik parku s veřejnou zelení a také o oživení břehu řeky v rámci projektu Karlínská náplavka.

„Vzhledem k chystaným projektům v okolí jako je výstavba a nový park na Rohanském ostrově či vznik nové městské části na brownfieldu Bubny-Zátory spolu s novou budovou Vltavské filharmonie, je potřeba zajistit pohodlnější spojení než je dnešní přívoz. Kromě toho pomůže nová lávka i v dostupnosti samotného ostrova Štvanice, kam se z obou břehů dostanou pěší či cyklisté za pár minut,“ sdělil ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.


Autor: puc

Radní schválili další projekt rozvoje sociální infrastruktury pro seniory

Dnes v 10:46

Radní hlavního města schválili veřejnou zakázku na výběr projektanta na novostavbu areálu dlouhodobé lůžkové péče pro seniory, který má vzniknout blízko historického centra Dolních Počernic. 

Projekt Trenéři do škol v Praze 2 pokračuje

Včera v 10:53

Praha 2 bude pokračovat v zapojování profesionálních trenérů do hodin tělocviku na základních školách. Projekt pilotně spustila na začátku školního roku. Zkvalitnění sportovní výuky, které se v prvním pololetí osvědčilo, tak bude pokračovat i v celém letošním...

Soutěž Pečovatelka roku 2021 zná své vítěze, vyhlášení hostila Novoměstská radnice

Včera v 10:51

Nejlepší pečovatelky a pečovatelé Česka se sešli v úterý na Novoměstské radnici v Praze 2. Odborná porota udělovala ceny ve třech kategoriích už po deváté. Celostátní soutěž pořádá Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR a Diakonie ČCE. Porota vybírá vítěze třech hlavních...

Další články
Nahoru