Praha využije geotermální energii z metra D na vytápění budov na Nových Dvorech
21. října 2024 15:26
„Budoucí stanice Nové Dvory je hluboká ražená stanice metra. V tomto případě se vyplatí zužitkovat geotermální energii pro zajištění tepla pro městskou společnost. Ne u všech stanic metra by takový potenciál byl, protože třeba nesplňují právě tu potřebnou hloubku, která je pro podobné projekty potřebná,“ řekla náměstkyně pro životní prostředí a klimatický plán Jana Komrsková (Piráti).
Podle náměstka primátora s působností v oblasti územního a strategického rozvoje Petra Hlaváčka (STAN) je to poprvé co se v Praze plánuje získávání geotermální energie z tunelu metra a jeho využití pro výrobu tepla či chladu pomocí tepelného čerpadla.
„Tato možnost se otevřela díky dlouhodobé koordinované činnosti města Prahy a úsilí Pražské developerské společnosti, která se intenzivně několik let věnuje přípravě nové městské čtvrti Nové Dvory, a díky kooperaci s dopravním podnikem v úpravě projektu linky metra D, stanice Nové Dvory tak, aby navazovala na městský development a bylo možné projekt technicky přizpůsobit právě efektivnímu využití geotermálního tepla z metra,“ řekl Hlaváček.
Na Nových Dvorech se podle dřívějších informací magistrátu počítá s novou zástavbou na přibližné rozloze 200 tisíc metrů čtverečních. Vzniknout zde má 17 samostatných bloků budov s potřebou vytápění a chlazení v řádu 10 až 15 tisíc MWh za rok.Přímo nad plánovanou větrací šachtou z metra bude administrativní budova s pronajímatelnou plochou přibližně 8 tisíc m² a potřebou tepla a chladu v řádu 300 až 500 MWh za rok. Nové stavby budou na vytápění a chlazení využívat geotermální energii získanou z ostění tunelu metra D v okolí stanice Nové Dvory.
Výhodou tepelných čerpadel je podle Hlaváčka jejich účinnost: na jednu kWh spotřebované elektřiny jsou schopna vyrobit 3 až 5 kWh tepelné energie, chladu či obou. Základní výhodou je, že není třeba provádět speciální vrtací a výkopové práce pro umístění primárního okruhu tepelného čerpadla, pouze se tunel metra doplní o geotermální absorbéry.
Podobný teplárenský projekt funguje například ve Vídni u linky U2 na stanici Taborstrasse a také první úsek linky č. 1 metra v Turíně v Itálii. Technologie byla také ověřena na řadě silničních a železničních tunelů ve Švýcarsku, Rakousku, Německu, Jižní Koreji a Velké Británii.