Praha vypíše mezinárodní architektonickou soutěž na podobu lanovky z Podbaby do Bohnic
7. května 2022 13:30
DPP připravuje vyhlášení architektonické soutěže na podobu stanic a podpěr plánované nové lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice. Soutěž je otevřena všem architektům a ateliérům, které se zabývají navrhováním dopravních staveb.
Zájemci mohou žádost o účast v soutěži podat do konce května. Soutěž bude dvoukolová, z došlých portfolií nejprve porota vybere pět postupujících, kteří do konce července vypracují soutěžní návrhy.
O vítězi rozhodne jedenáctičlenná porota v průběhu letošního srpna. V porotě budou mít zastoupení jak odborníci, tak i DPP, metropole a všechny tři dotčené městské části. Vítěz získá odměnu 1,8 milionu korun.
Lanová dráha bude mít tři stanice a pět podpěr umístěných mezi nimi. Dráha lanovky bude mít jednu větev, a tedy jedinou pohonnou jednotku, která bude pohánět lano v obou jejích úsecích.
Předmětem této soutěže je architektonický návrh všech tří stanic lanovky, tedy dolní stanice Podbaba, mezistanice Troja a horní stanice Bohnice, jakož i pěti podpěr.
Dvě z nich budou umístěny na Císařském ostrově a tři se budou nacházet ve svažitém terénu mezistanice a horní stanice Bohnice.
Soutěž je otevřena všem architektům a ateliérům, českým nebo zahraničním, které mají zkušenosti s navrhováním dopravních staveb. Zájemci o účast v soutěži totiž v prvním kroku spolu s vyplněnou přihláškou musí poslat také své portfolio, ve kterém budou minimálně dvě dopravní stavby, nejlépe už realizované nebo ve fázi projektové dokumentace pro stavební povolení.
„Lanovka mezi Podbabou a Bohnicemi konečně získá konkrétní podobu, jelikož dosud bylo jasné pouze kudy povede, jak vysoko nad Vltavou a terénem bude projíždět, ale to, jak bude celá stavba esteticky působit na okolí, zjistíme až nyní. Za několik měsíců představíme výsledky a pak se naplno rozběhnou projekční práce,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Výsledná architektonická podoba stanic i podpěr bude mít významný dopad na posuzování vlivů projektu na životní prostředí. Pevně věřím, že se zájemci zhostí úkolu zodpovědně a výsledkem budou moderní a plně funkční stavby respektující své okolí,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Na více než dvoukilometrové dráze město plánuje stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Budou na ní jezdit kabiny s kapacitou 35 osob a v jednom směru má být schopná za hodinu přepravit až 2000 lidí. Jejím cílem je zajistit propojení Prahy 6 a Prahy 8, které jsou sice vzdušnou čarou nedaleko, ale neexistuje mezi nimi přímé spojení a lidé pro cesty mezi nimi musí jezdit přes centrum. V dlouhodobém výhledu pak město plánuje propojení tramvajovou tratí s novým mostem v Troji, to nicméně zřejmě vznikne až za desítky let.