Dnes Pondělí - zatazeno 15°C
Zítra Úterý - oblacno 15°C
Pondělí 20. 3. 2023
Svátek má Světlana
Zpravodajství
Novinky z hlavního města
Praha vypíše mezinárodní architektonickou soutěž na podobu lanovky z Podbaby do Bohnic
Vizualizace horní zastávky lanovky v Bohnicích, jak ji pro město zkušebně navrhl Metroprojekt. Se skutečnou podobou přijde až mezinárodní soutěž. Zdroj: Metroprojekt

Praha vypíše mezinárodní architektonickou soutěž na podobu lanovky z Podbaby do Bohnic

Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše mezinárodní architektonickou soutěž na více než dva kilometry dlouhou lanovku, která má v budoucnu propojit Bohnice v Praze 8 a Podbabu v šest městské části. Podmínky soutěže DPP zveřejní zkraje příštího týdne a zájemci se do ní budou moci hlásit do konce května. Výsledek by měl být znám v srpnu. Lanovka má zajistit přímé propojení mezi Prahou 8 a šestou městskou částí do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať. U soutěži informovala mluvčí DPP Aneta Řehková.

DPP připravuje vyhlášení architektonické soutěže na podobu stanic a podpěr plánované nové lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice. Soutěž je otevřena všem architektům a ateliérům, které se zabývají navrhováním dopravních staveb.

Zájemci mohou žádost o účast v soutěži podat do konce května. Soutěž bude dvoukolová, z došlých portfolií nejprve porota vybere pět postupujících, kteří do konce července vypracují soutěžní návrhy.

O vítězi rozhodne jedenáctičlenná porota v průběhu letošního srpna. V porotě budou mít zastoupení jak odborníci, tak i DPP, metropole a všechny tři dotčené městské části. Vítěz získá odměnu 1,8 milionu korun.

Lanová dráha bude mít tři stanice a pět podpěr umístěných mezi nimi. Dráha lanovky bude mít jednu větev, a tedy jedinou pohonnou jednotku, která bude pohánět lano v obou jejích úsecích.

Předmětem této soutěže je architektonický návrh všech tří stanic lanovky, tedy dolní stanice Podbaba, mezistanice Troja a horní stanice Bohnice, jakož i pěti podpěr.
Dvě z nich budou umístěny na Císařském ostrově a tři se budou nacházet ve svažitém terénu mezistanice a horní stanice Bohnice.

Soutěž je otevřena všem architektům a ateliérům, českým nebo zahraničním, které mají zkušenosti s navrhováním dopravních staveb. Zájemci o účast v soutěži totiž v prvním kroku spolu s vyplněnou přihláškou musí poslat také své portfolio, ve kterém budou minimálně dvě dopravní stavby, nejlépe už realizované nebo ve fázi projektové dokumentace pro stavební povolení.

„Lanovka mezi Podbabou a Bohnicemi konečně získá konkrétní podobu, jelikož dosud bylo jasné pouze kudy povede, jak vysoko nad Vltavou a terénem bude projíždět, ale to, jak bude celá stavba esteticky působit na okolí, zjistíme až nyní. Za několik měsíců představíme výsledky a pak se naplno rozběhnou projekční práce,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Výsledná architektonická podoba stanic i podpěr bude mít významný dopad na posuzování vlivů projektu na životní prostředí. Pevně věřím, že se zájemci zhostí úkolu zodpovědně a výsledkem budou moderní a plně funkční stavby respektující své okolí,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Na více než dvoukilometrové dráze město plánuje stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Budou na ní jezdit kabiny s kapacitou 35 osob a v jednom směru má být schopná za hodinu přepravit až 2000 lidí. Jejím cílem je zajistit propojení Prahy 6 a Prahy 8, které jsou sice vzdušnou čarou nedaleko, ale neexistuje mezi nimi přímé spojení a lidé pro cesty mezi nimi musí jezdit přes centrum. V dlouhodobém výhledu pak město plánuje propojení tramvajovou tratí s novým mostem v Troji, to nicméně zřejmě vznikne až za desítky let.


Autor: ČTK
Další články
Nahoru