Praha vybrala vítězný návrh na přeměnu Vítězného náměstí
19. listopadu 2018 09:27
V návrhu tramvajová trať již neprotíná náměstí, ale střed nově objíždí po jeho západní straně (u Evropské ulice). Navrhované dopravní řešení pojme více aut, než dnes a zároveň jim umožní plynulejší průjezd. Střed se pak stává náměstím s univerzálním využitím.
Promyšlené umístění stromů bylo porotou hodnoceno velice kladně. Stromy oddělují vozovku od středu náměstí a vytváří tak nerušený prostor pro chodce. Ti se na vzniklé náměstí pohodlně dostanou díky novému výstupu z metra nebo přechodům.
Výrazným prvkem návrhu je také centrální monument, který byl i v původních plánech Antonína Engela ve středu náměstí v podobě obelisku. Porotci doporučili podobu monumentu přenechat výtvarné soutěži. Pomník zahraničním vojákům 2. světové války by byl kvůli nově vedené dopravě přesunutý na severo-západní část náměstí (směrem k Technické ulici). V návrhu nechybí ani pítka, nový mobiliář, okrasné kašny a vodotrysky.
„Antonín Engel Prahu myšlenkově velmi ovlivnil. Ačkoli jeho původní plán nebyl dokončen, dnešní generace urbanistů na něj stále navazují. Kvalitní vítězný návrh je toho dobrým příkladem,“ hodnotí Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Autory šesti návrhů byly týmy ze zahraničí, a to ze Srbska, Švédska, Německa, Španělska a Nizozemska. Porota nejdříve vybrala pět postupujících. Z pěti finalistů poté ve 2. fázi soutěže zvolila vítěze a další dva návrhy ocenila.
Vítězné náměstí vzniklo v roce 1925 a nyní do něj ústí několik komunikací – Evropská, Čs. armády, Jugoslávských partyzánů, Svatovítská a Dejvická. Ve své historii neslo několik názvů, mimo jiné v letech 1952 až 1990 se jmenovalo Říjnové revoluce. Mezi Pražany se pro něj vžil název Kulaťák.
VÍTĚZNÝ NÁVRH
Dopravní řešení + automobilová doprava
• Na kruhový objezd budou auta nově vjíždět ze dvou pruhů, nikoliv z jednoho jako je tomu nyní.
• Kruhový objezd bude mít de-facto tři pruhy. Vnější pruh bude sloužit jako pruh odbočovací, který auta plynule navede z objezdu.
• Bezpečný pohyb chodců přes objezd bude zajištěn čtyřmi přechody se synchronizovanými semafory.
Přestup MHD
• Pohodlnější a bezpečnější přestup z metra na tramvaj umožňuje nově vniklá „klidná“ část náměstí. Pěší tak nebudou muset složitě přecházet silnici od tramvaje, aby se dostali do metra, jak je tomu dnes.
Cyklisté
• Cyklisté mají v návrhu zakreslený svůj vlastní pruh, který je veden klidovou částí náměstí, které je bez aut. Nebude tedy docházet ke kolizi mezi cyklisty a automobily.
Parkování + okolí
• Návrh počítá s podzemními garážemi na severo-západní straně náměstí (směrem k ulici Technická).
• Autoři napojují proměnu náměstí i na okolní ulice výsadbou stromů tak, aby celé území působilo ucelen