
Praha uzavře memorandum o stavbě železnice na letiště
24. listopadu 2020 07:50
V současnosti je dokončen jediný úsek trati k letišti, Negrelliho viadukt. Celá trať by měla být zprovozněna do roku 2028. Na letiště musí cestující nyní jezdit autobusy od stanice metra A Veleslavín.
Při výstavbě bude SŽ investorem železniční trati, dopravního terminálu a parkoviště P+R s asi 950 místy. Hlavní město zaplatí stavbu tramvajové trati Dědinská-Terminál 3 a vybuduje parkovací nástavbu o kapacitě 1050 míst.
Pozemky, na kterých bude terminál stát, vlastní soukromníci. „Je proto vhodné začít systematickou majetkoprávní přípravu – nákup pozemků pro výše uvedené záměry," píše se v dokumentu.
Pozemky může SŽ od soukromých vlastníků vykupovat teprve po vydání územního rozhodnutí pro jednotlivé stavby. S vedením Prahy se proto správa domluvila, že pozemky začne vykupovat město, které je pak prodá SŽ.

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let minulého století. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a umožnit provoz vlaků na letiště i na Kladno v desetiminutových intervalech.
Stavět by se podle dřívějších vyjádření SŽ mohlo začít v roce 2024. Plánované spojení vyjde na 40 miliard korun.