Dnes Středa - jasno 22°C
Zítra Čtvrtek - jasno 25°C
Středa 18. 5. 2022
Svátek má Nataša
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Praha ukázala, jak si představuje lanovku do Bohnic. Podobu určí mezinárodní soutěž
Stanice Bohnice by měla stát na křižovatce ulic K Pazderkám a Lodžská. Zdroj vizualizací(4x): METROPROJEKT Praha

Praha ukázala, jak si představuje lanovku do Bohnic. Podobu určí mezinárodní soutěž

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal v těchto dnech dvě zakázky k plánované lanovce Podbaba – Troja – Bohnice. První je veřejná zakázka na projektanta této visuté lanové dráhy, jejíž předpokládaná hodnota je 64,5 milionu a současně tendr v hodnotě 1,5 milionu korun na organizátora mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic lanovky a pěti podpůrných pilířů. Vítězové obou zakázek by měli být známí do konce ledna 2022. Magistrát prozatím zveřejnil podobu lanovky, jak ji pro něj zkušebně navrhla společnost METROPROJEKT Praha.

Subjekty, které se budou chtít zúčastnit veřejné zakázky na projektanta lanovky Podbaba – Troja – Bohnice, budou muset doložit, že v minulosti projektovaly novostavbu nebo rekonstrukci visuté lanové dráhy. Zájemci mohou své nabídky podávat do 3. prosince letošního roku. DPP přepokládá vysoutěžení projektanta lanovky i organizátora mezinárodní architektonické soutěže následující měsíc, tedy do konce ledna. 

lanovka-bohnice-podbaba-metroprojekt

Vizualizace stanice Podbaba

„Po schválení záměru v pražské radě a zastupitelstvu v minulém roce pokračujeme v přípravě projektu a dalším krokem je soutěž projektanta a organizátora architektonické soutěže, ze které vzejde podoba stanic a podpěr lanové dráhy. Zároveň probíhá proces změny územního plánu, který dokončíme v příštím roce. Doufám, že za několik měsíců představíme výsledky architektonické soutěže a následně se naplno rozběhnou projekční práce, které budou s výsledným architektonickým řešením už počítat,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lanovka z Podbaby do Bohnic bude podle něj efektivní spojení dvou částí Prahy oddělených Vltavou a příkrým svahem Trojské kotliny.

„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal. 

lanovka-bohnice-troja-podbaba-metroprojekt

Vizualizace mezistanice Troja

Podle aktuálních představ současného vedení města by mohla být lanovka uvedena do provozu v roce 2025. Původně se počítalo s náklady 1,5 miliardy korun, nyní jsou odhadovány na dvě miliardy. 

„Prvním úkolem projektanta bude příprava dokumentace k posouzení vlivu stavby na životní prostředí dle zákona, takzvaná EIA, její projednání a získání kladného stanoviska. To bude zcela zásadní bod tohoto projektu. Až na základě výsledků EIA bude projektant moct vypracovat finální projektovou dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení. Ze zkušeností z jiných projektů vzhledem k procesní složitosti a komplikované legislativě předpokládáme, že jen tato etapa zabere zhruba rok až rok a půl,“ sdělil technický ředitel DPP Jan Šurovský. Posoudit se budou muset parkovací možnosti v okolí zastávek lanovky.

Záměr lanovky byl ověřen studií proveditelnosti, kterou zadal ROPID v roce 2018. Následná technická studie, kterou zpracoval Metroprojekt Praha, stabilizovala umístění i hmotové řešení všech stanic lanovky a podpěr s ohledem na budoucí koordinaci se zamýšlenými tramvajovými tratěmi v oblasti a rozvojovým plánem Zoo Praha.

lanovka-bohnice-troja-podbaba

Vizualizace stanice Bohnice

V první polovině letošního roku DPP provedl předběžné tržní konzultace se dvěma klíčovými světovými výrobci lanovek, společnostmi Doppelmayr a Leitner, v rámci kterých ověřoval především technické řešení plánované lanovky s ohledem na předpokládané investiční náklady.

Lanová dráha, pokud dojde k realizaci, bude mít tři stanice: Podbaba, Troja a Bohnice. Její předpokládaná délka je zhruba 2,3 kilometru.


Autor: Jan Puci

Střechy základních škol chce Praha 5 využít pro solární energii

14. května 2022 ve 12:25

Fotovoltaickou elektrárnu jako alternativní zdroj energie se pokusí využít městská část Praha 5. 

V souvislosti s koncerty skupiny Rammstein připravila policie opatření

14. května 2022 v 07:10

V neděli 15. května a v pondělí 16. května se uskuteční dva koncerty skupiny Rammstein. Z důvodu zajištění veřejného pořádku a dopravy, připravila pražská policie adekvátní bezpečnostní opatření, na kterém se bude podílet několik desítek pražských policistů. Opatření se dotknou především...

Praha 5 převezme soukromou mateřskou školu a zajistí kapacity pro 50 dětí

13. května 2022 v 19:14

Soukromá mateřinka Korálek na Smíchově ukončí provoz ke konci letošního června. Po nezbytných stavebně technických úpravách převezme objekt školky městská část a zřídí zde odloučené pracoviště MŠ Podbělohorská.

Kvůli osobním a finančním problémům chtěla skočit ze Štefánikova mostu

13. května 2022 ve 14:39

Ve středu v noci, krátce po třiadvacáté hodině, přijal operační důstojník na lince 158 oznámení o ženě, která stojí na Štefánikově mostě v Praze 1 za zábradlím a chce spáchat sebevraždu. Tuto informaci okamžitě předal všem hlídkám v terénu a jako první byli na místě policisté pohotovostní...

Další články
Nahoru