
Praha ukázala, jak si představuje lanovku do Bohnic. Podobu určí mezinárodní soutěž
5. listopadu 2021 19:45
Subjekty, které se budou chtít zúčastnit veřejné zakázky na projektanta lanovky Podbaba – Troja – Bohnice, budou muset doložit, že v minulosti projektovaly novostavbu nebo rekonstrukci visuté lanové dráhy. Zájemci mohou své nabídky podávat do 3. prosince letošního roku. DPP přepokládá vysoutěžení projektanta lanovky i organizátora mezinárodní architektonické soutěže následující měsíc, tedy do konce ledna.

Vizualizace stanice Podbaba
„Po schválení záměru v pražské radě a zastupitelstvu v minulém roce pokračujeme v přípravě projektu a dalším krokem je soutěž projektanta a organizátora architektonické soutěže, ze které vzejde podoba stanic a podpěr lanové dráhy. Zároveň probíhá proces změny územního plánu, který dokončíme v příštím roce. Doufám, že za několik měsíců představíme výsledky architektonické soutěže a následně se naplno rozběhnou projekční práce, které budou s výsledným architektonickým řešením už počítat,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lanovka z Podbaby do Bohnic bude podle něj efektivní spojení dvou částí Prahy oddělených Vltavou a příkrým svahem Trojské kotliny.
„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal.

Vizualizace mezistanice Troja
Podle aktuálních představ současného vedení města by mohla být lanovka uvedena do provozu v roce 2025. Původně se počítalo s náklady 1,5 miliardy korun, nyní jsou odhadovány na dvě miliardy.
„Prvním úkolem projektanta bude příprava dokumentace k posouzení vlivu stavby na životní prostředí dle zákona, takzvaná EIA, její projednání a získání kladného stanoviska. To bude zcela zásadní bod tohoto projektu. Až na základě výsledků EIA bude projektant moct vypracovat finální projektovou dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení. Ze zkušeností z jiných projektů vzhledem k procesní složitosti a komplikované legislativě předpokládáme, že jen tato etapa zabere zhruba rok až rok a půl,“ sdělil technický ředitel DPP Jan Šurovský. Posoudit se budou muset parkovací možnosti v okolí zastávek lanovky.
Záměr lanovky byl ověřen studií proveditelnosti, kterou zadal ROPID v roce 2018. Následná technická studie, kterou zpracoval Metroprojekt Praha, stabilizovala umístění i hmotové řešení všech stanic lanovky a podpěr s ohledem na budoucí koordinaci se zamýšlenými tramvajovými tratěmi v oblasti a rozvojovým plánem Zoo Praha.

Vizualizace stanice Bohnice
V první polovině letošního roku DPP provedl předběžné tržní konzultace se dvěma klíčovými světovými výrobci lanovek, společnostmi Doppelmayr a Leitner, v rámci kterých ověřoval především technické řešení plánované lanovky s ohledem na předpokládané investiční náklady.
Lanová dráha, pokud dojde k realizaci, bude mít tři stanice: Podbaba, Troja a Bohnice. Její předpokládaná délka je zhruba 2,3 kilometru.