Dnes Středa - zatazeno 2°C
Zítra Čtvrtek - oblacno 1°C
Středa 7. 12. 2022
Svátek má Ambrož, Benjamín
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Praha ukázala, jak si představuje lanovku do Bohnic. Podobu určí mezinárodní soutěž
Stanice Bohnice by měla stát na křižovatce ulic K Pazderkám a Lodžská. Zdroj vizualizací(4x): METROPROJEKT Praha

Praha ukázala, jak si představuje lanovku do Bohnic. Podobu určí mezinárodní soutěž

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal v těchto dnech dvě zakázky k plánované lanovce Podbaba – Troja – Bohnice. První je veřejná zakázka na projektanta této visuté lanové dráhy, jejíž předpokládaná hodnota je 64,5 milionu a současně tendr v hodnotě 1,5 milionu korun na organizátora mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic lanovky a pěti podpůrných pilířů. Vítězové obou zakázek by měli být známí do konce ledna 2022. Magistrát prozatím zveřejnil podobu lanovky, jak ji pro něj zkušebně navrhla společnost METROPROJEKT Praha.

Subjekty, které se budou chtít zúčastnit veřejné zakázky na projektanta lanovky Podbaba – Troja – Bohnice, budou muset doložit, že v minulosti projektovaly novostavbu nebo rekonstrukci visuté lanové dráhy. Zájemci mohou své nabídky podávat do 3. prosince letošního roku. DPP přepokládá vysoutěžení projektanta lanovky i organizátora mezinárodní architektonické soutěže následující měsíc, tedy do konce ledna. 

lanovka-bohnice-podbaba-metroprojekt

Vizualizace stanice Podbaba

„Po schválení záměru v pražské radě a zastupitelstvu v minulém roce pokračujeme v přípravě projektu a dalším krokem je soutěž projektanta a organizátora architektonické soutěže, ze které vzejde podoba stanic a podpěr lanové dráhy. Zároveň probíhá proces změny územního plánu, který dokončíme v příštím roce. Doufám, že za několik měsíců představíme výsledky architektonické soutěže a následně se naplno rozběhnou projekční práce, které budou s výsledným architektonickým řešením už počítat,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lanovka z Podbaby do Bohnic bude podle něj efektivní spojení dvou částí Prahy oddělených Vltavou a příkrým svahem Trojské kotliny.

„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal. 

lanovka-bohnice-troja-podbaba-metroprojekt

Vizualizace mezistanice Troja

Podle aktuálních představ současného vedení města by mohla být lanovka uvedena do provozu v roce 2025. Původně se počítalo s náklady 1,5 miliardy korun, nyní jsou odhadovány na dvě miliardy. 

„Prvním úkolem projektanta bude příprava dokumentace k posouzení vlivu stavby na životní prostředí dle zákona, takzvaná EIA, její projednání a získání kladného stanoviska. To bude zcela zásadní bod tohoto projektu. Až na základě výsledků EIA bude projektant moct vypracovat finální projektovou dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení. Ze zkušeností z jiných projektů vzhledem k procesní složitosti a komplikované legislativě předpokládáme, že jen tato etapa zabere zhruba rok až rok a půl,“ sdělil technický ředitel DPP Jan Šurovský. Posoudit se budou muset parkovací možnosti v okolí zastávek lanovky.

Záměr lanovky byl ověřen studií proveditelnosti, kterou zadal ROPID v roce 2018. Následná technická studie, kterou zpracoval Metroprojekt Praha, stabilizovala umístění i hmotové řešení všech stanic lanovky a podpěr s ohledem na budoucí koordinaci se zamýšlenými tramvajovými tratěmi v oblasti a rozvojovým plánem Zoo Praha.

lanovka-bohnice-troja-podbaba

Vizualizace stanice Bohnice

V první polovině letošního roku DPP provedl předběžné tržní konzultace se dvěma klíčovými světovými výrobci lanovek, společnostmi Doppelmayr a Leitner, v rámci kterých ověřoval především technické řešení plánované lanovky s ohledem na předpokládané investiční náklady.

Lanová dráha, pokud dojde k realizaci, bude mít tři stanice: Podbaba, Troja a Bohnice. Její předpokládaná délka je zhruba 2,3 kilometru.


Autor: Jan Puci

Socha skřeta s obličejem Putina dočasně stojí na místě Koněvova pomníku

Včera v 09:13

Na náměstí Interbrigády v Praze 6 od včerejška dočasně stojí socha znázorňující ruského prezidenta Vladimira Putina jako skřeta, který utahuje plynový kohout. Na místě, kde stál dříve pomník kontroverzního sovětského maršála Ivana Koněva, bude 30 dnů a následně půjde do dražby. Vydražené peníze...

Čestné uznání na konferenci Úřad na cestě k rovnosti pro Prahu 5

Včera v 07:32

Ve čtvrtek 1. prosince proběhla na Úřadu vlády ČR ve Strakově akademii konference k soutěži „Úřad na cestě k rovnosti“, kterou společně pořádají Institut pro veřejnou správu Praha, Ministerstvo vnitra a Úřad vlády.

Další články
Nahoru