dnes
Neděle - oblacno
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
1°C
pozítří
Úterý - snih-dest
1°C
Praha udělala první krok k tramvajové trati z Vinohrad k Hlavnímu nádraží
Tramvaje jezdily po horní části Václaváku do začátku osmdesátých let. Podle současného návrhu by jezdily jen kolem jeho horní části. Foto: archiv DPP

Praha udělala první krok k tramvajové trati z Vinohrad k Hlavnímu nádraží

Praha udělala první krok k plánovanému tramvajovému propojení Vinohradské ulice s Václavským náměstím a Hlavním nádražím. Zastupitelé včera schválili návrh změny územního plánu, který by takové propojení měl v budoucnu umožnit. Rozhodnutí zatím ale neznamená, že se skutečně začne stavět. Plán na vybudování tramvajové trati čeká dlouhý schvalovací proces. Podstatné bude, zda se pro něj najde dostatečná politická podpora.

Původní záměr na návrat tramvají na Václavské náměstí měl řadu odpůrců. Odmítlo jej zastupitelstvo a nesouhlas vyjádřila i první městká část. Vedení metropole od něj proto ustoupilo.

Podle nynějšího návrhu by trať mohla vést z Vinohrad na horní okraj Václavského náměstí, odtud přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží až k Bolzanově ulici a Masarykovu nádraží. Napojila by se tak na trať vedoucí Dlážděnou, Jindřišskou a posléze Vodičkovou ulicí.

„Cílem změny je vytvořit podmínky pro posílení tramvajové sítě v centrální části Prahy, a to obnovením spojení, která byla v minulosti nešťastně se zavedením metra zrušena,“ píše se ve schváleném materiálu. Změna by vedla ke zlepšení dopravní obslužnosti centra i situace kolem frekventované magistrály.

O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Stejně tak se po dlouhé roky diskutuje i o změnách problematické magistrály. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od nákladných plánů zcela upustila.

S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října.

Včerejší rozhodnutí zastupitelů je do jisté míry symbolické. Přesně před třiatřiceti lety, 13. prosince 1980, projela poslední tramvaj po podélné části pražského Václavského náměstí.

Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí

Celé Václavské náměstí bylo v době, kdy zde probíhala tramvajové doprava, významným dopravním uzlem, ze kterého se člověk dostal téměř do všech tramvajových koutů města.

1884 – na Václavském náměstí se objevily první tramvaje tažené koňmi
1900 – definitivní vystřídání tramvají tažených koňmi tramvajemi elektrickými
1930 – na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský automatický semafor
1947 – na křižovatce Můstek se objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně urychlily provoz tramvají
1967–1968 – na křižovatce s Vodičkovou ulicí se objevil při výstavbě podchodu ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava jak v podélném, tak i v příčném směru
1969 – tramvaje přestaly jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra
1980 – 13. prosince tramvaje opustily Václavské náměstí
1982 – byly odstraněny koleje vedoucí podél Václavského náměstí
1985 – tramvaje zmizely i z ulice Na Příkopě a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy

Historie: když tramvaje jezdily po Václavském náměstí


Další články
Nahoru