Praha udělala první krok k tramvajové trati z Vinohrad k Hlavnímu nádraží
13. prosince 2013 00:45
Původní záměr na návrat tramvají na Václavské náměstí měl řadu odpůrců. Odmítlo jej zastupitelstvo a nesouhlas vyjádřila i první městká část. Vedení metropole od něj proto ustoupilo.
Podle nynějšího návrhu by trať mohla vést z Vinohrad na horní okraj Václavského náměstí, odtud přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží až k Bolzanově ulici a Masarykovu nádraží. Napojila by se tak na trať vedoucí Dlážděnou, Jindřišskou a posléze Vodičkovou ulicí.
„Cílem změny je vytvořit podmínky pro posílení tramvajové sítě v centrální části Prahy, a to obnovením spojení, která byla v minulosti nešťastně se zavedením metra zrušena,“ píše se ve schváleném materiálu. Změna by vedla ke zlepšení dopravní obslužnosti centra i situace kolem frekventované magistrály.
O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Stejně tak se po dlouhé roky diskutuje i o změnách problematické magistrály. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od nákladných plánů zcela upustila.
S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října.
Včerejší rozhodnutí zastupitelů je do jisté míry symbolické. Přesně před třiatřiceti lety, 13. prosince 1980, projela poslední tramvaj po podélné části pražského Václavského náměstí.
Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí
Celé Václavské náměstí bylo v době, kdy zde probíhala tramvajové doprava, významným dopravním uzlem, ze kterého se člověk dostal téměř do všech tramvajových koutů města.
• 1884 – na Václavském náměstí se objevily první tramvaje tažené koňmi
• 1900 – definitivní vystřídání tramvají tažených koňmi tramvajemi elektrickými
• 1930 – na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský automatický semafor
• 1947 – na křižovatce Můstek se objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně urychlily provoz tramvají
• 1967–1968 – na křižovatce s Vodičkovou ulicí se objevil při výstavbě podchodu ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava jak v podélném, tak i v příčném směru
• 1969 – tramvaje přestaly jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra
• 1980 – 13. prosince tramvaje opustily Václavské náměstí
• 1982 – byly odstraněny koleje vedoucí podél Václavského náměstí
• 1985 – tramvaje zmizely i z ulice Na Příkopě a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy