Praha spustila své první informační obrazovky na zastávkách MHD
23. listopadu 2023 16:49
Hlavní město prostřednictvím THMP rozjíždí provoz digitálního informačního kanálu na přístřešcích nového zastávkového mobiliáře v majetku metropole. Městský informační kanál (MIK) bude pilotně spuštěn na prvních 27 digitálních plochách integrovaných do přístřešků v novém designu města na vybraných tramvajových a autobusových zastávkách MHD.
Pilotní vysílání tvoří smyčka z aktuálního dění v metropoli. Spuštění MIK do běžného provozu se předpokládá v únoru příštího roku, kdy bude na vysílání technicky připravena stovka digitálních ploch na 90 zastávkách.
Současně bude vyhlášena soutěž na provozovatele digitální reklamy, která doplní obsah informací pro občany komerčními sděleními. Komerční reklama bude zároveň zdrojem příjmů zajišťujícím celkovou návratnost investice města do nového zastávkového mobiliáře.
Obsah komerčních sdělení nepřekročí 40 procent vyhrazeného času smyček, čímž dojde k výrazné redukci reklamy na zastávkách MHD oproti předchozímu stavu, kdy celou síť provozovala soukromá společnost.
„Zprovozněním městského informačního kanálu vstupujeme do další fáze ambiciózního projektu obnovy a digitalizace zastávkového mobiliáře. Moderní přístřešky vybavené LCD obrazovkami posunou cestování po Praze na soudobý standard běžný ve vyspělých evropských metropolích,“ uvedl pražský radní pro oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09).„Velkoplošné obrazovky zabudované v bočnicích přístřešků nabídnou Pražanům zajímavosti a novinky z dění v metropoli a zkrátí čekání na zastávkách. Online řízení městského informačního kanálu umožní jeho budoucí využití i v oblasti krizového řízení, pro aktuální dopravní informace o síti MHD a další užitečné informace pro pražské cestující a veřejnost,“ doplnil Hroza.
Vysílání kanálu MIK bude zahrnovat informační servis z metropole, aktuality z městských částí, tipy pro volný čas a kulturu nebo zajímavosti s možností přizpůsobit obsah na míru různým lokalitám ve městě. Výběr konkrétních témat bude probíhat ve spolupráci THMP a magistrátu
V ostrém provozu bude mít MIK nekomerční a reklamní část. Výstupem budou dvou až tříminutové neozvučené smyčky tvořené krátkými spoty, které budou obměňovány ve dvoutýdenním cyklu.
V pilotním provozu poběží jedna smyčka v délce jedna až dvě minuty s převažujícím zpravodajským obsahem o aktuálním dění v Praze. Do doby vysoutěžení nového provozovatele reklamního obsahu se předpokládá vyplnění reklamního prostoru informacemi městských firem, organizací a škol, nábory k Městské policii, záchranné službě, hasičům nebo třeba BESIP.
„Městský informační kanál nabídne atraktivní vizuální obsah ve špičkové kvalitě 4K. Provozní doba LCD obrazovek je nyní stanovena od 6 do 23 hodin, mimo tento interval budou obrazovky zcela vypnuty. Díky vestavěnému senzoru světelného okolí obrazovek systém automaticky upravuje jas v závislosti na vnějším osvětlení, čímž šetří provozní náklady, spotřebu energie a zároveň minimalizuje dopady světelného smogu,“ uvedl Tomáš Jílek, předseda představenstva THMP.Provozní hodnoty podle ně budou dále odladěny v rámci pilotního provozu, kdy může dojít i na omezení animovaných sekvencí a další úpravy ve prospěch vyváženého funkčního systému a dopadů do života Pražanů.
„Počáteční hodnoty jsou nastaveny v kontextu obdobných systémů v evropských metropolích jako je například Štrasburk, Paříž nebo Barcelona. Kompletní dokončení 1. etapy projektu je plánováno na jaře 2024,“ dodal Jílek.