
Praha spustila on-line vzdělávací kampaň pro zahraniční turisty
25. června 2025 15:05
Cílem kampaně je připomenout přijíždějícím návštěvníkům, že Praha není jen turistickou atrakcí, ale především domovem více než milionu lidí. „Město tak podporuje principy takzvaný slow turismus, tedy cestování, které upřednostňuje kvalitu a individuální prožitek před kvantitou,“ řekla Janderová.
Kampaň vyzývá návštěvníky, aby Prahu objevovali ve vlastním rytmu, s respektem k místní komunitě a zájmem o historii města. Kampaň navazuje na iniciativu Světové organizace cestovního ruchu (UN Tourism), podporující udržitelný cestovní ruch, a ke které přistoupily i další evropské metropole.
„Chceme, aby se turisté v Praze cítili vítáni, ale zároveň chápali, že se pohybují v živém městě, kde lidé pracují, bydlí, vychovávají děti. Záleží nám na tom, aby spolu turisté a Pražané mohli sdílet prostor s úctou a ohleduplností. K tomu slouží naše Desatero,“ řekla místopředsedkyně představenstva Jana Adamcová z PCT.
Nově kampaň poběží i online, a to prostřednictvím krátkých spotů, ve kterých budou představena jednotlivá pravidla a doporučení.“
Spoty, které jsou zpracované odlehčenou a vtipnou formou společnost postupně odhalí na svých onlinových komunikačních kanálech. Podpoří tak již třetím rokem běžící outdoorovou kampaň, se kterou se cestovatelé setkávají na letišti nebo v centru města. Autorem celé kampaně je reklamní a designérské studio Pavla Fuksy Fuksaworks společně s Dorou Pružincovou, Ilse Meijer, Albertem Rodriguezem a Lukášem Turzou.
„Vycházeli jsme z jasného a hravého stylu, kterým Prague City Tourism komunikuje poslední roky. Rozpoznatelná limitovaná barevná paleta, vizuální zkratky, decentní vtípky a inteligentní jazyk s nadsázkou. Chtěli jsme, aby videa byla jasně srozumitelná, ale ne mentorská, vtipná, ale ne trapná. Fungují jako série i samostatně, takže je můžete potkat v nejrůznějších délkách,” řekl Pavel Fuksa, spoluautor kampaně a mozek studia Fuksaworks.
Mezi doporučeními najdou návštěvníci výzvu k respektování nočního klidu, doporučení využívat oficiální průvodce či upozornění, že historické památky nejsou plátna pro sprejery. Praha vybízí také k tomu, aby lidé poznávali město pěšky nebo využili kvalitní městskou hromadnou dopravu, objevovali neturistické čtvrti jako jsou Holešovice, Karlín nebo Vinohrady a podpořili místní podnikatele nákupem lokálních produktů a specialit.
Zvláštní pozornost věnuje kampaň ochraně zvířat, kdy upozorňuje na nelegální nabídky focení s exotickými zvířaty v centru města, které jsou nejen neetické, ale často i nelegální. Praha vyzývá turisty, aby se této praktiky neúčastnili.
„Kampaň Enjoy Respect Prague kultivovaným způsobem informuje přijíždějící turisty o pravidlech, která v hlavním městě platí, a přispívá tak k tomu, aby respektovali místní kulturu i obyvatele. Součástí kampaně jsou rovněž informace týkající se ochrany zvířat, v rámci, kterých apelujeme na návštěvníky, aby se s nimi nefotili a nepodporovali tak jejich zneužívání pro nelegální byznys,“ řekl náměstek primátora Jiří Pospíšil.
Kompletní Desatero i další informace najdou návštěvníci na oficiálním městském turistickém portálu www.prague.eu.
Praha poslední roky bojuje s overturismem, tedy zahlcením města návštěvníky a alkoholovou turistikou. Kvůli kultivaci cestovního ruchu PCT své kampaně cílí na cestovatele starší 35 let. Loni město zakázalo takzvané pub crawls, tedy noční tahy turistů od hospody k hospodě organizované specializovanými agenturami