dnes
Úterý - zatazeno
6°C
zítra
Středa - zatazeno
4°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
7°C
Praha sice zůstává nejucpanějším městem republiky, ale Brno jí už šlape na blatník
Tradičně silná doprava je na Jiráskově mostě. Foto: archiv

Praha sice zůstává nejucpanějším městem republiky, ale Brno jí už šlape na blatník

Řidiči v Praze, kteří denně dojíždějí do práce v dopravní špičce, stráví za rok na cestách o 114 hodin více, než kolik by jim trvala cesta po volně průjezdných ulicích. V Brně je to 101 hodin navíc a Ostravě 66 hodin. Vyplývá to z celosvětového průzkumu společnosti TomTom, která sledovala hustotu dopravy i ve třech největších městech Česka.

Dopravní aplikaci, která informuje o aktuálních uzavírkách, omezeních, nehodách a stupních provozu, naleznete na serveru Pražský patriot zde.

České hlavní město se v porovnání se světovými metropolemi umístilo na 74. místě a je na tom podobně jako Vídeň nebo Frankfurt nad Mohanem, uvedla dnes v tiskové zprávě Petra Slámová ze společnosti TomTom.

Praha sice zůstává tradičně nejucpanějším městem republiky, dopravní situace se tam ale podle průzkumu v posledních letech zlepšuje. Brno už dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů – prvním je celková úroveň dopravní zácpy, takzvaná kongesce, druhým hlediskem je odpolední dopravní špička.

Českým řidičům můžou informace o tom, kdy dopravní špičky dosahují maxima, podle ní pomoci při plánování cest. „Pokud jen pět procent řidičů změní své cestovní plány, průjezdnost hlavních tahů to může zlepšit až o 30 procent," dodala.

V pražských ulicích je situace nejhorší v době ranní špičky, kdy motoristé stráví na cestách o 52 procent času navíc. V Brně je to 41 procent. O něco lépe se řidičům jezdí v Ostravě, kde dopravní zácpy dosahují 18 procent, přičemž v ranní špičce je to 27 procent a v odpolední 30 procent.

Největší kolony se loni v Praze tvořily ve čtvrtek 30. dubna, kdy lidé odjížděli na prodloužený květnový víkend. „Čtvrteční odpolední špičky v hlavním městě byly v tomto roce nejhorší z celého týdne, mezi 17:00 a 18:00 dosahovaly 51 procent. Nejlépe se v odpolední špičce jezdí v pondělí, kdy na silnici strávíme ´jen´ o 42 procent času víc než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné," zjistili autoři průzkumu.

V ranních špičkách je doprava v metropoli nejhustší mezi 08:00 a 09:00, v týdnu je nejhorší úterý, v těsném závěsu je pondělní ranní špička. Relativně nejklidnější ráno zažívá pražská doprava v pátek, kdy jsou silnice ucpanější o 37 procent v porovnání s „klidovým stavem".

V Brně jsou ranní dopravní špičky snesitelnější, odpolední dopravní špičky jsou zde naopak podobné jako v Praze. Ve čtvrtek a v pátek mezi 16:00 a 17:00, kdy hustota dopravy dosahuje maxima, jsou dokonce brněnské silnice hůř průjezdné než v hlavním městě. Nejvyšší zácpy z celého roku se v Brně tvořily 15. října, kdy se negativně projevila kombinace deštivého počasí a řady uzavírek ve městě i na dálnici D1.

Společnost TomTom sledovala dopravní situaci 295 měst ve 38 zemích na šesti kontinentech, pracuje se 14 triliony dat nasbíraných za osm let.


Další články
Nahoru