
Praha se zpožděním postaví na Vltavě heliport pro vrtulníky, v průběhu let se prodražil
23. dubna 2025 09:12
Rada Prahy schválila záměr vypsání veřejné zakázky na stavbu plovoucího heliportu Praha – Vyšehrad a zároveň rozhodla o zahájení zadávacího řízení po splnění zákonných podmínek. Unikátní stavba bude umístěna na Vltavě u Rašínova nábřeží nedaleko Vyšehradského tunelu. Celkové náklady na výstavbu budou necelých 40 milionů korun bez DPH, helideck by měl záchranářům začít sloužit v příštím roce.
„Pacienty odsud budou záchranáři převážet do Všeobecné fakultní nemocnice, do Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí nebo k Apolináři. Žádná z těchto nemocnic totiž nemá vhodnou přistávací plochu. Ve většině případů, kdy zasahuje letecká záchranná služba, je každý okamžik klíčový, proto jsem nesmírně ráda, že jsme konečně na startu realizace heliportu,“ uvedla náměstkyně primátora Prahy pro oblast zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS).
Heliport vznikne na pravém břehu Vltavy v lokalitě Rašínova nábřeží, a to za účelem zajištění přistávací plochy pro převoz pacientů do Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a do Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí. Zařízení ale bude využitelné i pro případ nutnosti řešení různých typů mimořádných situací, které vyžadují nasazení specializovaných složek integrovaného záchranného systému, jako jsou hromadná neštěstí či teroristické útoky s velkým počtem pacientů. Helideck nebude možné využít pro soukromé helikoptéry a další lety.
Hlavní město na základě úterního rozhodnutí radních nechá vybudovat plovoucí zařízení o rozměru 20×20 metrů, které bude sloužit jako pracovní helideck pro přistávání vrtulníků letecké záchranné služby. Součástí záměru má být také instalace ukazatele směru větru, zábradlí, přístupové lávky a dále také připojení na elektrickou energii nebo zajištění montáže vázacích lan a plavebních značení.„Celé spojení helidecku musí být rozpojitelné, aby jej bylo v případě potřeby možné rozebrat a transportovat po řece. Místo budou moci využívat pouze vrtulníky s maximální hmotností 9 tun,“ popsal mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 39,7 milionu korun bez DPH. Práce by měly začít ve druhé polovině letošního roku a potrvají zhruba rok. Poté už bude heliport plně připraven sloužit.
„Současný přistávací prostor v Zítkových sadech je dlouhodobým provizoriem. Nejen že se nachází v těsné blízkosti u výstupu z metra, ale je také velmi využívaným parkem. Pro záchranáře, kteří bojují o čas, je proto velmi komplikované čekat na vyklizení veřejného prostranství, aby mohl vrtulník vůbec přistát,“ sdělil Hofman.
I když měl být chystaný heliport také dočasným řešením, než VFN postaví svůj vlastní v areálu nemocnice, podle radního pro finance Zdeňka Kováříka je nynější plán takový, že vlastní heliport VFN nebude stavět po dobu životnosti toho plovoucího, která by měla být 20 let.
Heliport má zpoždění několik let. Na začátku února 2022 tehdejší vedení Prahy plánovalo, že by heliport mohl vzniknout do konce téhož roku. Odhad nákladů na heliport u Vltavy tehdy činil přibližně 10 milionů korun.Pro nový heliport bylo kromě Vltavy původně vytipováno a následně prověřováno pět dalších lokalit. První v sousedství vodojemu u křižovatky ulic Ke Karlovu a Apolinářská ulice na místě, kde je parkoviště. Druhá na nyní zatravněné ploše v severním (karlovském) předmostí Nuselského mostu.
Třetí na opačné straně mostu u ulice Kongresová, další na nedalekém Pankráckém náměstí, na které ústí sjezd z magistrály a poslední u ulice Pod Slovany vedle budovy ministerstva zdravotnictví, tedy jen pár desítek metrů od současného heliportu v Zítkových sadech.
Ani jednu z těchto pěti variant nedoporučil Úřad pro civilní letectví, jehož souhlas je nezbytný.
„Plovoucí heliport na Vltavě už jednou sliboval Zdeněk Hřib (Piráti) jako primátor – tehdy za deset milionů. Nepostavilo se nic. Teď už bude stát více něž pětinásobek, ale jedná se o důležitý projekt, který Pražanům zlepší dostupnost urgentní zdravotní péče. Už je načase, aby se konečně místo slibů začalo opravdu stavět," komentoval projekt šéf pražského ANO a předseda kontrolního výboru Ondřej Prokop.