Praha se nechce vrátit na metu osmi milionů návštěvníků ročně, zájem není hlavně o alkoturisty
9. února 2022 14:02
Rok 2021 byl pro cestovní ruch v metropoli opět katastrofální. Podle údajů ČSÚ se propadl o více než 70 procent oproti předcovidovému roku 2019. Data však ukazují, že došlo k mírnému zlepšení ve srovnání s rokem 2020, a to o 8 procent. Do Prahy dorazilo 2,4 milionů návštěvníků, z toho 40 procent tvořili domácí turisté.
Během posledních tří měsíců loňského roku do hlavního města zavítal téměř milion návštěvníků. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 došlo k propadu 52 procent. V prosinci a během Vánoc a silvestra metropoli navštívilo téměř čtvrt milionů turistů.
„Nízké počty turistů z loňského roku nás samozřejmě netěší, ale naší metou postupně přestává být návrat na čísla příjezdového cestovního ruchu před pandemií. Do budoucna chceme zaujmout jiný typ klientů a také rodiny s dětmi, seniory, či pořadatele veletrhů – zkrátka kultivovanější turisty, kterých sice přijede méně, zato v Praze zůstanou delší dobu a utratí zde i více peněz, než eurovíkendoví alkoturisté,” uvedla radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková (Praha Sobě).
Na konci loňského roku, během adventu, do hlavního města dorazilo téměř 245 tisíc návštěvníků. Nejpočetnější skupinu tvořili domácí hosté a turisté z Německa. Ve srovnání s rokem 2019, kdy během prosince do metropole zavítalo na 700 tisíc návštěvníků, se však jedná o pětašedesátiprocentní pokles.
„Prosinec a období Vánoc a silvestra patří k turisticky nejoblíbenějším částem roku. Tento rok však příjezdový cestovní ruch negativně ovlivnilo zrušení vánočních trhů, které bývají každoročním lákadlem. Bohužel i kvůli tomu docházelo k rušení rezervací v hotelech a letů. Proto se návštěvnost Prahy na konci roku dostala na necelých 35 procent roku 2019,“ vysvětlil František Cipro, předseda představenstva Prague City Tourism (PCT).
Od poloviny října marketingová organizace PCT spustila s Letištěm Praha a Asociací hotelů a restaurací ČR digitální kampaň Stay in Prague na podporu příjezdového cestovního ruchu.
Kampaň představila novou image hlavního města a cílila na klienty starší 35 let, aby eliminovala představu o Praze jako večírkové destinaci. Praha se stala mnohem vyhledávanější destinací než sousední Vídeň nebo Berlín, ale hlavně si připravila půdu pro další kampaně, které budou díky tomu mnohem efektivnější.
„Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 odbavilo Letiště Praha na linkách z typicky příjezdových trhů o přibližně 20 procent cestujících více než ve třetím čtvrtletí. V porovnání se stejným obdobím roku 2019 to však bylo stále o přibližně 63 procent cestujících méně. Přesto rok 2021 dokázal, že zde existuje silný potenciál pro obnovu příjezdového cestovního ruchu, který však bude nutné výrazně podpořit, a to zejména v konkurenci blízké Vídně nebo Budapešti,“ řekl Jaroslav Filip, ředitel leteckého obchodu Letiště Praha.
Na marketingovou kampaň Stay in Prague chce Prague City Tourism s partnery navázat během tohoto roku. Odborníci na cestovní ruch z PCT a Letiště Praha predikují pro tento rok, že se návštěvnost Prahy dostane na 50 procent roku 2019, kdy do metropole dorazilo 8 milionů turistů. V letošním roce se navíc aerolinky chystají otevřít i zámořské lety.