Praha ruší zakázky na sdílení elektromobilů, projekt přepracuje
11. března 2019 14:59
Formálně magistrát zakázky zrušil s odkazem na technický problém, v jehož důsledku systém vyhodnotil jednu z nabídek pozdě. Pražský primátor Zdeněk Hřib však dnes novinářům potvrdil, že současné vedení je nespokojeno s podobou projektu a především s faktem, že díky koncesi by se o provoz staral jeden subjekt sedm let.
„Zrušili jsme tendr, přišla jen jedna nabídka a navíc se zpožděním. Naše představa je odlišná od předchozí politické reprezentace. Nelíbí se nám, že by provozování služeb bylo exkluzivně v hodnotě miliardové koncese pro jednu společnost,“ uvedl primátor. Infrastruktura budovaná městem by podle něj měla být od počátku otevřená více dodavatelům.
„Pojmeme to tak, že město vybuduje nabíjecí stanice a poskytovatelů služeb, kteří tuto infrastrukturu budou využívat, se najde více. Chceme určitě eliminovat závislost na jednom poskytovateli. Pro Pražany to bude znamenat pestřejší nabídku, zapojí se carsharing, bikesharing i další způsoby dopravy. Člověk najde cestu z bodu A do bodu B a aplikace mu nabídne varianty, jakou dopravu může zvolit. Projekt bude určitě pokračovat, ale v upravené podobě,“ pokračoval Hřib.
Na přípravě nového projektu pracují komise pražské Rady pro rozvoj konceptu Smart Cities v hlavním městě Praze i městská firma Operátor ICT. Zda se vše stihne zrealizovat do příštího roku, jak bylo původně v plánu, podle primátora Hřiba zatím není jasné.
Zrušení tendru na E-carsharing kritizuje opoziční hnutí ANO. „Pokud radní nepovažovali ten tendr za kvalitní, stačilo změnit podmínky. Rozhodnout o zrušení celé soutěže považuju za chybu, protože podpora elektromobility je právě jedno z těch koncepčních opatřeních, které přispěje k trvalému zlepšení ovzduší. Praha mohla během několika málo let vybudovat celou infrastrukturu dobíjecích stanic a začít sdílet 600 elektromobilů. Chtěli jsme být moderní technologické město, ale současné vedení v oblasti smartifikace a digitalizace dělá pouze kroky zpět,“ uvedl předseda zastupitelského klubu hnutí ANO Patrik Nacher.
Carsharing umožňuje více řidičům používat stejný automobil. Cílem projektu je nabídnout Pražanům alternativu k veřejné dopravě, pohybu vlastním autem nebo využívání taxi a služeb typu Uber. V České republice i v Praze vznikla již řada firem, které sdílená auta nabízí. Pražský magistrát spustil ve spolupráci s několika provozovateli webový a mobilní portál na adrese mapa.ceskycarsharing.cz, který přehledným způsobem ukazuje, kolik aut je aktuálně v Praze v systému takzvaného volného carsharingu k dispozici k užívání.
Stačí se zaregistrovat u některého provozovatele s pomocí řidičského a občanského průkazu, stáhnout si mobilní aplikaci do telefonu, vyhledat volné auto a platit za jeho využití jen po dobu, kdy ho opravdu využijete. Sdílet lze malé auto, ale i prostornější rodinný vůz či dodávku.
V Praze si lze prostřednictvím casharingových „půjčoven“ již půjčit dohromady přes 1000 aut. Fungují zde tři společnosti poskytující carsharing, které však téměř nenabízejí elektromobily.
Projekt E-carsharing byl součástí koncepce Smart Prague. Nedávno byla Praha Mendelovou univerzitou oceněna jako město, které je na tom v oblasti digitalizace a práce s daty nejlépe, a to zejména právě díky projektu Smart Prague, který byl spuštěn v minulém funkčním období.