dnes
Pondělí - zatazeno
1°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
5°C
pozítří
Středa - zatazeno
9°C
Praha rozjíždí projekt bikesharingu, v půjčovně by mohlo být celkem 1000 veřejných jízdních kol
Pražští zastupitelé se již v minulosti seznámili s elektrokolem vhodným pro bikesharing. Foto: archiv MHMP

Praha rozjíždí projekt bikesharingu, v půjčovně by mohlo být celkem 1000 veřejných jízdních kol

Pražský magistrát chce v ulicích hlavního města rozmístit do roka a půl tisícovku kol v rámci takzvaného bikesheringu. Za půjčení kola by lidé platili roční poplatek zhruba 500 korun. Počáteční investici město odhaduje na asi 50 milionů, roční správu systému na deset milionů.

V Praze se rozjíždí i takzvaný carsharing. Hodina pronájmu začne na padesáti korunách. Více čtěte zde. 

V pražských ulicích by se již brzy mohl rozjet projekt půjčování veřejných jízdních kol. Praha by se tak zařadila mezi 650 světových měst, kde takzvaný bikesharing již funguje.

Podle studie je pro Prahu v systému bikesharingu vhodný počet zhruba 1000 jízdních kol, což odpovídá zhruba 150 stanovištím. „Počáteční investice, kterou by hradilo město, se pohybuje mezi 40 a 50 miliony korun,“ uvedla pražská zastupitelka Monika Krobová Hášová (TOP 09).

Praha teď začne hledat partnera, který by celý systém řídil a provozoval. Ten by měl organizovat půjčování kol nejen v centru města, ale i v bezprostředním okolí. Kde přesně stojany a s jakým počtem kol budou, zatím není jasné. Musí se zvážit všechna specifika Prahy, tedy například kopcovitost.

Specifický design a barevnost kol

Náklady na provoz celého systému jsou odhadovány na zhruba 10 milionů korun ročně. Ty by byly hrazeny z poplatků od krátkodobých i dlouhodobých uživatelů, partnerů a sponzorů. Dlouhodobí zájemci by měli mít možnost si zaplatit třeba půl roku nebo rok paušálně a systém bikesharingu využívat. Odhadovaná cena je 500 korun za rok.

Nyní si město bude zjišťovat zájem potenciálních provozovatelů a zároveň vytipovávat vhodné pozemky v majetku města pro umístění stojanů. Uvažuje se i o napojení sítě stojanů na městskou hromadnou dopravu. K „oživení“ celého systému by mohlo dojít 6 až 8 měsíců od podpisu smlouvy s vybraným provozovatelem.

Krádeže kol by podle zastupitelky Krobové Hášové měl omezit specifický design a barevnost kol. „Po krádeži na něm prakticky nelze jezdit, aby nebylo zřejmé, že je kradené," řekla. Město zatím nepočítá s tím, že by na místech stojanů pro bikesharingová kola přibyly stojany pro cyklisty, kteří jezdí na vlastních kolech.

Všemi deseti je pro veřejné půjčovny kol dopravní expert Ivan Lejčar. „Výhody vidím v tom, že je to zdravý, rychlý, svobodnější a bezstarostný přesun z místa A do místa B. Příklad: mohu jet po práci do vzdálenější restaurace na oslavu a nemusím se při návratu starat o kolo, mohu zpět odjet taxíkem, MHD nebo jít pěšky,“ uvedl.

Zajímavosti ze světa bikesharingu:

    Počet výpůjček na 1 kolo denně v rozmezí: 1,5 (Vídeň) – 7 (Paříž)
    Ujetá vzdálenost jednoho kola denně: 5 km (Vídeň) – 30 km (Paříž)
    Průměrná ujetá vzdálenost: 2,5 km (Barcelona) – 4 km (Londýn)
    Cena ročního předplatného: 27,– Kč (Vídeň) – 1.450,– Kč (Londýn)
    Prvních 30 minut zdarma u všech systémů
    95 % výpůjček je do 30 minut
    Nejčastější doba výpůjčky je 10 minut, průměrná doba 22 minut
    Sankce za ztrátu kola: 4.000,– Kč (Paříž, Barcelona, Dublin) – 16.200,– Kč (Vídeň)
    Počet krádeží kol za rok z celkového počtu kol v systému: 0,1 % (Vídeň) – 15 % (Paříž)


Praha 2: Údržba chodníků v zimě

3. ledna 2018 ve 13:12

Radnice Prahy 2 bude pro zimní sezonu  2017/18  zajišťovat schůdnost na chodnících, které jsou zařazeny ve vyhlášce hl. m. Prahy mezi neudržované komunikace.

Další články
Nahoru