Praha připravuje nové parkovací domy i záchytná parkoviště pro celkem 5000 aut
18. března 2020 15:11
Praha má dlouhodobě potíže s nedostatkem míst na parkovištích P+R. Jejich účelem je ulevit dopravě v centru města tím, že dojíždějící nechají auto na kraji města a dále pokračují hromadnou dopravou. Nyní jich je v metropoli asi 20, umístěna jsou u stanic metra, autobusů, tramvají nebo vlaků. Nedostatek P+R parkovišť je často připomínaným problémem pražské dopravy, politici často mluví o posílení jejich kapacit. Za poslední roky jich nicméně vzniklo minimum.
Parkovací dům na Černém Mostě by měl vzniknout na místě současného P+R parkoviště při ulici Chlumecká. Nabídnout má kapacitu 880 míst a město by měl vyjít na 499 milionů korun bez DPH. Podle materiálu by se mělo začít stavět letos v červenci a hotovo má být v listopadu příštího roku.
Další parkovací dům při ulici Petržílkova v Nových Butovicích by se měl začít stavět v říjnu a dokončení je plánováno na polovinu roku 2022. Má vyjít na 278 milionů korun bez daně a pojmout 379 parkujících aut.
Zbylých šest objektů by se podle materiálu mělo začít stavět v roce 2022. Má jít o dům u stanice metra Depo Hostivař pro 649 aut, P+R na Opatově s kapacitou 498 míst, podzemní a nadzemní objekt na Zličíně s 450 a 688 parkovacími místy a dům v Tobrucké ulici v Praze 6 pro 380 vozidel. Poslední zmíněný parkovací dům je součástí projektu dopravního terminálu u Smíchovského nádraží a vejít by se do něj mělo 1000 aut.Město kromě toho připravuje také osm standardních P+R parkovišť s menší kapacitou. Letos v září by mělo začít budování prvního, které má být umístěno u železniční stanice Praha – Hostivař a má pojmout téměř 80 aut. Vyjít má na 1,5 milionu korun. Ještě letos by se mělo dokončit také další podobné parkoviště u stanice Praha – Kyje, které nabídne 50 stání a magistrát vyjde na 6,4 milionu korun. V příštím roce by měla začít stavba dalších parkovišť v Satalicích, Čakovicích a Lipencích a o rok později v Uhříněvsi a Horních Počernicích. V roce 2023 je pak podle dokumentu v plánu zahájení stavby dalšího parkoviště v Horních Měcholupech.
Parkovací domy
Umístění |
Termín stavby |
Kapacita |
Celkové náklady (mil. Kč) |
Náklady na parkovací místo (tis. Kč) |
Černý Most, Chlumecká |
červenec 2020 – listopad 2021 |
880 |
499 |
567 |
Nové Butovice, Petržílkova |
říjen 2020 – červen 2022 |
379 |
278 |
733 |
metro Depo Hostivař |
únor 2022 – srpen 2023 |
649 |
350 |
539 |
metro Opatov |
únor 2022 – srpen 2023 |
498 |
599 |
1202 |
metro Zličín (nadzemní) |
červen 2022 – prosinec 2023 |
450 |
240 |
533 |
metro Zličín (podzemní) |
červen 2022 – červen 2024 |
688 |
1023 |
1486 |
Smíchovské nádraží |
prosinec 2022 – červen 2025 |
1000 |
500 |
500 |
Praha 6, Tobrucká |
prosinec 2022 – červen 2025 |
380 |
615 |
1615 |
Klasická parkoviště
Umístění |
Termín stavby |
Kapacita |
Celkové náklady (mil. Kč) |
Náklady na parkovací místo (tis. Kč) |
Satalice |
2021 |
35 + 2 ZTP |
5 |
135 |
Čakovice |
2021 |
88 + 5 ZTP |
9,8 |
106 |
Kyje |
hotovo do konce roku |
45 + 3 ZTP + 2 elektromobily |
6,4 |
128 |
Hostivař |
zahájení v září |
74 + 4 ZTP + cyklo |
11,5 |
144 |
Lipence |
2021/2022 |
41 + 3 ZTP |
4,9 |
110 |
Uhříněves |
2022 |
53 + 3 ZTP + cyklo |
7,8 |
140 |
Horní Počernice |
2022 |
do 100 |
15 |
– |
Horní Měcholupy |
2023 |
100–200 |
– |
– |
Zdroj: MHMP