
Praha přestala kropit ulice, je to prý neefektivní atrakce pro turisty
13. července 2024 13:19
Kropení – mlžení podle Technické správy komunikací (TSK), která ho objednává u Pražských služeb, přináší pouze krátkodobý efekt a spíše připomíná „turistickou atrakci“.
„Hlavním důvodem pro kropení je snížení prašnosti a koncentrace přízemního ozónu. Vzhledem k tomu, že v posledních týdnech nebyl překročen povolený limit přízemního ozónu, službu kropení – mlžení jsme neobjednávali,“ sdělila mluvčí TSK Barbora Lišková.
Služba by se podle ní objednala jen v případě, že by tři dny a noci po sobě panovaly tropické teploty, nebo by byla zvýšená koncentrace přízemního ozónu a vysoká prašnost.
„Stále však provádíme účinnější tlakový splach vozovek. Ten probíhá pravidelně a používá se především ke snížení prašnosti a k plošnému odstraňování nečistot a zdrojů prašnosti z komunikací do odvodňovacího systému uličních vpustí. Spotřeba vody při tomto druhu činnosti je nižší ve srovnání s kropením – mlžením, a to díky využití řízeného tlaku. Z hlediska ochrany životního prostředí je tak tlakový splach vhodnější alternativou,“ sdělila mluvčí.
Kropení – mlžení je podle ní relativně nákladné a při zapojení všech programů stojí až milion korun za den. Společnost Pražské služby (PSAS) kapacity na tuto činnost má, ale vždy musí čekat na pokyny k výjezdu od TSK.„Záleží tedy jen a pouze na rozhodnutí města, které respektujeme a kterým se řídíme. V minulosti se v Praze obecně kropilo a mlžilo více, v současnosti méně, proč tomu tak je, není otázka na nás. O tomhle my skutečně nerozhodujeme,“ sdělil mluvčí PSAS Alexandr Komarnický.
Tlakový splach provádí městská společnost v rámci čištění komunikací v průměru asi jednou týdně, přesně podle harmonogramu TSK. „Jeho efekt ve srovnání s kropením a mlžením bychom s dovolením ponechali na odbornících,“ sdělil mluvčí.
Se změnou strategie přišlo hlavní město poprvé loni, tedy se současným politickým vedením metropole. Zatímco v minulosti byly od začátku června do konce srpna i desítky dní, kdy vyjížděly kropící vozy, v roce 2023 bylo takových dní jen pět.
Například Brno od kropení neustoupilo, letos ulice centrum města brázdí kropící vůz třikrát denně.