dnes
Úterý - obcasny-dest
8°C
zítra
Středa - zatazeno
10°C
pozítří
Čtvrtek - oblacno
10°C
Fanoušci památek na železnici plačte, demolice dílen z 19. století zahájena
Demolice bývalých dílen bude trvat zhruba čtvrt roku. Foto: archiv

Fanoušci památek na železnici plačte, demolice dílen z 19. století zahájena

Skupina CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka ráno zahájila demolici zchátralých budov nádraží Praha-Bubny. Včetně památkově chráněných částí. Informaci radnice Prahy 7 potvrdil mluvčí skupiny Jan Burian. Radnice s demolicí nesouhlasí a označuje ji za barbarství. Památková ochrana se podle Buriana týká pouze vnitřních sloupů, které firma zachová a předá památkářům tak, jak se s nimi před lety dohodla. Práce mají trvat až tři měsíce.

„Budovy jsou v katastrofálním stavu, padají a jsou v nich bezdomovci a feťáci. Demoliční výměr byl vydán před pěti lety a několikrát prodloužen. Naposledy v prosinci 2013, takže jeho platnost vyprší na konci letošního roku," uvedl Burian.

Vlastníkem i investorem staveb je realitní skupina Orco Property Group, která se potýkala s velkými finančními problémy. Proto projekt výstavby na železničním nádraží Praha-Bubny neustále odkládala, peníze neměla ani na demolici. Změna nastala až po nedávné změně vlastnické struktury firmy, kdy ji fakticky ovládl podnikatel Vítek. Právě jeho skupinu CPI si Orco najalo jako developera celého projektu.

„Práce jsou navrženy tak, že budou trvat tři měsíce, ale budeme se je snažit co nejvíce urychlit. Všechno se bude rozebírat jako stavebnice kousek po kousku," dodal Burian.

dilny-bubny-1-nahled Radnice městské části Praha 7 nesouhlasí hlavně se záměrem zbourat bývalé dílny Státních drah, které jsou podle ní technickou památkou. Na sobotním jednání se zástupci CPI se proto snažili demolici oddálit. „Se zástupcem investora ředitelem CPI Igorem Klajmonem jednáme přes půl roku o rozvoji velkého území v Bubnech – Zátorách. Přestože ve studiích se počítalo se zachováním dílen, přesně půl roku připravovali demolici, o které však mlčeli. Nevíme o žádném důvodu, proč dílny bořit nyní. Území je ve stavební uzávěře, nic tam mnoho let nevyroste," reagoval starosta městské části Praha 7 Jan Čižinský. Bubny podle něho přijdou o jedinečnou možnost skloubit staré s novým.

„Necitlivost investora k hodnotě stavby, která se krátkou dobu dokonce těšila statutem kulturní památky, než se předchozímu majiteli podařilo památkovou ochranu zrušit, nás zaskočila. Tuto přezíravost k hodnotné stavbě, která by mohla dát budoucí podobě nové čtvrti osobitou tvář a být zároveň výrazem paměti místa, a která dosud nebrání realizaci žádného konkrétního projektu, nemůžeme označit jiným slovem než neúctou k technickému historickému dědictví a barbarstvím srovnatelným se zbořením zimního stadionu na Štvanici," dodal starosta Čižinský.

dilny-bubny-clanek-nahled Rozvojové území Bubny-Zátory, které leží mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice, je jedním z 15 velkých rozvojových území hlavního města, pro která platí stavební uzávěra. Majitel části pozemků, společnost Orco Property Group, plánuje na 27 hektarech postavit novou čtvrť. Projekt původně počítal s výstavbou luxusních i klasických bytů, kancelářských prostor, nové školy, zdravotnického zařízení a univerzitního kampusu. Celkově by mělo vyrůst 1,2 milionu metrů čtverečních nadzemních ploch, z toho celá polovina kancelářských a třetina bytových ploch.

Provoz nádraží Praha – Bubny byl zahájen v roce 1868, kdy byla dostavěna spojka Buštěhradské dráhy na Masarykovo nádraží. K nádraží také náleželo rozsáhlé depo, dílny a výtopna, které byly vybudovány v letech 1869 až 1873. Kapacita zázemí nádraží, které mělo odlehčit depu na Masarykově nádraží, byla až 140 vozů. Poslední rekonstrukcí prošlo v letech 1956 až 1958. Provoz byl ukončen v roce 2000, od té doby budovy chátrají.


Další články
Nahoru