Dnes Čtvrtek - jasno 18°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 20°C
Čtvrtek 13. 6. 2024
Svátek má Antonín
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Praha postupně modernizuje síť veřejného osvětlení, musí však zrychlit
Výměna výbojek na pražských stožárech světelného osvětlení. Foto: THMP

Praha postupně modernizuje síť veřejného osvětlení, musí však zrychlit

Hlavní město postupně modernizuje síť veřejného osvětlení, která v Praze zahrnuje asi 137 400 lamp. Rekonstrukce zahrnuje obnovu stožárů a kabelového vedení a také výměnu sodíkových výbojek za úspornější LED svítidla. Nyní je jimi osazeno asi osm procent pražských lamp, město však musí z důvodu blížícího se evropského zákazu výroby staršího typu svítidel výměnu urychlit, zjistila ČTK. Ve středu uplyne 300 let od zavedení prvního stálého osvětlení ulic v Praze.

O osvětlení se v metropoli stará městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP), kterou magistrát založil v roce 2018. Před tím měla lampy na starosti soukromá firma Eltodo, které skončila smlouva v roce 2008 a vedení města ji následně opakovaně prodlužovalo bez výběrového řízení. THMP pro magistrát zajišťují i další služby, starají se například o slavnostní nasvícení památek, kamerový systém či semafory.

Loni firma podle své výroční zprávy investovala do obnovy sítě veřejného osvětlení 209,3 milionu korun. Jak však nedávno ČTK řekl předseda výboru pro energetiku pražského zastupitelstva Jan Chabr (TOP 09), tato částka je nedostatečná a město ji musí minimálně zdvojnásobit.

V roce 2026 totiž z rozhodnutí Evropské unie skončí výroba sodíkových výbojek. Město tak s ohledem na předpokládané zásoby svítidel musí výměnu za úspornější LED technologii kompletně dokončit do roku 2030.

Součástí obnovy je i instalace technologie, která umožňuje lampy na dálku ovládat a regulovat jejich svítivost. LED svítidla navíc podle Chabra oproti starší technologii znamenají úsporu až 40 procent spotřebované elektřiny.

Do některých lamp také město nechává instalovat technologii pro budoucí osazení nabíječkami pro elektromobily. Radní města například nedávno schválili investici 120 milionů korun na obnovu 852 lamp veřejného osvětlení na šesti místech, z toho 172 THMP připraví k budoucí instalaci nabíječek.

První lampy s nabíjecími stanicemi vznikly na Vinohradech, THMP tam loni ve zkušebním provozu spustily 13 dobíjecích stanic s celkem 25 místy. Podle odhadu města bude v Praze v roce 2030 jezdit 180 000 elektromobilů a k jejich obsluze bude potřeba 4500 nabíječek.

THMP rovněž umisťují nové lampy, loni podle výroční zprávy síť osvětlení rozšířily na 20 místech. Největší investicí byla výstavba osvětlení trasy pro cyklisty v ulici U Českých loděnic v Praze 8 za sedm milionů korun. Lampy přibyly také například v parku u zámku Čakovice nebo v ulici U Cukrovaru ve Vinoři.

Ve středu uplyne 300 let od zavedení prvního stálého osvětlení ulic v Praze. Mělo formu olejových lamp, které byly instalovány na trase takzvané královské cesty od Pražského hradu před Karlův most a Staroměstské náměstí do Celetné ulice při příležitosti korunovace císaře Karla VI. českým králem.

Plynové lampy se v Praze se poprvé objevily v roce 1847, koncem 19. století je pak začala vytlačovat elektrická energie. První obloukové lampy na stejnosměrný proud nainstaloval František Křižík v roce 1882 v Hybernské ulici.


Autor: ČTK

O více než 70 procent snížila Praha počet reklamních zařízení v ulicích

Dnes v 17:33

Hlavní město pokračuje v procesu kompletní výměny zastávkových přístřešků a postupné redukce samostatně stojících nepřístřeškových reklamních prvků rozmístěných na území metropole. Z původního počtu přibližně 650 kusů těchto zařízení, která byla primárně tvořena reklamními vitrínami nebo sloupy...

Úplný zákaz sdílení motorových koloběžek na svém území chce Praha 1

Včera ve 22:20

Vedení hlavního města se chce nyní pokusit řešit novou smlouvou s provozovateli sdílených koloběžek s motorovým pohonem, která by obsahovala udělení úplatného souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostoru. Tedy jakousi regulací. Praha 1 ale dál trvá na úplném vyloučení nabízení motorových...

Další články
Nahoru