Dnes Úterý - jasno 10°C
Zítra Středa - oblacno 15°C
Úterý 19. 3. 2024
Svátek má Josef
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Praha podpoří rozvoj sdílení kol. Vídeň už pravidla bezstanicového bikesharingu zpřísňuje, lidé si stěžují
I v Praze, podobně jako ve Vídni, mají lidé důvod si někdy stěžovat na kola, která jsou ponechána na nevhodném místě, kde překáží. Foto: archiv

Praha podpoří rozvoj sdílení kol. Vídeň už pravidla bezstanicového bikesharingu zpřísňuje, lidé si stěžují

Hlavní město podpoří rozvoj sdílení jízdních kol. Pražští radní v úterý schválili podmínky pro provozovatele systému, který umožní půjčené kolo odložit kdekoli. Zároveň chce podpořit rozmísťování stojanů na sdílená kola na bezpečných místech, kde zaparkované kolo neblokuje další provoz. Podle materiálu by služby sdílených kol mohly být v budoucnu propojeny se systémem pražské integrované dopravy. V Praze funguje už bikesharingová služba Rekola s růžovými koly a v městské části Praha 7 služba ofo, která půjčuje žlutá kola.

Praha chce ve spolupráci s městskými částmi na předem vytipovaných místech vybudovat množství stojanů tvaru obráceného U pro odstavení kol a současně stanovuje základní podmínky fungování provozovatelů těchto systémů. 

Dynamický rozvoj nových technologií v současné době umožňuje, aby se vedle vypůjčování i vracení jízdních kol ve speciálně upravených stojanech, čímž zajišťuje odkládání kol v bezpečných a předem projednaných lokalitách, rozvinul i takzvaný bezstanicový systém, který je založen na sledování jízdních kol pomocí GPS, samozamykání kola a uživatelské aplikace v mobilním telefonu, která uživatelům umožňuje vypůjčení i odložení jízdního kola kdekoliv.

„V zahraničí se bikesharing osvědčil jako skvělý doplněk pěší dopravy a MHD. Klíčem k úspěchu je maximální flexibilita a dostupnost kol, samozřejmě ale v rámci stanovených pravidel. Kola mají pomoci lidem s dopravou, ne překážet na nevhodných místech,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.

Provozovatelé bezstanicového systému nejsou závislí na speciálně vytvořené parkovací infrastruktuře a mohou tak systém zatím provozovat bez dohody s městem.

Případné rozšíření bezstanicových systémů jízdních kol se s velkou pravděpodobností projeví i ve větším počtu jízdních kol odložených ve veřejném prostranství.

Praha požaduje, aby kola byla odkládána v místech, kde nebudou vytvářet překážku pro ostatní účastníky dopravního provozu. Systémy sdílených kol se v současné době významně rozšiřují po celé Evropě zejména díky expanzi nedávno vzniklých čínských provozovatelů, kteří umisťují do veřejného prostoru velké množství sdílených kol bez jasné dohody s místní samosprávou.

Z předběžných konzultací vyplývá ochota provozovatelů s městem spolupracovat, a to i v částečném propojení se systémem pražské integrované dopravy, čímž by došlo k dalšímu rozšíření služeb pro občany i návštěvníky Prahy.

Mezi požadavky hlavního města na provozovatele patří například viditelné označení kol názvem provozovatele, identifikačním číslem a telefonním číslem pro hlášení případných problémů. Provozovatelé budou mít dále za povinnost mimo jiné projednat s městskými částmi vhodná a bezpečná místa k odkládání kol, informovat o nich, přesouvat na ně špatně nebo nebezpečně odložena kola a ze systému odstraňovat kola poškozená nebo nepojízdná.

Ponesou také odpovědnost za škody způsobené provozováním systému včetně nevhodně nebo nebezpečně odložených kol a ke krytí této odpovědnosti musí být řádně pojištěni.

Vídeň zpřísní pravidla pro bezstanicový bikesharing

Město Vídeň reaguje na stížnosti občanů kvůli množícím se potížím se špatně odstavenými či rozbitými koly bezstanicového bikesharingu. Nové městské nařízení, které vstoupí v platnost za dva měsíce, určuje bikesharingovým společnostem časový limit pro odstranění a stanovuje maximální počet kol na 1500.

„Tato kola, pokud budou správně užívána, mohou být pro naše město obohacením. Nové nařízení stanovuje poskytovatelům takové povinnosti, aby se v nadcházející cyklistické sezoně již neopakovaly problémy uplynulého roku. Čtyřhodinovou reakční lhůtou zajišťujeme, že kola odstavená v rozporu s předpisy nebo rozbitá kola budou rychle odstraněna,“ vysvětluje vídeňská místostarostka a radní pro dopravu Maria Vassilakou.

Lhůta pro odstranění a pokuta

Nově schválená městská pravidla určují, že poškozené bikesharingové bicykly stejně jako ty nevhodně zaparkované musí být v pracovních dnech mezi šestou a osmnáctou hodinou odstraněny do čtyř hodin po upozornění. O večerech a o víkendech platí lhůta dvanáctihodinová. Při nesplnění budou kola odstraněna na náklady provozovatele, kterému navíc bude hrozit pokuta až do výše 700 eur.

Vypůjčená kola nesmějí být ve Vídni zaparkována například na chodnících užších než 2,5 metru či ve veřejné zeleni, s výjimkou k tomu určených stojanů. Mimochodem, ve Vídni se nachází přes 3400 stanovišť s kapacitou přes 42 000 kol. 
 

Maximálně 1500 kol na poskytovatele
 

Každá z bikesharingových firem smí navíc ve Vídni nabízet maximálně 1500 kol. Každé z nich musí být akreditováno a zřetelně označeno nálepkou, číslem a servisním telefonním číslem. Společnosti také musí splňovat několik dalších podmínek, kupříkladu zajistit sídlo firmy ve Vídni či provozovat servisní hotlinku. Jakými konkrétními způsoby bude nařízení kontrolováno, o tom město rozhodne v nadcházejících týdnech. Nová pravidla vstoupí v platnost za dva měsíce.

Ve Vídni kromě společností přicházejících v posledních měsících působí i městský bikesharing CityBike Wien, který od roku 2003 vybudoval celkem 120 stanic napříč městem. Podíl cyklistů na osobní dopravě ve Vídni se dlouhodobě pohybuje kolem sedmi procent.


Autor: red

Vlakem na Evropskou ligu do Edenu

13. března 2024 v 10:56

České dráhy (ČD) ve čtvrtek 14. března posílí spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:45 odehrávat zápas osmifinále Evropské ligy, ve kterém se utkají SK Slavia Praha a AC Milán.  

Další články
Nahoru