Dnes Čtvrtek - zatazeno 2°C
Zítra Pátek - snih -1°C
Čtvrtek 30. 11. 2023
Svátek má Ondřej
Vánoční nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz, do konce roku za zvýhodněné ceny.
Praha plánuje nákup nových tramvají, dopravní podnik oslovil předběžně několik výrobců
Poslední nové tramvaje se do Prahy objednávaly v roce 2005. Ilustrační foto: archiv DPP

Praha plánuje nákup nových tramvají, dopravní podnik oslovil předběžně několik výrobců

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil přípravy na nákup nových tramvají. Podnik osloví devět výrobců, kdy od nich při takzvaných předběžných tržních konzultacích získá informace, na jejichž základě sestaví podmínky tendru nebo určí počet vozů, které koupí. Konzultace potrvají zhruba měsíc. Veřejnou zakázku chce DPP vyhlásit příští rok. Informovala o tom mluvčí podniku Aneta Řehková. Na nákup nových tramvají bude chtít podnik získat až 1,2 miliardy korun z evropských fondů.

Předběžné tržní konzultace (PTK), které dnes DPP vyhlásil k plánovanému nákupu nových tramvají, obsahují více než 50 otázek z technické, provozní a ekonomické oblasti. Jedním z cílů PTK je ověřit, jestli existuje společnost, která by vyrobila tramvaj nakonfigurovanou pro specifický provoz v Praze.

V rámci této konfigurace DPP z důvodu snížení provozních nákladů například požaduje vozidla s elektromechanickými brzdami místo běžně dodávaných hydraulických. Technici DPP kromě toho vyspecifikovali další konstrukční celky, které mají zlepšit chodové podmínky vozidla a snížit provozní náklady zejména s ohledem na snížení spotřeby elektřiny, opotřebení kol a kolejnic.

Součástí konfigurace je také zvyšování komfortu pro cestující. Nové tramvaje by měly být nízkopodlažní, měly by mít například celovozovou klimatizaci a další vybavení. Dotazy vychází ze zkušeností DPP s provozem různých typů tramvají v Praze, ale také z návrhu Standardů kvality PID pro tramvajový provoz.

„Pro největší byznysové hráče ve výrobě moderních tramvají máme přes 50 otázek technické, provozní i ekonomické povahy. Před vypsáním veřejné zakázky musíme vědět, jestli na trhu existuje firma, která splní naše extrémně náročné technické požadavky a zároveň poskytne vysoký komfort pro cestující i okolí. Poslední nové tramvaje se do Prahy objednávaly v roce 2005. Potřebujeme nové vozy pro tramvajové tratě, které jsme začali stavět, nebo brzy začneme,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„V rámci konzultací nás zajímá, například jakými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti jsou vozidla vybavena, výsledky crash testů, kilometrický proběh jednotlivých stupňů prohlídek s ohledem na náklady na servisní intervaly, jak je řešena konstrukce podvozků, odpružení kol, jestli výrobce umí modifikovat délku a šířku vozidla nebo jeho modulární prodloužení, ale také jakou technickou dokumentaci a software pro servisní podporu poskytne,“ uvedl Jan Šurovský, technický ředitel DPP. 

DPP v rámci předběžných tržních konzultací aktivně osloví všechny přední výrobce tramvají a současně dotazy zveřejní i pro ostatní možné výrobce kolejových vozidel. Mezi aktivně oslovenými jsou v abecedním pořadí společnosti Alstom, CAF, Hyundai Rotem, Modertrans, Pesa, Pragoimex, Siemens, Stadler a Škoda Transportation.

DPP předpokládá, že PTK poběží zhruba měsíc. Po jejich skončení podnik zpracuje obdržené odpovědi a připraví na jejich základě zadávací dokumentaci pro samotnou veřejnou zakázku na nákup nových tramvají. Její vyhlášení DPP předpokládá letos v létě. Při nákupu nových tramvají se DPP bude ucházet o dotaci ve výši 1,2 miliardy korun z Národního plánu obnovy.

DPP má podle svých internetových stránek 811 tramvají, z nichž více než polovinu tvoří jednotlivé vozy a zbytek jsou kloubové. Přibližně polovina vozů je nízkopodlažních. Tramvaje obsluhují 34 linek.


Autor: puc

Úpravy v Táborské ulici zvýší bezpečnost u školy

28. listopadu 2023 ve 21:05

Praha 4 připravila návrh nestavebních úprav, které mají za cíl zvýšit bezpečnost u Základní školy Táborská. Městská část o tom informovala na svém webu. Podle plánů má dojít k instalaci umělých obrubníků u přechodu v Táborské, ale také u vyústění Sezimovy ulice. Cílem je zkrátit délku přechodů a...

Další články
Nahoru