Dnes Pondělí - obcasny-dest 0°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 2°C
Pondělí 28. 11. 2022
Svátek má René
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Praha plánuje koupit až 200 nových tramvají za patnáct miliard korun
Nejmodernějšími tramvajemi v Praze jsou nízkopodlažní vozy z Plzně Škoda 15T ForCity. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Praha plánuje koupit až 200 nových tramvají za patnáct miliard korun

Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje v následujících zhruba deseti letech nakoupit až 200 nových nízkopodlažních jednosměrných tramvají, v těchto dnech vyhlásil na jejich dodavatele veřejnou zakázku formou otevřeného jednacího řízení s uveřejněním. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková. Předpokládaná celková hodnota zakázky je 15 miliard korun v případě odebrání všech vozidel.

O nákupu nových tramvají rozhodli pražští radní letos v září. Lhůta pro podání žádosti uchazečů o účast v tendru je 19. prosince 2022. Vítěz tendru by měl být známý v průběhu posledního čtvrtletí příštího roku.

Prvních 40 vozidel DPP závazně odebere ve dvou várkách, na zbylé tramvaje uzavře s dodavatelem rámcovou smlouvu. „Na nákup prvních 20 vozidel plánujeme využít financování z příslušné výzvy Národního plánu obnovy ČR,“ sdělila Řehková.

Předmětem veřejné zakázky, kterou DPP vyhlašuje formou otevřeného jednacího řízení s uveřejněním, je kromě nákupu až 200 nízkopodlažních jednosměrných tramvají délky do 32 metrů, také podpora a rozvoj softwarových funkcí vozidel, poskytnutí licence k software pro diagnostiku závad tramvají, technická dokumentace vozidla, zaškolení zaměstnanců DPP a v neposlední řadě deset sad servisních přípravků.

Nabízené tramvaje by měly mít pole představ DPP celkovou kapacitu minimálně 220 cestujících (sedících i stojících). Měly by být vybaveny minimálně 60 sedačkami pro cestující, přičemž alespoň 60 procent z nich musí být po směru jízdy. Zvýšená plocha ve vozidle nesmí přesáhnout 20 procent celkové plochy interiéru, jinými slovy nízkopodlažní, a tedy bezbariérová plocha nabízených tramvají by měla tvořit alespoň čtyři pětiny celkové plochy interiéru vozidla.

Nejvyšší možná hmotnost nabízených tramvají je 48 tun, s odchylkou plus/mínus 5 procent. Na nové tramvaje DPP požaduje minimální záruku 36 měsíců a životnost alespoň 30 let od převzetí posledního vozidla z této zakázky. Tramvaje budou vybaveny celovozovou klimatizací PID.

„V Praze nyní stavíme dvě nové tramvajové tratě: z Modřan do Libuše a z Divoké Šárky na Dědinu. Těsně před zahájením je stavba posledního úseku tratě do Slivence a DPP soutěží zhotovitele stavby tramvajové tratě na Václavském náměstí, která by se příští rok mohla začít stavět. Kromě toho DPP na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy projekčně připravuje dalších asi 10 nových tramvajových tratí, z nichž zhruba polovina by se v následujících zhruba pěti letech mohla postavit. Na obsluhu těchto tratí budeme potřebovat další tramvaje,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Vysoutěženého dodavatele a podepsanou smlouvu s ním bychom chtěli mít zhruba do jednoho roku. Prvních 40 vozidel závazně odebereme ve dvou várkách – prvních 20 tramvají v rozpětí od 1. ledna do 2. prosince 2025, druhých 20 tramvají pak postupně v průběhu celého roku 2026. Na zbylých 160 vozidel s dodavatelem uzavřeme rámcovou smlouvu na případný odběr dalších tramvají v období od 1. ledna 2027 do 31. prosince 2035, přičemž v jednom roce by to nemělo být více než 30 vozů,“ dodal technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Kritika

Podle předsedy kontrolního výboru pražského zastupitelstva a předsedy hnutí ANO v Praze Ondřeje Prokopa je nevhodné, aby dopravní podnik v této době zakázku vypisoval.

„Připomeňme si, že dopravní podnik se ještě nedokázal očistit od kauzy Dozimetr, která měla rozsah mafiánských chapadel do té doby nevídaný. Tato kauza zasáhla nejvyšší patra politiky. Navíc dopravní podnik nyní nad sebou nemá ani řádnou kontrolu, protože ani dozorčí rada není ještě stínu Dozimetru zbavená,“ uvedl Prokop.

„Je to opravdu nešťastné načasování a myslím, že nikdo z občanů nebude mít k této veřejné zakázce ani kousek důvěry. Navrhuji proto s novými tramvajemi počkat do doby, než se situace narovná. Další otázka samozřejmě je, zda je vůbec tak akutně potřebujeme,“ dodal.


Autor: Jan Puci

Praha 5 zhodnotí, jak se chovají řidiči v parkovacích zónách

Včera v 19:58

Praha 5 zatím neplánuje iniciovat zavádění nových parkovacích zón, nicméně chtěla by zhodnotit a podle toho případně i přehodnotit režimy v těch stávajících. Uvedl to místostarosta páté městské části Milan Kryl (Piráti) na nedávném setkání s novináři.

Výměna požární signalizace omezí provoz Strahovského tunelu

25. listopadu 2022 v 09:14

Z důvodu výměny elektrické požární signalizace budou probíhat uzávěry Strahovského tunelu.

Další články
Nahoru