
Praha odmítá záměr ministerstva omezit regulaci cen taxi na vozy s taxametrem
22. října 2024 18:42
„Situace je taková, že pokud někdo nepřemluví pana ministra (Zbyňka) Stanjuru (ODS), aby revokoval své rozhodnutí, tak od příštího roku budou taxislužby podléhat pouze neviditelné ruce trhu. My jsme z našich kontrol přesvědčeni, že to není dobrá cesta. Již nyní evidujeme předražené jízdy i u těchto provozovatelů," řekl na jednání výboru ředitel magistrátního odboru dopravy Libor Šíma.
Z dokumentu vyplývá, že pokud by město přišlo o možnost stanovovat nejvyšší sazby také alternativním taxíkům, zhoršily by se služby pro Pražany a návštěvníky metropole. Podle Šímy mají provozovatelé již nyní v aplikacích algoritmy, kterými například poznají, zda jede Čech, nebo cizinec, stejně jako, zda jede skupina, nebo jednotlivec a umí údajně jízdu podražit i v případě, že se člověku vybije mobil. Vedení Prahy se podle Šímy obává, že se mohou vrátit problémy s předraženými službami tak, jak se s nimi Praha potýkala v minulosti.
Navíc, například v případě taxíků na Letišti Václava Havla, kde má podle dokumentu takřka monopol společnost Uber, slouží regulace k tomu, aby si turisté po přistání neodnesli jako první zážitek neúměrnou cenu za svezení, píše se v dopise náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) ministerstvu, který je součástí projednaného materiálu.
„Pakliže bude cenová regulace zrušena, velmi se obávám toho, že ceny letištních přeprav budou zásadně navýšeny, neboť jedním z hlavních cílů nadnárodní společnosti Uber je pochopitelně generování zisku," píše v dopise Hřib. Zároveň by se podle vedení města jednalo o vytvoření nerovné podmínky, kdy se soutěžila taxislužba na letiště s ohledem na cenu. Tu by si vítěz tendru mohl bez ohledu na výběrové řízení zvýšit.
Pražský magistrát naposledy upravoval ceny taxislužby v roce 2020, kdy od 1. února zvýšil cenu z 28 na 36 korun. Cena za minutu čekání vzrostla z šesti na sedm korun a nástupní sazba se zvýšila ze 40 na 60 korun. Důvodem zdražení bylo, že maximální ceny stanovené v roce 2006 již nepostačovaly ke krytí všech nákladů provozovatele taxislužby.