
Praha od poloviny roku 2022 zpřísní vjezd nákladních automobilů do města
24. listopadu 2020 09:30
Rada hlavního města Prahy na včerejším jednání schválila zpřísnění pravidel pro vydávání speciálních souhlasů, které umožňují vjezd do zón zákazu vjezdu nákladních automobilů zahrnujících celé širší centrum města. Od července 2022 se do oblasti dostanou pouze nákladní vozidla splňující minimálně emisní normu EURO 6.
„Nově budou do centra města smět jen ty nejekologičtější nákladní automobily. Plníme tak klimatický závazek a v rámci celosvětového trendu chceme snižovat zátěž centra města a ochránit Pražany před emisemi a hlukem,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Cílem rozhodnutí je podle něj přispět ke snížení negativního vlivu nákladní dopravy na kvalitu ovzduší v hlavním městě. Výjimku pro vjezd do zón zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 tun a 3,5 tuny tak od poloviny roku 202 nově získají pouze nákladní vozidla, která splňují emisní normu EURO 6 a vyšší. Dosud přitom stačilo, aby nákladní automobily splňovaly emisní normu EURO 4. Emisní norma EURO 6 se stala pro výrobce závaznou již v roce 2013.
Souhlas k vjezdu nákladních automobilů do zón zákazu vjezdu nákladních vozidel uděluje na základě speciální žádosti odbor pozemních komunikací a drah pražského magistrátu, a to nejvýše na dobu jednoho roku.Především se jedná o vozidla zajišťující svoz komunálního odpadu, likvidaci havárií inženýrských sítí, přepravu stavebního materiálu nebo třeba zásobování čerstvým pečivem. Úřad vydává i krátkodobé souhlasy, které se nejčastěji udělují pro případy menších montážních a stavebních prací, stěhování nebo například pro zajištění jednorázových kulturních akcí.
Magistrát reguluje nákladní dopravu v centru už od 90. letech minulého století. Nejprve v roce 1993 vznikla zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 tun, která se nachází na území ohraničeném na severu Vltavou v oblasti Bubenče, na západě ulicí Jugoslávských partyzánů a Městským okruhem, na jihu Jižní spojkou a na východě ulicemi Michelskou, Francouzskou, Italskou a Severojižní magistrálou k Výstavišti.

Největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava. Pražští zastupitelé proto mimo jiné loni vyhlásili klimatický závazek, kdy chce město do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková.